La Flotilla torna a salpar després d'admetre que l'intent d'ahir va ser "una prova"
Israel amenaça amb tractar com a "terroristes" els activistes que viatgen a l'embarcació
BarcelonaLes embarcacions de la Global Sumud Flotilla han tornat a salpar aquest vespre des de Barcelona després que aquest diumenge tornessin a port poques hores després de la sortida oficial. Els primers vaixells han començat a sortir del port al voltant de les vuit del vespre del port barceloní en direcció a la Franja de Gaza, un escenari hostil per la guerra al Pròxim Orient on esperen amarrar carregats d’ajuda humanitària per a les víctimes del conflicte.
El segon intent de salpar arriba gairebé dotxe hores després que l'organització de la iniciativa humanitària admetés en un comunicat que diumenge "a causa de les condicions meteorològiques adverses" van dur a terme "una prova de navegació" i després van tornar al port per deixar passar la tempesta que hi havia sobre el mar. Tot plegat, diuen, "va implicar ajornar la sortida per evitar riscos amb les embarcacions més petites". "Davant de vents de més de 30 nusos i la naturalesa imprevisible del Mediterrani, vam prendre aquesta decisió per prioritzar la seguretat i el benestar de tots els participants i per salvaguardar l'èxit de la nostra missió", conclouen.
De fet, Saif Abukeshek, un dels portaveus de la Global Sumud Flotilla, ha admès a l'ARA que el contratemps meteorològic els ha servit per fer proves, sobretot pel fet que "entre els 350 activistes que formen part de l'expedició n'hi ha molts que tenen poca experiència navegant i es podien marejar". Alhora, fonts pròximes a les embarcacions apunten que també van haver de tornar per problemes logístics i de documentació, ja que faltaven alguns permisos d'algun dels vaixells.
Fonts de l'organització expliquen que els membres de l'expedició s'han reunit aquest matí i tenien previst reprogramar la sortida de la flotilla per a aquest mateix dilluns "cap a les dues o les tres de la tarda", però passades les set de la tarda no havien tornat a salpar.
Vent previsible i vaixells que no estaven a punt
Pel que fa a l'intent de sortida de prova de diumenge, si es consulten els sistemes públics de seguiment de trànsit de vaixells es pot observar com algunes de les embarcacions de la Flotilla van fer recorreguts molt curts. Alguns no van passar de Sant Adrià de Besòs, altres es van quedar davant del port de Barcelona i alguns van anar més mar endins.
El vent moderat de component sud que va obligar a fer marxa enrere a la Flotilla ja l'alertaven les previsions que feien els models meteorològics des d’inicis o mitjans de la setmana passada. De fet, l’actualització de dimarts al matí del model americà, un dels de referència a escala global, ja indicava cops de vent moderats entre Barcelona i l’illa de Mallorca durant la tarda de diumenge. Posteriorment, els models més precisos (que surten amb menys antelació que els globals) també indicaven aquestes mateixes condicions i afegien la possibilitat de ruixats i tempestes a Catalunya, que és el que finalment va acabar passant.
Amenaça de Tel-Aviv
Mentrestant, el ministre de Seguretat Nacional d’Israel, Itamar Ben Gvir, ha presentat una proposta al govern de Netanyahu per endurir encara més la resposta davant l’arribada d’una possible flotilla. El plantejament inclou considerar com a “terroristes” els activistes que hi viatgen, fet que deixaria fora qualsevol possibilitat de detenció lleu o de curta durada. Durant una reunió de l’executiu, Ben Gvir ha defensat la necessitat de mantenir “una posició ferma per protegir les fronteres d’Israel i garantir la seguretat nacional”. Segons el pla inicial, els participants de la Flotilla serien traslladats a presons habitualment destinades a sospitosos d’activitats terroristes, segons recull The Jerusalem Post.
“No permetrem que persones que donen suport al terrorisme visquin amb comoditats”, ha dit el ministre, que insisteix que els detinguts han d’“assumir totes les conseqüències dels seus actes” i no rebre el tracte relativament suau que van rebre membres de flotilles anteriors, molts dels quals van ser alliberats al cap de poques hores o dies. A més, les autoritats israelianes tenen previst confiscar totes les embarcacions de la Flotilla per destinar-les a operacions de seguretat.
Segons Ben Gvir, aquesta mesura pretén enviar un missatge clar i dissuasiu a futures iniciatives del mateix tipus. “Qualsevol que decideixi col·laborar amb Hamàs i donar suport al terrorisme rebrà una resposta contundent per part d’Israel”, ha remarcat el ministre, conegut com una de les figures més radicals dins del govern de Netanyahu.
L'objectiu de la Global Sumud Flotilla és doble: d'una banda, portar ajuda humanitària per als més d’un milió de gazatins que malviuen a causa del bloqueig que Israel manté sobre la Franja des del 2007; i, de l'altra, denunciar la passivitat dels governs occidentals davant les atrocitats comeses per Benjamin Netanyahu. L'expedició reuneix una trentena de vaixells, i destaca la figura de l'activista Greta Thunberg, entre altres personalitats conegudes, activistes i periodistes.
Diumenge la sortida de la Flotilla va reunir al port barceloní polítics de tots els partits de l’esquerra parlamentària: des de Bildu fins a Podem, passant per ERC, el PSC, la CUP i Comuns. A bord dels vaixells hi haurà l'exalcaldessa Ada Colau, el regidor republicà Jordi Coronas, i també forma part de la Flotilla la diputada de la CUP, Pilar Castillejo.
La velocitat del vent
En el comunicat es parla d'un vent de més de 30 nusos (uns 55 km/h), si bé segons les dades de la boia de la bocana sud del port de Barcelona, des d’on van salpar les embarcacions a primera hora de la tarda, el vent màxim de la jornada d'ahir va ser d'uns 26 km/h de vent de component sud. La boia de Tarragona, emplaçada més al sud però mar endins, va registrar un cop de vent d’uns 28 km/h cap a les quatre de la tarda, i amb el pas de les hores la velocitat va anar caient. Pel que fa a les tempestes, les imatges del radar meteorològic indiquen com les pluges que van escombrar el país durant la matinada van quedar concentrades al prelitoral i a l’interior del litoral i no van arribar a endinsar-se al mar, ja que el port de Barcelona només ha acumulat 0,5 mm de pluja (entre les 5.30 i les 6 h), informa Àlex Sancliment.
D'altra banda, la prova de diumenge també ha permès veure que algunes embarcacions no estaven prou preparades per fer una travessia d'aquestes característiques. Un dels vaixells que han tornat i es quedarà al port és el Bribón, que havia de capitanejar el regidor d'ERC, Jordi Coronas. Fonts pròximes a l'expedició expliquen que el vaixell "estava força atrotinat" i que, tot i servir per fer regates, han vist que "no aguantaria els quinze dies de travessia". També expliquen que en el segon intent de sortida el regidor serà el capità d'una altra embarcació amb trenta tripulants.