MOBILITAT
Societat 21/05/2018

Una nova ITV més exigent que controla les emissions de CO2

Els gasos protagonistes del Dieselgate encara no s’examinen

Ferran Vital
3 min
El nou protocol permet el control de les emissions amb una sonda  que s’introdueix al tub d’escapament del vehicle.

BarcelonaJa ha entrat en vigor la nova ITV, que implica més control per als vehicles i que comença a examinar les emissions de gasos. La xarxa d’estacions ITV va estrenar ahir el nou procediment amb la principal novetat que els operaris tenen la possibilitat de connectar els cotxes posteriors al 2006 a un ordinador. Això és possible gràcies al sistema de diagnòstic OBD, que controla diversos sistemes electrònics, com ara el control d’estabilitat o ESP, l’estat dels airbags, els tensors dels cinturons de seguretat, l’ABS i fins i tot els controls de velocitat i el sistema d’il·luminació dels vehicles.

El nou protocol també permet el control de les emissions amb una sonda que s’introdueix al tub d’escapament del vehicle, però que d’entrada no examina les emissions de NOx (òxids de nitrogen, els gasos perjudicials per als humans i protagonistes del Dieselgate), sinó que tan sols examina les emissions de CO 2. Les autoritats espanyoles ja han avançat que les estacions d’ITV no mesuraran de moment les emissions de NOx dels cotxes dièsel fins que la normativa comunitària els ho exigeixi formalment.

En cas de suspendre l’examen d’aquesta nova ITV -el protocol és més exigent i desapareixen els defectes lleus-, es podrà fer un segon examen en una estació diferent de la primera, on només certificaran que els defectes indicats en el primer test s’han corregit i no podran buscar defectes o deficiències noves. Una novetat interessant de la nova ITV és la possibilitat de concertar la visita fins a un mes abans del venciment de la data sense que després s’avanci la revisió següent. D’aquesta manera, molts conductors ja no hauran d’esperar fins a la data límit per concertar la visita per fer la nova ITV.

Ara bé, els cotxes que vulguin ser considerats històrics hauran de tenir, com a mínim, 30 anys d’antiguitat, en comptes dels 25 actuals. Un símptoma més de l’envelliment del parc mòbil.

Així mateix, el nou procediment estableix que tots els inspectors de les estacions ITV han de ser tècnics superiors d’automoció de grau superior o bé disposar del títol d’electromecànica de vehicles de grau mitjà i acreditar una experiència mínima de tres anys. A més, ara els tècnics necessitaran diversos certificats de formació contínua presencial o telemàtica com a mínim cada tres anys.

Per acabar, tot i que encara no s’han confirmat les noves tarifes de les administracions autonòmiques, tot fa pensar que aquesta nova ITV més exhaustiva, amb nou material i amb personal més preparat, tindrà un increment proporcional en la factura dels consumidors.

Els vehicles més antics, vetats

La posada en marxa de la nova ITV coincideix amb la mesura que impedeix, des del desembre de l’any passat, que quan es detecten episodis de contaminació els cotxes sense etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT) circulin a Barcelona i als municipis circumdants a la capital: l’Hospitalet, Esplugues, Cornellà i Sant Adrià.

Malgrat que aquesta mesura encara no s’ha activat mai, perquè no s’ha declarat cap episodi que es vinculi amb els gasos que emeten els vehicles, això implica que els cotxes més antics estan vetats els dies de més contaminació. Els cotxes afectats per la restricció són els de benzina anteriors al 2000, els dièsel d’abans del 2006 i les furgonetes prèvies al 1994.

De fet, els vehicles que no tenen distintiu de la DGT -per tant, afectats per la restricció- emeten un 38% més de NOx i un 69% més de partícules que els de gasolina o dièsel amb l’etiqueta C (la verda), que és la que correspon als turismes i les furgonetes lleugeres matriculades a partir del gener del 2006 i dièsel a partir del 2014.

stats