Educació

Baixa el rendiment dels alumnes de primària en matemàtiques i ciències

Catalunya també obté xifres més baixes que fa quatre anys en totes dues disciplines

Els alumnes de quart de primària d'arreu de l'Estat, inclosos els catalans, han empitjorat el rendiment en ciències i matemàtiques respecte al 2015, si bé no han tornat als "nivells dolents" de l'any 2011, segons l'Estudi Internacional de Tendències en Matemàtiques i Ciències (TIMSS per les seves sigles en anglès). Es tracta d'un informe que l'OCDE fa cada quatre anys i l'última edició, la del 2019, va coincidir amb els sis anys de l'entrada en vigor de la llei Wert. Segons els resultats d'aquestes proves, fetes a 500 escoles i uns 9.500 estudiants, els menors de 9 i 10 anys que estudien a Espanya han obtingut uns resultats inferiors als esperats i s'allunyen de la mitjana de l'OCDE i de la Unió Europea. Aquestes dades corroboren el retrocés en totes dues disciplines que anticipava fa tot just un any l'informe internacional PISA amb els alumnes de secundària. 

Concretament, el rendiment mitjà en matemàtiques (números, mesures i geometria) en la primària a Espanya ha patit un "lleu descens": ha passat dels 505 punts registrats fa quatre anys als 502 actuals, totes dues puntuacions encara lluny dels 527 de mitjana OCDE i els 513 de la UE. En el cas de Catalunya, que va voler participar-hi per tenir dades representatives pròpies, la mitjana és de 494 punts mentre que fa quatre anys la xifra era una mica superior, de 499 punts. En canvi, en ciències (ciències de la vida, física i de la Terra) s'ha detectat un "descens significatiu": enguany Espanya ha obtingut 511 punts respecte als 518 de fa quatre anys, per sota dels 526 punts de l'OCDE i els 514 de la UE. Catalunya ha empitjorat el resultats en matèria científica: ha passat dels  511 punts de fa quatre anys als 504 actuals. 

"El descens en les nostres mesures només és significatiu estadísticament a partir dels set punts. En aquest cas, Espanya hauria d'estar preocupada pels seus resultats en ciències. Sens dubte, el model d'ensenyament ha de revisar-se", ha afirmat el director de l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu, Dirk Hastedt, en declaracions a El País. "Només el 4% dels estudiants espanyols arriben al nivell alt en ciències. En canvi, a Singapur són el 38% i a Corea el 29%", ha continuat. 

Per la seva part, la Generalitat no s'ha manifestat. A preguntes de l'ARA, el departament d'Educació ha assegurat que s'analitzaran bé els resultats d'aquest informe abans de fer cap valoració al respecte. 

Corea i el Japó, al capdavant

El llistat de l'OCDE pel que fa al rendiment en matemàtiques l'encapçala Corea del Sud, el Japó, Irlanda del Nord i Anglaterra. Espanya està només per sobre de Nova Zelanda, França i Xile. Per comunitats autònomes, Castella i Lleó, amb 528 punts, i la Rioja (527) tenen les puntuacions mitjanes més pròximes a la mitjana de tots els països, superiors a les de Catalunya (494), Madrid (518), Ceuta (462) i Melilla (458). 

Pel que fa a les ciències, Corea i el Japó repeteixen la primera i segona posició, seguides de Finlàndia i Letònia. El rendiment dels estudiants a Espanya (511) és superior al d'Itàlia, Portugal, Nova Zelanda, Bèlgica, Malta, França i Xile. I, també en l'àmbit espanyol, Castella i Lleó és la comunitat amb millors xifres (535), així com Astúries (534) i la Rioja (531). El rendiment més baix de l'alumnat espanyol va ser en ciències físiques. 

Bretxa de gènere en matemàtiques

El ministeri d'Educació ha advertit d'un augment de la bretxa de gènere en matemàtiques entre els i les alumnes, amb una diferència de rendiment de 15 punts. En canvi, en ciències, aquesta esquerda s'ha gairebé dissipat, tret de l'àmbit de la física, en què ells obtenen una mitjana de vuit punts més que elles.

També en l'àmbit de les matemàtiques es  perceben les diferències més grans en dos supòsits: entre l'alumnat que té almenys un progenitor amb titulació superior (milloren els resultats) respecte als que només han cursat més enllà de l'educació obligatòria, i els centres menys afavorits respecte als més afavorits. 

Educació ha destacat, en referència als resultats del TIMSS, l'impacte positiu que l'escolarització primerenca té en el rendiment matemàtic i científic, així com el major sentiment de pertinença al centre escolar i una equitat més elevada. En concret, l'estudi revela que els pares espanyols estan més satisfets amb l'escola dels seus fills que en l'OCDE i la UE. A més, el professorat de ciències i matemàtiques té una millor percepció de l'ordre i la seguretat, només superada per Irlanda i Irlanda del Nord. En canvi, el Japó, líder en rendiment en tots dos rànquings, presenta els valors de satisfacció més baixos.