Educació

De passar llista a fer classe quan el docent falta: què funciona contra l'abandonament escolar?

El Consorci d'Educació de Barcelona encarrega una anàlisi per conèixer quines mesures són més efectives en instituts d'alta vulnerabilitat

Un institut de Catalunya, en una imatge d'arxiu
Laia Carpio
17/06/2025
2 min

BarcelonaA Catalunya, la taxa d’abandonament escolar prematur és del 13,7% (alumnes que deixen els estudis abans de fer 18 anys). Tot i que hi ha una important motivació socioeconòmica, moltes de les causes que fan que un adolescent marxi de les aules abans del que es voldria s'amaguen rere pràctiques diàries aparentment intranscendents. Així ho indica l'estudi Avaluació de les mesures per a garantir la continuïtat dels estudis fins als 18, una anàlisi que el Consorci d'Educació de Barcelona ha encarregat a la consultora KSNET per conèixer quines de les accions que s'estan fent als centres escolars vulnerables de la capital catalana estan sent més eficaces per lluitar contra l'abandonament escolar.

Per fer l'estudi, s'han analitzat 137 instituts d'alta vulnerabilitat –amb més d'un 30% d'alumnes socioeconòmicament vulnerables– de Barcelona i s'han destriat les pràctiques que fan els instituts que tenen menys abandonament escolar de l'esperat tenint en compte les característiques dels seus alumnes i els que, per contra, han tingut un nombre més gran d'estudiants que han deixat l'aula abans del que s'esperava. D'aquesta manera, s'ha detectat que hi ha certes dinàmiques que es repeteixen als instituts "més efectius" en la lluita contra l'abandonament escolar prematur, entre les quals hi ha des d'aspectes tan rudimentaris com passar llista cada dia fins a treballar perquè quan un docent agafa la baixa se segueixi impartint la seva matèria.

D'aquesta manera, l'estudi ha comprovat que més del 70% dels instituts vulnerables que despunten per tenir una taxa d'abandonament més baixa de l'esperada fan un registre diari d'assistència dels alumnes –alguns fins i tot fan un control de qui ve a cada franja horària–. De fet, l'informe assegura que els estudiants dels centres on sempre es passa llista tenen entre 10 i 14 punts percentuals menys de probabilitat d'abandonar els estudis. En canvi, s'ha comprovat que el fet d'avisar la família quan un alumne no ve a classe no té un impacte positiu addicional.

Un altre dels factors rellevants en la lluita contra l'abandonament és la continuïtat a l'hora d'impartir matèria. En aquest sentit, el 36,8% dels centres de secundària que tenen menys abandonament del que es podria esperar prioritzen el fet de continuar fent classe i avançar matèria quan un docent falta, encara que no sigui substituït. L'estudi relaciona directament les faltes freqüents del professorat amb una probabilitat més alta d'abandonament dels alumnes. Concretament, apunta que més de 3 faltes de mitjana per professor en un curs pot fer augmentar en gairebé tres punts la probabilitat que un estudiant es desvinculi de l'educació.

Llegir per combatre l'abandonament

L'anàlisi encarregada pel Consorci d'Educació de Barcelona també té en compte l'impacte que pot tenir l'hàbit lector en les possibilitats d'abandonar els estudis. En aquest sentit, l'estudi confirma que el 50% dels centres que han despuntat per una taxa baixa d'abandonament promouen "sempre" l'hàbit lector i un 33% organitzen activitats de lectura individual dins de l'aula, una pràctica que no aplica cap dels instituts amb una proporció més preocupant d'abandonament.

Finalment, la relació de l'institut amb les famílies també és un factor clau a l’hora de reduir la taxa d’abandonament escolar. Segons l'anàlisi, un 68,4% dels instituts més efectius disposen d’un pla de comunicació amb les famílies i un 50% els envien enquestes de satisfacció.

stats