Drets Socials

Un centre de salut nega l'atenció d'urgències a un sensepapers perquè no té la targeta sanitària

L'ICS admet "manca de flexibilitat" en l'aplicació de la llei i demana disculpes a l'afectat, que tenia una inflamació intestinal lleu

3 min
La protesta va recórrer diversos carrers del centre de Barcelona.

MartorellDilluns, 19 de juliol. Són les 8 del vespre i a l’assemblea del Sindicat d'Habitatge de Mataró un dels presents explica que un company fa dies que es troba malament però que com que no té papers de residència ni la targeta sanitària no s’atreveix a anar a un CAP perquè el visitin. Tots dos conviuen amb una vintena de persones en un garatge que no reuneix les condicions mínimes però és l’única alternativa que han trobat a quedar-se al carrer.

Alertats per la situació, activistes del Sindicat porten al CUAP de Mataró el noi malalt, que respon a la inicial A., un marroquí de 25 anys que fa dos mesos va arribar a Catalunya i no parla ni català ni castellà. Allà, segons denuncien, els adverteixen abans de qualsevol cosa que l’atenció suposarà una factura de “116 euros més proves que li hagin de fer". L’activista que l’acompanya no es pot creure que li deneguin l’assistència gratuïta. El personal del centre mèdic li responen que l’home “no s’està morint”, que, per tant, no és cap urgència i que haurà de pagar la visita. La directora del centre els respon, a més, que la fotocòpia del passaport del pacient no és cap document vàlid.

La negociació no dona fruits i les dues bandes amenacen amb avisar els Mossos d'Esquadra: per una banda, el personal del CUAP per posar ordre i fer-los fora i, per l'altra, A. i l’activista per exigir el compliment de la llei del Parlament 7/2018 que garanteix la universalització de la sanitat. Finalment, el malalt decideix marxar, malgrat que el dolor continua, però com que no té papers, tem que la seva situació es compliqui encara més. 

Atenció l’endemà

L’endemà, dimarts 20 de juliol, com que el dolor no li ha marxat, el noi torna al CUAP i, en aquesta ocasió, la mateixa directora que havia negat l’atenció hores abans s'avé a prestar-la. “Ens deia que no volia problemes amb nosaltres, que només li exigíem el compliment de la llei del Parlament 7/2018 que garanteix l’accés a la sanitat”, afirma l’activista. Finalment, a A. l'atenen d’una inflamació intestinal lleu però dolorosa.

En una resposta a l’ARA, l’Institut Català de la Salut (ICS) admet que el CUAP, centre d'urgències d'atenció primària, va actuar amb “manca de flexibilitat en l’aplicació de la normativa vigent” i demana “sinceres disculpes pels fets, i per l’efecte de dissuasió que van generar en el ciutadà a l’hora de rebre atenció”. A més, l’organisme públic recorda que, efectivament, la prioritat del sistema sanitari és “l’atenció sanitària per davant de la situació administrativa personal”, tot i que alhora subratlla que els professionals han de demanar que “acrediti el seu dret a beneficiar-se dels serveis assistencials”. Les lleis espanyola i catalana garanteixen l’atenció sanitària, independentment de la situació administrativa i legal de la persona, però lliga la targeta sanitària al padró municipal.

Incompliments de la llei

L’Ajuntament de Mataró és un dels molts que rebutja empadronar els residents sense domicili fix, malgrat que tota la normativa espanyola obliga a registrar-los independentment de les condicions higièniques i d’habitabilitat de l’habitatge. “Sense padró es denega l’accés a la targeta sanitària, als medicaments finançats per la Seguretat Social, la inscripció a escola dels menors a càrrec o iniciar els tràmits de regularització", assenyala Laia Costa, advocada de la Fundació Ficat, que qualifica de “racisme institucional” negar l’accés al padró. 

Per evitar nous episodis similars, l’ICS assegura que organitza ja formacions per informar i organitzar les plantilles dels centres sobre com s’han d’atendre aquests casos.

stats