Vaga de zel a l’aeroport del Prat

El control de seguretat es col·lapsa el matí abans d’una reunió clau en el conflicte laboral dels vigilants

Quan semblava que s’havia instaurat la calma, torna la tempesta a l’aeroport del Prat, i ho fa un cop més en forma de cues. Aquesta vegada al control de seguretat, que és el primer filtre d’accés per als usuaris que arriben del carrer i el lloc on es vigila que no entrin amb material perillós al recinte aeroportuari. Habitualment és un lloc de trànsit fluid, però ahir els passatgers que van arribar al llarg del matí van haver de fer llargues cues: de dues hores segons els treballadors, de 43 minuts segons Aena.

Tot i la discrepància sobre el temps d’espera, en qualsevol de les dues versions es tracta d’una incidència notable, i la resposta dels passatgers, que veien perillar els seus vols, va ser d’indignació tant a les xarxes com in situ. Els receptors de les queixes en directe van ser els treballadors, que han quedat en el punt de mira com a sospitosos d’haver provocat volgudament les cues amb una vaga de zel.

El cas és que aquests problemes arriben quatre dies després que representants dels treballadors d’Eulen, l’empresa que s’encarrega de la gestió d’aquests controls des de fa un any, anunciessin una vaga indefinida que començaria el 4 d’agost per demanar més personal. En aquest sentit, hi ha qui ha entès les cues d’ahir com un avís per a navegants o una demostració del que pot arribar a passar si no hi ha acord.

“Som a l’estiu, hi ha més vols i menys personal”, va rebatre l’assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, que va negar que fessin una vaga de zel. Ell mateix va alertar que des que Eulen va guanyar la concessió hi ha una trentena de treballadors que han demanat una excedència, més de 35 que han plegat i una trentena més que estan de baixa per culpa de l’estrès. Durant els mesos d’hivern, van precisar els treballadors, la falta d’efectius s’ha tapat amb les hores extres de la resta de la plantilla, però amb l’arribada de l’estiu han caigut en picat els voluntaris per fer-ne. Així, van assegurar que no hi havia vaga de zel però van admetre que no es feien les hores extres que salven la situació normalment. I això passava el dia abans d’una reunió crucial entre els representants dels treballadors i l’empresa, prevista per avui.

Els convocants avisen que una de les principals conseqüències negatives de la situació actual és la pressió a què està sotmesa la plantilla. “Hi ha llocs on hi hauria d’haver cinc persones i n’hi ha dues o tres. Parlem de persones que passen més de dues hores dretes, de dones amb la menstruació que no poden anar al lavabo”, recrimina Genoveva Sierra, del comitè de vaga.

Quatre hores d’aturada al dia

Per exigir més recursos, els sindicats han convocat una vaga indefinida a partir del 4 d’agost. Consistirà en diverses aturades d’una hora els divendres, diumenges i dilluns, els dies amb més vols programats. Les franges en què els treballadors estan cridats a no treballar són de 5.30 a 6.30, de 10.30 a 11.30, de 16.30 a 17.30 i de 18.30 a 19.30.

Entre les demandes que fan també hi ha la de més formació per als nous treballadors, ja que consideren que no fer-ne és part del problema. Segons explica el comitè, als nous empleats no se’ls ha format en radiologia per evitar pagar-los un plus d’1,17 euros per hora, i això fa que no puguin assumir totes les tasques que els correspondrien. Per exemple, no poden supervisar l’interior de les maletes des de la pantalla d’infrarojos. “El màxim que poden fer és palpar els passatgers”, apunta Giménez. A més, critiquen que aquest no és l’únic extra que no se’ls està pagant, i que això està donant peu a una doble escala salarial.

Retret del Govern a Aena

Un altre fet que ha posat sota la lupa els treballadors ha sigut que les cues s’han produït un dia abans de la primera trobada amb la mediació de la Generalitat. Aquest dimarts estan cridats a una reunió, al carrer Sepúlveda de Barcelona, l’empresa Eulen, el comitè de vaga i els Mossos d’Esquadra. Els treballadors han criticat l’absència d’Aena, ja que la consideren responsable en última instància perquè és qui licita els serveis. “Aena l’única cosa que vol és guanyar diners”, sosté Giménez, que ha recriminat a la companyia que vulgui rentar-se les mans dels problemes que sorgeixen arran de les licitacions sota cost.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va admetre que tot plegat suggereix una mobilització dels treballadors. En la mateixa línia que el comitè, va demanar “la màxima diligència” a Aena per resoldre el conflicte. Mentrestant, Aena se’n manté al marge i diu que tot plegat és un conflicte entre l’empresa Eulen i els seus treballadors en el qual no tenen res a dir. I Eulen ahir no va donar cap explicació.