Hi ha tres vies per contactar amb la USAV per demanar ajuda o acompanyament. A través de l'aplicació UsApps, trucant al telèfon 900 923 098, en horari de dilluns a divendres de les 8 del matí a les 7 del vespre, o escrivint al correu electrònic usav.educacio@gencat.cat.
La nova eina de detecció de 'bullying' registra 1.300 casos des d'inici de curs
Des del setembre, tots els centres educatius estan obligats a notificar aquestes situacions en un aplicatiu compartit
BarcelonaAquest curs, el sistema educatiu català ha posat en marxa el REVA, el Registre de Violències contra l'Alumnat. A grans trets, l'eina és un registre compartit on, obligatòriament, totes les escoles i instituts han de notificar i detallar els casos d'assetjament escolar, però també d'altres tipus de violències, que detecten entre els alumnes. El departament d'Educació va implementar el recurs fa aproximadament un any, però no ha estat fins al setembre del 2024 que es va fixar l'obligatorietat que els centres educatius el facin servir. Segons aquest registre, des de l'inici del curs 2024-2025, escoles i instituts catalans han registrat fins a 1.333 casos d'assetjament a les aules catalanes, on hi ha més d'1.600.000 alumnes.
El REVA suposa un pas endavant important per fer una radiografia molt més fiable de quina és la situació del bullying a les escoles catalanes, perquè fins ara l'únic indicador que hi havia era el nombre d'actuacions que feia la Unitat de Suport a l'Alumnat en Situació de Violència (USAV), però aquest recurs s'activa per donar suport en diferents situacions de violència que no només inclouen l'assetjament i, per tant, les dades poden ser més complicades d'interpretar.
Ara bé, tot i que el canvi de registre fa difícil comparar les dades actuals amb les dels darrers anys, cal tenir en compte que entre el 2021 i el 2024 la USAV va atendre 2.206 casos de presumpte assetjament a l'escola catalana. En aquests tres cursos el nombre de casos atesos es va disparar un 200%. Tot i això, cal recordar que l'increment no només implica que hagi crescut la violència als centres escolars, que pot ser, sinó que també hi ha una sensibilització més gran davant d'aquesta plaga.
Més de 400 casos de violència masclista
Més enllà de la dada total de casos, el REVA també inclou detalls sobre les característiques de cada cas de violència en alumnes registrat, tant si es tracta d'assetjament entre companys com uns altres tipus de violència. D'aquesta manera, des de l'inici de curs s'han registrat fins a 433 casos de violència masclista entre alumnes i 182 situacions d'odi i discriminació entre estudiants. En aquest sentit, és important tenir present que un mateix cas de bullying pot ser registrat amb més d'un motiu.
Fora dels casos de violència entre alumnes, al REVA també s'han notificat gairebé un miler (906) de casos de maltractament a la infància i a l'adolescència des del mes de setembre. A més, s'han registrat 759 casos de violència masclista contra un alumne per part d'una persona adulta, 16 situacions en què un adult ha protagonitzat un acte d'odi i discriminació cap a un alumne i un únic cas en què s'ha detectat una situació de matrimoni forçat.
Pel que fa a l'àmbit on s'exerceix la violència als alumnes, en la majoria de casos registrats l'escenari és l'escola o institut (48,4%) i el segueix l'àmbit familiar (27,7%). En canvi, sorprenentment, només en un 2,4% dels casos detectats l'àmbit en què s'ha exercit la violència és el digital, cosa que també pot indicar que encara hi ha una mancança de control dins d'aquest camp. A més, també hi ha un 1,46% dels casos en què s'ha detectat una situació de violència dins la parella, una proporció que suposa una setantena de casos des de l'inici de curs.
-
A casa
- Problemes psicosomàtics, com mal de panxa, problemes de son, ansietat, angoixa, trastorns alimentaris, etc.
- Evidències físiques com ferides, marques, blaus, cremades, autolesions, etc.
- Canvis de comportament, com no voler anar a l’escola ni a altres activitats socials, mostrar-se irritat o frustrat, distant, alienat/da i desanimat/da.
- Mostrar-se en estat d’alerta o alarma constantment davant dels aparells electrònics, fins i tot quan dorm.
- Mostrar-se enfadat/da, depressiu/iva i/o frustrat/ada després d’utilitzar l’ordinador o després d’un missatge o una trucada.
-
A l'escola o institut
- Canvi dràstic en el rendiment i la motivació acadèmica.
- Alteració sobtada emocional que es reflecteix en el seu comportament.
- Desaparició o trencament de les seves pertinences personals.
- Exclusió per part del grup.Marques físiques o autolesions