Tribunals
Justícia21/05/2023

Tres bombers investigats per la mort d’un company que portava un respirador antic

La Fiscalia va arxivar les denúncies per deficiències en els equips presentades pels sindicats

BarcelonaEl 17 de juny farà dos anys que el bomber Joan Liébana va morir en un incendi en un taller mecànic de Vilanova i la Geltrú. Les flames van estendre's ràpidament i van convertir l'interior del local en un forn d'elevada temperatura i nul·la visibilitat. Els bombers que van entrar amb la víctima van retirar-se, però Liébana, que anava al capdavant del dispositiu no en va sortir. 23 mesos després, continua oberta la investigació judicial per determinar què va fallar i si algú n’ha d’assumir responsabilitats. Tres bombers estan investigats pels fets, segons fonts judicials consultades per l'ARA. Es tracta del caporal que comandava el dispositiu, el company del binomi que anava al costat de Liébana i el conductor del camió on anava la víctima. El departament d'Interior també consta a la causa, però com a responsable civil subsidiari.

Inicialment, una de les hipòtesis dels investigadors era que l’equip de respiració (ERA) que portava la víctima fallés. De fet, el bomber va agafar aquell dia un equip més vell que no disposava d’un sistema de seguretat que sí que incorporen els més moderns. Es coneix com a “home mort” i es tracta d'una alarma que salta si qui porta el respirador cau o queda aturat. Mesos després de la mort de Liébana i arran de la fallada d’un altre equip, els sindicats van tenir constància que un dels dos fabricants dels respiradors havia alertat un any abans la direcció dels Bombers que alguns dels equips presentaven deficiències.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta informació no va arribar mai als treballadors ni als sindicats, que van denunciar les deficiències a la Fiscalia. Consideraven que la conselleria d’Interior havia comès un delicte contra la seguretat dels treballadors perquè havia posat en perill la vida dels bombers no facilitant-los nous aparells d’aire. Segons fonts del ministeri públic consultades per l’ARA aquesta investigació es va acabar arxivant per manca d’indicis de delicte. L’any passat la Generalitat va comprar 400 nous equips i 700 bombones d’oxigen i va externalitzar el servei de manteniment dels equips.

Nou informe pericial

Mentrestant, el jutge que porta el cas intenta esclarir les causes de la mort de Liébana. L'acusació (que representa la família de la víctima) apunta directament a la responsabilitat del caporal que dirigia el dispositiu i dels altres companys que van entrar a la nau amb Liébana per sufocar l'incendi. El primer informe de reconstrucció dels fets va concloure que aquest comandament i la resta d'efectius van trigar una hora a trobar a faltar el bomber mort. De fet, tots els bombers que van entrar al taller van haver de ser atesos per un cop de calor a la sortida. Malgrat tot, un informe pericial de l'acusació particular entregat al jutjat recentment posa en dubte que el caporal del dispositiu i el bomber que feia de parella de Liébana triguessin tant a recuperar-se per no notar la seva absència.

Cargando
No hay anuncios

Segons fonts properes al cas consultades per aquest diari, aquest informe conclou que la mort de Liébana va ser conseqüència de l'abandonament del binomi, de la manca de control de la situació del caporal i de la falta d'implementació de mesures de seguretat en tot l'incendi. Les defenses no tenen tan clar que es pugui establir una responsabilitat directa dels bombers investigats (de fet, una d'elles presentarà una contrapericial) i apunten a una concatenació d'errors.

Per exemple, com s'apunta a la reconstrucció dels fets, aquell dia els únics efectius disponibles del parc de Vilanova eren Liébana, el seu company i el conductor del camió. Quan van arribar al taller en flames, Liébana i el seu company van fer una primera inspecció i van esperar l'arribada de la resta d'unitats, procedents de Vilafranca i Sitges. Aleshores, el caporal va ordenar l'entrada del binomi de Liébana i d'una segona parella de bombers. No va ser fins que van ser a dins, segons va declarar un dels investigats, que es va muntar a fora la taula de seguretat on els bombers han de deixar la credencial abans de començar el servei, de manera que la de Liébana no hi era.

Cargando
No hay anuncios

Dins del taller els bombers van avançar seguint de guia la mànega, amb Liébana al capdavant. Dos dels efectius van detectar altes temperatures i quan un d'ells va advertir que la calor li traspassava l'equip va avisar el caporal que va ordenar la retirada. Amb tot, encara no s'ha aclarit on era Liébana en aquell moment, si algú el va avisar o si el seu equip (que no portava el sistema "home mort") va patir un problema. Del taller en van sortir quatre dels cinc bombers i a Liébana el van trobar al cap d'una hora quan ja s'havia sufocat el foc des de fora i un altre binomi va entrar a ventilar l'espai.