Nadal

L'escamot català que defensa les tradicions i combat l'auge del 'Panxut vermell'

El Komando Tió reivindica el valor de fer cagar les soques i rebutja la figura del Pare Noel imitant en broma la posada en escena d'un grup terrorista

La posada en escena del retorn del Komando Tió de La Bisbal d'Empordà.
Act. fa 24 min
3 min

GironaNadal és època de família i tradicions. Fer cagar el tió a cops de bastó és la més típica i nostrada, però, de mica en mica, a les llars catalanes han anat guanyant protagonisme altres costums d'origen estranger, com el Pare Noel, provinent del nord d'Europa i dels Estats Units. Davant d'aquesta presència creixent de la simbologia de Santa Claus a les celebracions de Nadal, el 2009 va néixer de manera espontània el Komando Tió: un col·lectiu sorgit a la Bisbal d'Empordà que, imitant amb sentit de l'humor i paròdia l'estètica d'un grup terrorista, esperonava el poble català a "defensar el tió i revoltar-se contra l'imperialisme del panxut vermell".

Amb passamuntanyes, camises de quadres, barretina, veus distorsionades, missatges èpics i retòrica grandiloqüent, enganxaven soques pels carrers del poble i despenjaven els Pares Noels inflables de la via pública, difonent a Facebook les seves accions. La iniciativa, amb to de broma però un missatge potent de fons, va generar molt de seguici i diversos "escamots" d'arreu dels Països Catalans van sumar-se a la campanya.

El 2016, però, van retirar-se i donar una treva, fins que, enguany, han tornat a la càrrega, de nou des de la Bisbal, amb un comunicat contundent a Instagram. "Hem vist com el Pare Noel, general de l'exèrcit consumista, tornava a infiltrar-se als balcons i carrers del nostre país amb el seu pòsit parasitari carregat de màrqueting i globalització. És per això que el Komando Tió declara oficialment trencada la treva", afirmaven davant la càmera cinc membres emmascarats del Komando a principis de desembre. I afegien: "Tornem a les accions simbòliques d'alt risc i baixa logística per omplir la Bisbal de soques, barretines i dignitat nostrada".

"Cada bastonada és un tret a l'imperialisme"

Els responsables de la revifalla són una vintena de joves bisbalencs, alguns dels quals ja van ser responsables de la lluita primigènia –ara ja amb criatures a la família– i d'altres, noves incorporacions. Mantenen l'anonimat per donar joc a l'escenificació de grup armat (en aquest cas inofensiu) i generar així més expectació, tot i que en un municipi petit com la capital baix-empordanesa, tenint en compte que pengen pancartes i figures a la via pública sense permís, prefereixen mantenir el nom en silenci.

"Entenem el tió com una resistència anticapitalista i antiglobalitzadora, mil·lenària, d'arrels profundes i que parla la nostra llengua, així que cada bastonada és un tret al peu a l'imperialisme i al fonsvolturisme que destrossa les contrades", sentencia a l'ARA el portaveu del Komando, que es manté ferm en tot moment en l'escenificació del personatge.

El ressorgiment del Komando Tió va començar a caldejar-se just fa un any, quan el grup Fetus, també de la Bisbal d'Empordà i implicat en la pervivència de les tradicions catalanes, per la felicitació de Nadal de l'agrupació d'esquerres independentista Nexe Nacional va fer un vídeo a xarxes que es va fer viral, en què reproduïa aquest mateix discurs esperonador i grandiloqüent.

Tradicions catalanes en perill

Segons l'argumentari pamfletari del Komando, alimentar les soques amb peles de mandarina o fruits secs per després fer-les cagar a cops de bastó tot cantant cançons és un acte de resistència contra la societat capitalista, que, a parer seu, encarna la figura del Pare Noel: "Va vestit amb els colors de la Coca-Cola i del turbocapitalisme", sentencien.

Des de l'encesa de llums, a la Bisbal ja han fet "accions simbòliques d'alt risc i baixa logística", com penjar pancartes amb el lema "Fora el panxut vermell" al pont –retirades per la policia local perquè no estaven autoritzades– o escampar tions per la via pública. També en preparen alguna de més contundent. De nit o de dia, els veïns que els enganxen in fraganti sovint riuen o els esperonen, mentre que els nens no ho acaben d'entendre. "Ens dirigim als adults: la mainada no n'és responsable. Es tracta que les famílies impregnin la casa del sentiment pel tió i rebutgin el panxut vermell colonitzador", reitera el portaveu.

Darrere tota aquesta parafernàlia esbojarrada i quasi teatral, però, hi ha una defensa fèrria de les tradicions catalanes. Sense ridiculització del folklore domèstic. Del cas concret del tió, que és únic al món, però també extrapolable a altres festes com la castanyada, cada vegada més engolida per Halloween. "Les tradicions catalanes estan en perill. Si no les defensem, no ho farà ningú. A poc a poc anem perdent pes, es va folkloritzant tot i sembla que, com que vivim en un món global, les coses s'hagin d'engolir. Però aquí es parla català, ens agradi o no. I recuperar la saba ancestral que personifica el tió és una defensa de les nostres arrels i la nostra cultura", defensa el grup.

De moment, encara no han sorgit oficialment nous escamots arreu de Catalunya, però ja han rebut intencions de poblacions com Sant Cugat o Palafrugell. "Fem una crida perquè es militi en la causa tionista", conclou el Komando.

stats