Educació inclusiva
Societat  /  Educació 06/06/2022

Revolució contra el tancament de l'Escola El Brot: "Lluitarem amb totes les nostres forces per evitar-lo"

El centre de Sant Joan Despí especialitzat en alumnes amb dificultats d'aprenentatge no obrirà les portes el curs vinent

Júlia Claramunt Pi
3 min
L'escola El Brot de Sant Joan Despí

Barcelona"No tancaran perquè lluitarem amb totes les nostres forces. No ho permetrem, està demostrat que El Brot funciona amb èxit des de fa 33 anys", diu Meri Ribas, mare de l'Albert, alumne de l'escola El Brot de Sant Joan Despí. La seva família és una de les afectades pel tancament del centre, que es va anunciar el 25 de maig quan, com denuncien, el procés de preinscripció ja estava tancat. "Els mestres i les famílies ploraven quan van rebre la notícia. Ningú entenia res. Hi ha qui s'ha traslladat expressament des de Vilafranca, Sabadell i fins i tot Valladolid perquè els seus fills siguin feliços", recorda Ribas.

L'escola concertada El Brot, amb 91 alumnes i una trentena de professionals, està especialitzada en les necessitats pedagògiques d'alumnes amb dificultats d'aprenentatge (DEA), específicament nens i nenes amb dislèxia i dèficit d'atenció. Tot i tenir la categoria d'escola d'educació especial, els nens que atén no tenen el perfil dels alumnes d'aquesta tipologia de centre, sinó que haurien d'estar escolaritzats en escoles ordinàries. "Algú sap el que és no encaixar a l’escola ordinària i tampoc encaixar en una escola amb necessitats educatives especials?", es pregunta Ribas. "A El Brot ens hem trobat amb mestres amb una gran expertesa i formació, tant acadèmica com emocional. Ja no hem de recórrer als psicòlegs, ni als logopedes, ni al reforç educatiu...", afegeix. El seu fill, l'Albert, té TDAH, i des que va a El Brot, ara fa dos anys, "és feliç com mai i va a l'escola amb ganes d'aprendre", assegura Ribas.

El centre imparteix primària i ESO des de fa 33 anys i ha desenvolupat un projecte educatiu de centre singular, basat en metodologies enfocades cap a un tracte molt individualitzat i amb classes d'un màxim de 12 alumnes. Per arribar-hi, però, la família de l'Albert ha hagut de fer front a "un llarg camí ple d'entrebancs i incomprensió", com, per exemple, que un mestre de l'escola ordinària digués al noi que "no calia que aprengués a llegir perquè repetiria curs", explica Ribas. "Ara la vida és molt més fàcil, ja no has de creuar els dits perquè et toqui un tutor vocacional", afegeix.

Escola inclusiva o escola ordinària

El 2012, el departament d'Educació va emetre una resolució que permetia a l'escola admetre infants i adolescents sense que un informe en certifiqués la discapacitat, un requisit indispensable per matricular-se en escoles d'educació especial. Ara fa un any, però, Educació va rectificar i els va anunciar que s'havien d'adaptar al decret d'escola inclusiva, ajustant el seu règim d'admissió d'alumnes a la llei, o bé passar a ser un centre ordinari. Finalment, la fundació gestora –amb greus problemes econòmics i investigada en el cas Volhov– ha optat pel tancament i assegura que l’única alternativa que permetria mantenir l'escola oberta seria convertir-se en un centre completament privat.

"Qui decideix aquestes coses té molt poca empatia per entendre la nostra dificultat. El que ens estan demanant són dos extrems, i s'ha d'entendre que també existeix un punt intermedi", lamenta l'Eric, estudiant de 4t d'ESO d'El Brot, en un vídeo que ha compartit a les xarxes socials. A més, ha iniciat una petició a Change.org per impedir el tancament del centre. "Els meus companys són persones que tenen recorreguts de fins a 4 o 5 centres diferents, amb historials de fracassos, que han deixat d'assistir als centres a causa del seu patiment, i que en diversos casos fins i tot han fet intents de llevar-se la vida. A mi al meu antic institut no em van fer cas, i El Brot va ser l'única sortida", diu: "I m'ha salvat".

L'Eric no és l'únic que està fent tot el possible per revertir la situació, ja que des del moment en què es va comunicar el tancament del centre, famílies i professorat s’han mobilitzat per evitar-lo. "Les famílies anem a una, l'educació digna és un dret de tots els infants", sentencia Ribas, que explica que s'està intentant negociar una moratòria per mirar de buscar fórmules que els permetin adaptar-se als requeriments del departament.

Des d'Educació asseguren que la Fundació ha decidit tancar, tot i que des del primer moment se’ls va oferir tot l’acompanyament per adaptar-se al decret de l'escola inclusiva. Així mateix, assenyalen que en cas que el tancament es confirmi, els serveis territorials acompanyaran en tot moment les famílies amb els suports necessaris per a l’escolarització de tot l’alumnat en altres centres. 

stats