Docents interins
Societat Educació 10/04/2023

Alerta per l'allau de baixes de professors que pot provocar l'angoixa per les oposicions

Més de 15.000 docents es van quedar sense plaça després del concurs de mèrits tot i comptar amb més de tres anys d'experiència

3 min
Un mestre es dirigeix als seus alumnes a l’Escola Giroi de la Garriga en una imatge d’arxiu.

BarcelonaAquest curs el Govern ha iniciat un procés d'estabilització de places docents per arribar al 8% d'interinatge que marca la llei, després que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) alertés que l'Estat espanyol estava cometent frau de llei amb la contractació de treballadors públics. Per fer-ho, a Catalunya Educació va obrir dues vies: un concurs de mèrits i la convocatòria d'unes oposicions. Dues opcions que haurien de permetre redreçar la situació de molts mestres i professors que, en molts casos, fa anys que encadenen contractes temporals curs rere curs, però que en posar-se en pràctica ha generat malestar dintre els claustres. Ara, després que més de 25.000 docents es quedessin sense plaça al concurs de mèrits i quan queden menys de tres mesos per les oposicions, els interins alerten que l'angoixa i el descontentament amb la situació pot provocar una allau de baixes durant l'últim trimestre de curs.

"Hi ha gent que porta 15 o 20 anys ajudant a tirar endavant l'administració i ara se'ls penalitza i poden quedar fora", critica el portaveu de la Plataforma d'Interines Docents de Catalunya (PINDOC), Víctor del Arco. Segons dades de la CGT, hi ha més de 15.000 docents que després de passar pel concurs de mèrits excepcional que va acabar el 31 de març s'han quedat sense plaça tot i tenir més de 3 anys d'experiència, d'aquests, n'hi ha 2.000 que porten entre 10 i 25 anys dintre el sistema. El motiu: Dels 15 punts als quals es podia optar en el procés, només 7 corresponien a l'experiència i aquesta valorava més haver exercit molts anys en una sola especialitat que no pas la polivalència.

"L'únic que demostra és que qui ha fet aquests barems no coneix la realitat de les aules", lamenta Rubén Rodríguez. Ell ha treballat 16 cursos entre primària i secundària i, tot i que ara fa classe d'anglès a un institut, durant tot aquest temps ha impartit geografia i història, matemàtiques i economia i ha estat coordinador i tutor en centres d'alta complexitat durant 13 anys. Aquesta polivalència ha fet que només tingui 3,4 punts de 7 en experiència, mentre que algun candidat que hagi treballat només cinc anys, però tots d'una mateixa especialitat pot haver obtingut més punts que ell i ser un dels 12.859 docents a qui han estabilitzat la plaça mitjançant el concurs.

Fonts d'Educació al·leguen que "el disseny del concurs ve donat per l'Estat" i que, per tant, el departament "no ha tingut marge per dictar les regles de joc". Expliquen que sí que han pogut fer que "en cas d’empat de puntuació entre dos aspirants amb tots els mèrits d’antiguitat, guanyi qui tingui més experiència global". A la vegada, insisteixen que, en el cas que hi hagi aspirants amb dificultats pel fet d’haver impartit més d’una especialitat, el disseny estatal del concurs preveu que sumin punts sempre que estiguin relacionades amb l’especialitat a què s’aspira i que també suma punts haver exercit en un cos diferent i haver-ho fet a la concertada.

Sense substituts per les oposicions

Ara, Rodríguez i gairebé 40.000 docents més tenen l'oportunitat d'obtenir una plaça a les oposicions del mes de juny mitjançant les quals el departament pretenen estabilitzar 14.500 professionals més. Però aquesta nova prova està tensant encara més la situació a escoles i instituts. Segons dades de PINDOC, en els últims nomenaments per cobrir baixes, al voltant d'un 70% de les vacants ja van quedar sense cobrir a secundària. Unes xifres que la plataforma d'interins també atribueix, en part, a docents que no estan treballant i que rebutgen l'opció de fer una substitució per poder tenir temps per estudiar per les oposicions del mes de juny. Del Arco també adverteix que, a aquests problemes que ja existeixen, després de Setmana Santa s'hi afegirà el nombre de docents que a causa de la pressió i del descontentament pels criteris d'aquest procés acabaran demanant la baixa per quadres d'ansietat o depressió.

"No és que jo em vulgui agafar la baixa per egoisme, però si no entro ara, estic fotut i això m'angoixa", reconeix Rodríguez que critica que amb el procés de reducció de la temporalitat que estableix l'Estat, si no supera les oposicions el poden acomiadar només amb 20 dies d'indemnització, ja que en renovar contracte cada curs, només se l'indemnitzarà per haver treballat un any, sense tenir en compte que en porta 16 dintre el sistema."Jo intentaré no agafar-me la baixa perquè no vull deixar tirats els meus alumnes. Soc tutor de primer d'ESO i me'ls estimo, no els vull fallar", assegura.

stats