Societat 19/07/2017

Un mínim de quatre empreses es repartiran les obres del túnel de Glòries

El govern d'Ada Colau licitarà la construcció del túnel sencer per tenir les obres acabades el 2021

Marta Valls
2 min
Colau vol rescindir el contracte de les obres de Glòries pels retards i els sobrecostos

Barcelona4 o 5 empreses es repartiran les obres del túnel de la plaça de les Glòries que ha de soterrar el trànsit de la Gran Via de Barcelona. D'aquesta manera una constructora podrà guanyar, com a màxim, la licitació d'un dels trams de les obres. Amb això el consistori vol evitar que una sola empresa rebaixi el pressupost per guanyar l'adjudicació i després no pugui complir-lo. Segons el govern, la fragmentació "donarà un missatge a les constructores que no presentin pressupostos tan a la baixa".

Aquesta mesura forma part del pla del govern de l'alcaldessa Ada Colau per acabar, després de moltes anades i vingudes, les obres de la plaça de les Glòries. El projecte del govern passa per licitar d'un sol cop les dues fases previstes del túnel que ha de soterrar el trànsit de la Gran Via i dividir en 4 o 5 lots l'adjudicació de les obres, de manera que diverses empreses treballaran alhora -cada una en un tram diferent- en la infraestructura. La proposta intenta escurçar els tempos, en unes obres que es van acordar ara fa 10 anys i que acabaran costant 170 milions d'euros.

El nou calendari preveu que s'acabin l'any 2021. Pel camí: licitar les obres l'octubre d'aquest any i començar-les entre el febrer i el març del 2018. El projecte del govern de Colau, fet públic aquesta setmana, arriba desprès que a l'abril s'aturessin les obres per "retards irrecuperables". En aquell moment, la tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va recordar que, a més, les empreses adjudicatàries estan "sota l'ombra del dubte", en ser investigades per irregularitats en l'anomenat cas 3%.

El túnel de la discòrdia

La intenció del govern és que el túnel es construeixi de cop amb la intenció d'agilitzar els terminis, i no en dues fases com es preveia abans de l'aturada de les obres. Per tant, es compliria el Compromís per Glòries que els veïns van signar amb les institucions el 2007 per construir un llarg túnel des del carrer Castillejos fins a la rambla del Poblenou. Va ser cap al final de l’anterior mandat, quan l’exalcalde Xavier Trias va partir el projecte en dos i només es va licitar la primera part, que unia Castillejos amb Badajoz. Aquest tram s’ha de fer a 25 metres de profunditat, per sota de les vies dels trens i del metro, i de seguida es van començar a acumular els retards.

Ja amb Colau a l’Ajuntament, una auditoria va confirmar uns endarreriments de 18 mesos i un sobrecost del 60%. Això, unit a la vinculació de les obres amb el cas del 3%, va servir d’argument definitiu perquè Colau anunciés la paralització de les obres i la rescissió del contracte. Ara, la nova proposta de dividir les obres per trams, com reconeix Sanz, dificultarà la coordinació entre les diferents constructores, però evitarà, creuen, la sorpresa dels futurs sobrecostos.

stats