SANITAT
Societat 26/09/2013

Descobert el mecanisme molecular que altera la gana i el pes de persones obeses

Un estudi d'investigadors catalans obre la porta a desenvolupar tractaments més eficaços, però els autors alerten que no serà immediat

Ara
Enric Banda, director del Área de Ciencia Investigación y Medio Ambiente de la Obra Social "la Caixa"; Marc Claret, investigador del Laboratorio de Diabetes y Obesidad del IDIBAPS, y Ramon Gomis, director del IDIBAPS. CosmoCaixa Barcelona

BarcelonaLa revista 'Cell' publica aquest dijous en portada un estudi del Laboratori de Diabetis i Obesitat de l'IDIBAPS, promogut per l'Hospital Clínic i la Universitat de Barcelona, que suposa un important avenç en el coneixement de l'obesitat i les seves causes. Els investigadors han descobert el mecanisme molecular que altera la lectina de les persones obeses, l'hormona responsable de regular la gana i el pes corporal.

"Fa 20 anys que es coneix la resistència de les persones obeses a la lectina, però no se'n coneixien les causes moleculars", explica Marc Claret, investigador responsable de l'estudi. "Hem descrit que els aliments grassos disminueixen una proteïna fonamental per al bon funcionament de les cèl·lules", detalla Claret. Això produeix un "estrès" de la cèl·lula que és el causant de la resistència que desenvolupen les persones obeses a la lectina i que desregula el control de la gana.

El descobriment, fruit de tres anys d'investigació finançats per l'Obra Social La Caixa, permetrà millorar els tractaments contra l'obesitat, que actualment presenten diversos efectes secundaris i que, en algunes ocasions, han obligat a retirar els fàrmacs del mercat. Claret aclareix que l'estudi presentat aquest dijous no és un estudi clínic, "és recerca bàsica, generem coneixement per entendre els mecanismes i poder-hi intervenir".

L'investigador espera establir ponts en el futur amb la part més clínica per poder dissenyar fàrmacs eficaços, però adverteix que "no serà una cosa immediata". De moment, han fet un pas important per entendre com funciona el sistema. Per il·lustrar-ho, Claret recorre al símil d'un mecànic de cotxes: "Per poder-lo arreglar, primer necessita conèixer totes les peces".