El primer dia laborable posa a prova el tall de la L1 del metro

No s'ha habilitat un autobús que faci tot el recorregut del tram afectat

La L1 del metro de Barcelona està tallada, des de dissabte, entre les estacions de Clot i Fondo per fer-hi els treballs de renovació de nou quilòmetres de via. La mesura posarà a prova avui, el primer dia laborable amb el tall, la mobilitat a la ciutat, ja que només en aquest tram s'hi registren unes 90.000 entrades els dies feiners del mes de juliol. Les principals alternatives per evitar fer aquest tram de la línia vermella del metro són la línia 9 Nord (La Sagrera - Can Zam) i els trens de Rodalies, així com dos serveis especials d’autobús que s’han habilitat per a l'ocasió però que no cobreixen tot el recorregut. Es tracta de l'obra de més envergadura –i amb més afectació– de les 76 que estan previstes per a aquest estiu a la ciutat de Barcelona. És, també, la inversió més important que s'ha fet a la xarxa, amb un total de 20 milions d'euros. El tall es mantindrà fins al 30 d'agost. 

Comença el tall a la L1 del metro entre Clot i Fondo

Els dos serveis complementaris d’autobús (Especial L1 Clot - Fabra i Puig i Especial L1 Onze de Setembre - Fondo) són gratuïts i estan dotats amb vehicles articulats que circulen amb freqüències de tres i cinc minuts, respectivament, en les hores punta dels dies feiners. Les llançadores funcionen amb els mateixos horaris de la xarxa de metro, incloses les nits de servei continuat. Però no són la principal alternativa de transport prevista. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha descartat habilitar un bus que faci el mateix recorregut que el metro al·legant que no seria adient tenint en compte "tant el volum de passatge com la configuració de la trama viària” al districte de Sant Andreu i Santa Coloma. 

Estiu d'obres al metro: es tallaran trams de les línies 1, 2 i 5

L'entitat Promoció del Transport Públic (PTP) ja ha alertat que el pla previst obligarà a fer molts "transbordaments dobles". La PTP considera "preocupant" que els autobusos substitutoris disposats per Transports Metropolitans de Barcelona no cobreixin la totalitat del tram afectat. Lamenta que es deixi "descobert" el tram Sant Andreu - Fabra i Puig i que "no es garanteixi la continuïtat dels itineraris accessibles". "Recomanem recuperar l'experiència del pla alternatiu del tall de la línia 5 del metro entre Can Boixeres i Collblanc de l'any 2009, elaborat pel departament de Política Territorial, amb l'establiment de tres serveis llançadora que connectaven la totalitat del tram tallat amb Rodalies i altres línies de metro", precisen.

El tall afecta, sobretot, els veïns de la Sagrera, el Clot, Navas, Sant Andreu, Baró de Viver, la Trinitat Vella i també del municipi veí de Santa Coloma de Gramenet, que és on acaba la línia 1.