Educació
Societat Educació 26/12/2022

"Llegir acompanyat d'un gos dona un aprenentatge més divertit"

La Fundació Pere Tarrés i l'ItCan ofereixen un curs de lectura assistida amb gos

Pol Mestres Bosch
3 min
Curs de lectura assistida amb gos d'ItCan i la Fundació Pere Tarrés

BarcelonaLa lectura és un dels fonaments de l'aprenentatge. Molts nens i nenes tenen greus dificultats per començar a llegir, ja que tenen por de fer-ho en públic i viuen el procés com un malson. El simple fet de llegir amb un gos al costat i acariciar-lo estimula les emocions i les conductes afectives, de manera que dona una experiència d'aprenentatge totalment diferent de la de l'àmbit educatiu. "L'exercici de llegir-li a un gos, que no jutja els errors, pot fer que els infants vegin la lectura com una activitat divertida i comencin a llegir públicament", explica la directora tècnica de l'associació ItCan, Beth Mussull.

Aquesta iniciativa, que proporciona educació assistida amb gossos, col·labora des de fa tres anys amb el centre socioeducatiu Poblenou de la Fundació Pere Tarrés, a Barcelona, per oferir gratuïtament un curs de lectura on els nens i nenes estan acompanyats d'un dels gossos d'ItCan. Cada divendres, un grup de vuit infants d'entre 6 i 8 anys es reuneixen amb Mussull, la seva gossa, la Nona, i l'educadora de Pere Tarrés Elisabet Vera.

El taller comença amb la lectura d'un llibre i les intervencions de Mussull i Vera per aclarir els fets del conte però en quasi cap cas per advertir dels errors en la lectura. "Sempre els diem que la Nona no els jutjarà. Així doncs, si nosaltres els corregim constantment, l'activitat perd el seu sentit", detalla Vera. Després, fan activitats de comprensió lectora o lectoescriptora relacionades amb la lectura i, finalment, acaben amb un joc amb el gos, que és "la principal motivació dels nens", segons la directora tècnica d'ItCan.

Augment de l'interès per llegir

Mussull i Vera coincideixen que els tallers aporten una gran millora als infants que hi participen i en pocs mesos ja es poden veure els canvis. "Si un dia anem a la biblioteca, els nens i nenes que venen a l'activitat dels divendres ràpidament ens pregunten si poden agafar un llibre o un conte, cosa que no passa entre els altres", assenyala l'educadora de Pere Tarrés. La Dúnia, la Vània i la Victòria són algunes de les nenes que participen en el curs de lectura assistida amb gos al centre del Poblenou. Vera explica que "a la Vània li costa molt parlar en públic, però quan llegeix per al gos la vergonya desapareix i cada cop està més a gust".

Si es detecten altres problemes en els alumnes també es poden derivar a experts del centre com logopedes o psicòlegs, entre d'altres. D'aquesta manera, la funció de la Fundació va més enllà de l'acompanyament educatiu. El centre Poblenou atén diàriament 150 infants d'entre 3 i 16 anys. "Sovint s'estableix un contacte amb les famílies i saben que tenen el suport necessari per a qualsevol qüestió que tinguin, com si es tracta d'un desnonament", afirma Vera.

La Dúnia, la Vània i la Victòria durant el taller de lectura amb la gossa Nona.

Activitats "totalment segures"

Mussull assegura que les activitats amb els gossos són "totalment segures per als infants", ja que els animals són dels mateixos tècnics que fan els tallers i han rebut una educació per participar-hi. "D'aquesta manera, saben com s'han de comportar i nosaltres sabem com ho faran perquè estem tot el dia amb ells", diu. Fins i tot, relata que "els que tenen més perill són els mateixos gossos perquè en certs moments els nens es posen nerviosos i poden reaccionar agressivament. La Nona, per exemple, va patir una queixalada i diverses estirades de cua". "La meva funció en els tallers és evitar que passin aquest tipus d'incidències, però a vegades és impossible controlar-ho", afirma Mussull, que també treballa en escoles, hospitals, centres de menors, associacions i biblioteques.

stats