Educació
Educació26/06/2023

Denuncien que aquest curs han quedat més de 22.000 substitucions sense cobrir en escoles i instituts

El Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) demana crear una figura docent itinerant amb un contracte anual per fer substitucions

BarcelonaLa falta de docents per cobrir substitucions als centres educatius catalans ha estat un dels principals problemes amb què s'han trobat escoles i instituts durant aquest curs 2022-2023. Durant els últims mesos s'han anat denunciant casos individuals, com el d'un institut de Cervera que va voler contractar un exalumne a través de l'AFA perquè no tenien substitut de matemàtiques, el de l'Institut Angeleta Ferrer de Sant Cugat, que va estar tres mesos sense professora de francès, o el cas de l’Institut Banús de Cerdanyola del Vallès, on els alumnes de batxillerat no es van poder presentar a l'assignatura d'electrotècnia a la selectivitat perquè van estar tot un trimestre sense docent d'aquesta especialitat.

Ara, però, el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) ha posat una xifra concreta a aquesta problemàtica. En tot el curs 2022-2023 hi ha hagut 22.882 substitucions sense cobrir. La dada que ha fet pública la plataforma, que inclou més d'una quinzena d'entitats educatives entre les quals hi ha l'Associació de Mestres Rosa Sensat, Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC), l'Associació de Joves Estudiants de Catalunya i alguns dels principals sindicats educatius com USTEC, UGT o CCOO, inclou tota mena de substitucions que s'han requerit durant el curs, des de les baixes per malaltia curta (d'alguns dies o setmanes) fins a casos de baixes per maternitat o llarga malaltia (substitucions de més de tres mesos).

Cargando
No hay anuncios

Segons expliquen des de MUCE, el que més ha costat cobrir són les substitucions a secundària i a formació professional. En el cas dels instituts, les places més requerides han estat de matemàtiques, física i química, llengües i informàtica. En canvi, a la FP la falta de professorat s'ha fet palesa en totes les branques tècniques, però sobretot en química i en fabricació mecànica.

Un contracte anual de substitut

Els representants del Marc Unitari de la Comunitat Educativa atribueixen aquesta situació a diversos factors. Un d'ells és la reducció de docents que hi va haver a la borsa quan al gener es van incorporar 3.500 professionals al sistema educatiu català. Una incorporació que des de MUCE defensen que s'hauria d'haver fet al setembre per evitar el desgavell a les borses docents. Per altra banda, també asseguren que, sobretot a FP, el problema és que "ningú deixa una feina estable per una substitució de 15 dies com a docent". Per aquest motiu, en un document que ja han fet arribar al departament d'Educació, proposen crear contractes anuals de substitucions, amb la idea que hi hagi una figura de "professor itinerant", amb un contracte més estable que vagi cobrint les diverses vacants temporals que vagin sorgint durant el curs.

Cargando
No hay anuncios

Entre les propostes de la plataforma per revertir el problema també demanen que el màster de secundària i formació pedagògica sigui gratuït a les universitats públiques per incentivar que més professionals el facin, i un pacte d'estabilitat per als interins que es quedin sense plaça estable després del concurs de mèrits del març i de les oposicions que es faran a finals d'aquesta mateixa setmana, en què gairebé 40.000 docents s'examinaran per aconseguir estabilitzar la seva plaça de professor o mestre.