Societat 26/06/2021

Desmuntant el mite de l'empresari ric a les aules

Directius de companyies fan xerrades als instituts per incentivar l'emprenedoria entre els estudiants

Marc Parayre
2 min
El president de Doga, Toni Garcia, a l'institut Montbui, de Santa Margarida de Montbui.

Santa Margarida de Montbui“El món està format per empreses i el més probable és que tots vosaltres acabeu treballant en una d’elles”, diu Toni Garcia als alumnes de primer de batxillerat socioeconòmic de l’Institut Montbui de Santa Margarida de Montbui (Anoia). Ell és el president de Doga, una companyia de components d'automoció, i un dels 300 empresaris que participen en el programa Escola i Empresa, de la Fundació FemCAT, que pretén incentivar l’esperit emprenedor dels més joves a les aules i que els estudiants catalans –d’ESO, batxillerat o cicles formatius– coneguin millor el món empresarial. D'entrada, cal trencar els prejudicis que tenen els joves sobre les empreses: segons una enquesta de la Fundació a més de 100 centres i 60 empresaris, la majoria comparteixen una visió estereotipada dels empresaris, associats només a riquesa i poder.

L'empresari intenta trencar mites preguntant als alumnes quines virtuts ha de tenir un emprenedor: honestedat, empatia, valentia, responen els joves. La professora Rosa Langa reflexiona que la xerrada serveix per transmetre “els valors” d’un empresari. “El sacrifici i la constància són clau per tenir èxit. Els joves d’avui en dia tenen una cultura de poc esforç. El cas del Toni segur que els ha obert els ulls”, diu.  

Competència financera des de primària

A l'institut fa anys que participen en aquest programa, que ja ha complert una dècada. "Per als alumnes suposa una proximitat amb la realitat”, explica la professora. Malgrat que els adolescents solen veure el món laboral amb escepticisme i com un futur llunyà, ara cada vegada tenen més coneixement de què és una empresa. Tot i això, encara hi ha molta feina a fer per ampliar els continguts financers i econòmics a les escoles. De fet, fa uns mesos, el ministeri d'Afers Econòmics, el Banc d'Espanya i la Comissió Nacional del Mercat de Valors van presentar al ministeri d'Educació una proposta perquè s'inclogui la competència financera en el currículum escolar.

L'empresari els explica les seves tasques dins de Doga i el funcionament de la companyia. "Intento buscar coses que els motivin i és per això que explico anècdotes per fer la classe més entretinguda”, reflexiona Garcia. La seva intenció és captar l'atenció dels alumnes amb classes força participatives. "He vist els estudiants molt receptius i participatius. A la majoria els agrada que vingui un empresari a fer una classe”, assegura just a l'acabar la seva xerrada. A més, el president de Doga es mostra convençut que la sessió haurà servit a algun dels alumnes per encarar el seu futur professional: “Si algú ha decidit ser empresari, seria fantàstic. És un dels grans objectius del programa”, remarca.

Els alumnes admeten que les xerrades els van bé per decidir a què es volen dedicar. "No és fàcil ser empresari, però si el teu projecte et surt bé, segur que tens una gran satisfacció”, afirma l'alumna Dafne Ruiz. Un projecte, apunta Edgar Rodríguez, que només es pot aixecar amb "constància i sacrifici".

stats