EDUCACIÓ

El Govern crea una titulació que agrupa ESO i FP per oferir una sortida als ‘ni-ni’

Els nous estudis són l’alternativa a la formació professional bàsica imposada pel ministre Wert

Elisabet Escriche
24/10/2014
4 min

BarcelonaEl departament d’Ensenyament crearà aquest curs una nova titulació que permetrà als joves en risc de caure del sistema educatiu, els coneguts com a ni-ni, obtenir els certificats d’ESO i formació professional de nivell 1 (inicial) en un període de dos anys. Segons ha pogut saber l’ARA, la nova titulació es començarà a impartir en forma de prova pilot a un total de 61 alumnes a partir de la setmana que ve en quatre instituts catalans, un per demarcació. Els centres escollits són a Premià de Mar, Salt, Tarragona i Lleida, i la majoria ja ofereixen, per separat, l’ESO i la FP que impartiran en aquesta nova titulació. A Premià i Tarragona es farà formació d’electricitat i electrònica, a Salt de serveis administratius, i a Lleida de perruqueria i estètica. “Havíem de buscar centres que tinguessin experiència en les dues branques i que estiguessin situats en poblacions on hi hagués demanda”, explica a l’ARA el director general de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial del departament d’Ensenyament, Melcior Arcarons.

El nou programa està dirigit a joves d’entre 16 i 17 anys que el vulguin fer voluntàriament (necessitaran l’autorització dels pares) i que no hagin acabat l’ESO. Faran cinc hores de classe diària i el 60% dels continguts estaran enfocats a la FP i l’altre 40% a l’ESO. Les matèries d’aquesta última branca que estudiaran seran llengües (català, castellà i anglès), ciències (matemàtiques) i ciències socials. Pel que fa a la FP, s’impartiran els continguts relacionats amb l’especialització que hagin escollit i, el segon curs, es faran pràctiques en una empresa (250 hores sense una remuneració específica) i un projecte final. Per obtenir les titulacions, l’alumne haurà d’aprovar un examen d’ESO i un altre de FP de nivell 1 a finals del segon curs. Un cop acabi aquest programa, l’alumne tindrà l’opció de seguir-se formant amb un cicle formatiu de grau mitjà o amb el batxillerat.

Per tirar endavant aquesta nova titulació, el departament d’Ensenyament oferirà una dotació addicional de professorat. A final de curs, al juny, la conselleria d’Irene Rigau farà la valoració del primer curs i decidirà si s’amplien les formacions professionals als centres que fan la prova pilot i/o s’estén el programa a altres instituts. “En tractar-se d’una prova pilot, estan obertes totes les opcions”, assegura Arcarons.

Els nous estudis són l’alternativa a la FP bàsica imposada pel ministre d’Educació, José Ignacio Wert, per a alumnes de com a mínim 14 anys que tinguin dificultats per aprovar l’ESO. La FP de Wert, que s’ha començat a impartir aquest curs, no s’aplica a les aules catalanes. A canvi, el departament duu a terme els programes postobligatoris per a la formació i la inserció, que han substituït els programes de qualificació professional inicial, coneguts com a PQPI. A diferència dels nous estudis, aquests programes acullen alumnes més grans, d’entre 16 i 21 anys, i tenen una durada d’un curs.

Certificat de professionalitat

L’Institut Comte de Rius de Tarragona és un dels quatre centres que impartiran aquests nous estudis. Fa batxillerat i cicles de FP i al seu voltant té fins a cinc instituts que ofereixen ESO. Començarà les classes el 10 de novembre amb un grup d’un màxim de 20 alumnes. “Són estudiants matriculats a 4t d’ESO, que han repetit i que tenen un alt risc d’abandonar el sistema educatiu”, detalla el director del centre, Francesc Roca. L’institut comptarà amb un reforç de dos docents: un impartirà els mòduls professionals d’electricitat i electrònica, i l’altre els blocs de l’ESO, que s’adaptaran a la formació en què s’especialitzin els alumnes. Si els estudiants superen el primer curs obtindran un certificat de professionalitat. “Fins ara hem ofert oportunitats perquè els alumnes que han abandonat el sistema educatiu s’hi reincorporin. Aquesta nova titulació permet evitar que l’alumne arribi a caure del sistema”, matisa el director.

Objectiu: un 15% d’abandonament escolar el 2018

La nova titulació ha d’ajudar a reduir la taxa d’abandonament escolar prematur, que a Catalunya se situa actualment, segons dades del departament d’Ensenyament, en un 16%. La conselleria d’Irene Rigau s’ha fixat com a objectiu reduir-la al 15% en el termini 2014-2018. Si es comptabilitza la totalitat de la població el percentatge és molt més alt. Les últimes dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) fixen que el 2013 un 24,7% de la població catalana havia abandonat prematurament els estudis. Per sexes, un 30,5% són homes i un 18,6% dones. A l’estat espanyol el percentatge és un pèl inferior (23,5%), i un 27% són homes enfront del 19,9% de dones. Tant el percentatge català com l’espanyol queden lluny de la mitjana de la Unió Europea, que és de l’11,9%. A escala europea, els homes (13,6%) també tenen un percentatge superior al de les dones (10,2%).

Les actuals sortides per als ‘ni-ni’

Escola d’adults

Una de les opcions que tenen els joves que han abandonat prematurament el sistema educatiu per tornar a incorporar-s’hi són les escoles d’adults. El problema és que la mitjana d’edat dels alumnes acostuma a ser alta i, per tant, els joves tenen com a companys de classe gent molt més gran, cosa que dificulta que s’hi adaptin.

Programes postobligatoris

Aquests programes per a formació i inserció s’han començat a impartir aquest curs substituint els PQPI. Tenen una durada d’un curs i són per a joves de 16 a 21 anys. Una altra via per tornar al sistema educatiu són els cursos d’accés als cicles formatius. Aquests estudis, però, no tenen titulació: són un camí per accedir a la FP.

stats