Mobilitat

L'alternativa (més cara) a Rodalies que també està desbordada

Pressió social als governs català i espanyol per millorar la capacitat els serveis Avant i mantenir-ne la reducció de preus

La línia Girona-Barcelona té 
 Tant d’èxit que no dona l’abast
15/12/2025
4 min

BarcelonaSón trens més cars, però també més ràpids. Això els ha convertit en l'alternativa preferida de molts usuaris que han claudicat davant del caos de Rodalies i l'han deixat de fer servir per passar-se als Avant. Tant és així que en l'últim any i mig la demanda d'aquest servei s'ha desbordat. "He de comprar els bitllets amb molta antelació per assegurar-me que puc anar a treballar i tornar. I de vegades no trobo places als trens que millor em van per horari", explica la Laura, que ha de fer el recorregut entre Valls i Barcelona pràcticament cada dia. El seu cas és idèntic al que relaten altres passatgers de Tarragona, Girona i Lleida. "Aquí, a Lleida, o compres els bitllets dels Avant amb tres o quatre setmanes d'antelació o ja no en trobes", confirma Kevin Bruque, usuari i portaveu de la plataforma Usuaris Avant Catalunya.

Els trens Avant també estan operats per Renfe i formen part d'un servei d'alta velocitat, però a preus regulats. Fan trajectes ràpids entre ciutats que són pròximes: és a dir, fan recorreguts més curts i amb menys serveis a bord que els AVE, que és un servei plenament comercial on els preus oscil·len en funció de l'oferta i la demanda. "Esclar que em surt molt més car que Rodalies, però passo menys temps de viatge i és l'únic servei puntual", argumenta la Laura, que paga uns 160 euros pel seu abonament –que equivaldria al mensual–, mentre que amb Rodalies la tarifa plana mensual és de 20 euros. "Com a mínim sé a quina hora arribaré", diu resignada.

Com ella, el traspàs d'usuaris d'un servei a l'altre és més que evident. "Tots els trens Avant d'entre les 6 i les 9 hores van plens cada dia. La demanda pràcticament s'ha duplicat en l'últim any", assegura el secretari d'infraestructures de CCOO, Alberto Puivecino. El motiu, diu, és doble: d'una banda, les obres i el degoteig constant d'incidències a la xarxa de Rodalies i, de l'altra, el fet que l'Estat decidís bonificar també al 50% els Avant. "La reducció va deixar les tarifes a meitat de preu i es van convertir en una alternativa real al vehicle privat i, per descomptat, als temps de viatge de Rodalies", argumenta Puivecino, que afirma: "El tren convencional ha deixat de ser una alternativa real per a molts usuaris".

Actualment, viatjar de Girona a Barcelona en Avant suposa un trajecte de 40 minuts, mentre que si es fa amb els trens convencionals de la R11 es triga una hora i mitja de temps. Des de Valls fins a Barcelona passa el mateix: una hora i mitja en Rodalies i només 36 minuts en Avant. En el cas de Lleida els temps també s'escurcen: passen de les tres hores i mitja a només una hora i quart. "I això suposant que no tens cap incidència a Rodalies", subratlla Bruque.

Però aquesta alternativa, tot i ser més cara, també s'ha quedat curta: falten trens i places per l'alta demanda, i trobar un bitllet d'Avant per anar a treballar o estudiar s'ha convertit en un repte. "Quan entres a l'aplicació per reservar... ja està tot ple; sempre", constata la Laura. "La gent compra els bitllets setmanes abans per assegurar-se el viatge, i després va entrant cada dia a mirar si s'allibera alguna plaça i pot fer canvis a un tren que li vagi millor per horari", afegeix Bruque, que assegura que això suposa una càrrega mental d'organització molt alta i fins i tot conflictes entre usuaris.

Demanen més places a preu rebaixat

La demanda de les plataformes d'usuaris és clara i té un doble vessant: que el govern espanyol mantingui la bonificació al 50% i que afegeixin més trens i més places. El ministeri de Transports encara no s'ha pronunciat sobre com quedaran les rebaixes dels bitllets de cara a l'any que ve, i això inquieta molts usuaris. "Si d'aquí a menys d'un mes els bitllets bonificats desapareixen, molts haurem de pensar a plegar de la feina", assegura Bruque. "Jo passaria de pagar 280 euros a pagar-ne 560; és una despesa que no puc assumir", exemplifica. "La bonificació s'ha d'allargar sine die perquè és el que fa que la classe treballadora i els estudiants puguin accedir a l'alta velocitat: hi hem invertit molt amb els impostos de tots i només l'utilitzen un 9% dels usuaris, cal socialitzar-la", insisteix Puivecino.

De fet, CCOO ja fa uns mesos que va presentar una via de solució per fer una xarxa d'Avant a Catalunya que ara sembla que la Generalitat ha entomat com a pròpia, dins del full de ruta per a l'estratègia ferroviària dels pròxims anys. El projecte, anomenat Catav, implica el reaprofitament d'una sèrie de trens fora de servei i introduir-los a la xarxa d'alta velocitat. "Eren uns trens del servei Avlo [la línia low cost d'AVE] amb moltes places disponibles que ara no es fan servir i que vam proposar introduir al servei Avant perquè ens permetria duplicar les places", detalla Puivecino. Com a autor de l'informe, diu que el departament de Territori els ha reunit diverses vegades amb responsables del ministeri per desbloquejar aquests trens i pal·liar l'allau de demanda. "Són trens que ja podrien estar en marxa, però sembla que ho han posposat una mica. En canvi, a Valladolid sí que ja els tenen en marxa", adverteix.

La setmana passada la consellera de Territori, Sílvia Paneque, va dir durant una compareixença al Parlament que el Govern estava treballant amb el ministeri "per millorar els serveis d'Avant a Girona i Lleida". "Ens consta que accepten la nostra proposta i que estan treballant-hi tècnicament", corrobora des de CCOO Puivecino.

Lluites en paral·lel

Per a l'associació Promoció del Transport Públic (PTP) la demanda d'aquest tipus de servei és "natural", però no ha de fer perdre la "necessitat urgent" de millorar Rodalies. "La millora dels Avant va en paral·lel. Seria l'evolució del Regional Exprés o els Intercity, que feien recorreguts amb poques parades unint capitals del país. Aquest servei havia existit i també es va menysprear, cosa que va fer els regionals més lents i l'alta velocitat més llarga i més cara", reflexiona Adrià Ramírez, president de la PTP.

Puivecino hi afegeix una altra derivada. "També és vital per a l'economia i per als llocs de treball tenir una bona xarxa d'alta velocitat competitiva. És un punt que les empreses valoren molt a l'hora de triar on localitzar les seves fàbriques. I veus polígons catalans i en altres llocs d'Espanya, i no hi ha color en com estan comunicats", conclou.

stats