Societat 29/01/2015

Un conductor que vol entrar a Barcelona passa dues hores al mes atrapat en embussos

La capital catalana és la que ha patit un increment més alt respecte el 2013 a tota Europa, però segueix per darrera de Madrid dins l'Estat. Londres lidera el rànquing amb 55 hores perdudes en mig any

Efe
3 min
La contaminació causa deu vegades més víctimes que els accidents de trànsit.

BarcelonaBarcelona és la ciutat europea que més va incrementar la seva congestió de trànsit durant la primera meitat del 2014, mentre que Madrid, que va aconseguir reduir el seu col·lapse viari un 2,1%, segueix sent la ciutat espanyola amb més hores perdudes per culpa de les retencions.

Aquestes són algunes de les dades de l'estudi internacional sobre congestió viària Scorecard, en què ha participat el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), que ha analitzat les retencions que es produeixen als corredors d'accés a les principals ciutats europees.

Segons l'estudi, entre gener i juliol del 2014 el nombre d'hores perdudes pels conductors als accessos i sortides de la ciutat de Barcelona es van incrementar en un 29%, de 9,3 hores en el mateix període del 2013 a més de 12 el 2014.

A Madrid, el nombre d'hores perdudes als embussos urbans va descendir de 14 hores a 13,7 en els primers set mesos del 2014, una reducció del 2,1%.

GRÀFIC1

Segons l'estudi, les ciutats de València i Sevilla, de la mateixa manera que Barcelona, mostren una tendència a l'alça de les retencions de trànsit, encara que de forma més moderada, ja que les van incrementar un 14,5 i 5,3 %, respectivament.

A l'altre costat, Bilbao i Saragossa han estat les ciutats espanyoles que van registrar un descens més gran dels fluxes de trànsit, del 18 i 15 % respectivament, entre el gener i el juliol del 2014.

Quant a l'evolució del nombre total d'hores perdudes en congestió a Barcelona durant els primers mesos del 2014, la capital catalana ha passat de la quarta posició a Espanya que ocupava l'últim mes del 2013 a la segona, després de Madrid, a partir de juny del 2014.

GRAFIC2

Bilbao, que va ser la ciutat amb més congestió el 2013, passa a la tercera posició mentre que Saragossa es col·loca sisena amb només 6,9 hores perdudes.

En l'àmbit europeu, Londres és la ciutat més congestionada, seguida de Brussel·les, Milà, Sttutgart, Munic, París, Amsterdam, Roma i Dublín.

A continuació, en desè lloc se situa Madrid i en onzè lloc europeu està Barcelona, per davant de Berlín, Budapest i Lisboa.

GRAFIC3

L'estudi demostra que durant l'any passat es van produir reduccions de congestió urbanes importants a Bèlgica (-22 %) o França amb un (-29 %), mentre que a Irlanda va augmentar un 29 % i a Suïssa un 17 %.

L'estudi sobre la congestió de trànsit a les principals ciutats europees ha mesurat els embussos a partir de la quantitat d'hores perdudes al llarg de l'any per a part dels conductors que utilitzen el seu vehicle per anar i tornar a treballar.

Aquest temps perdut és l'augment del temps que necessiten per realitzar un trajecte tipus (30 minuts de durada), comparat amb el mateix trajecte sense congestió.

Tots els càlculs de l'estudi els han realitzat considerant les hores punta (de 6 a 10 del matí i de 3 a 7 de la tarda) els dies laborables (de dilluns a divendres) en períodes de 15 minuts i per calcular les hores perdudes anuals es consideren 2 trajectes per dia (anada i tornada), 5 dies a la setmana i 44 setmanes a l'any (un total de 440 trajectes).

L'àmbit geogràfic s'ha limitat a l'entorn interurbà, en concret els corredors d'accés de les principals ciutats de cada país.

Per al cas de Barcelona, les autopistes (B-23, C-31 nord i sud, C-32 nord i sud, AP-7, C-58, C-16, A-2) així com les Rondes de Barcelona (B-10 i B-20).

stats