Preus del transport 2026: així queden els preus, les rebaixes i els nous abonaments
Les rebaixes es mantenen igual però la T-Usual puja fins als 22,80 euros, la T-Casual costarà 13 euros i el bitllet senzill, 2,9 euros
BarcelonaDesprés de moltes setmanes de debat polític i d'incògnites, els governs espanyol i català han premut l'accelerador i en menys de 24 hores han definit i anunciat com seran els preus dels transports per a l'any que ve i els tipus de bitllets que hi haurà. Ara, amb els nous canvis, entendre el maremàgnum de modalitats, preus i descomptes no és una feina fàcil i els usuaris hauran d'estudiar bé quin bitllet els surt més a compte comprar a partir de l'any que ve. Desgranem tots els canvis i anuncis que s'han fet les últimes hores, en quatre apartats:
Els preus pujaran al gener, però no a tot arreu igual
Aquesta era una de les grans incògnites que quedava per desvelar i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ho ha resolt aquesta tarda: els preus del transport tornaran a pujar aquest gener, però –i atenció perquè aquest és un canvi inèdit– no a tot arreu igual, tal com passa amb l'IPC. Aquesta vegada es farà seguint un "equilibri territorial", és a dir, en alguns llocs pujaran més i en d'altres menys.
La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ja ho havia insinuat al matí. El Govern (present al consorci de l'ATM en un 51%) preveu actualitzar el preu de les tarifes en un 3,5% "de mitjana". L'increment serà lleugerament superior en les corones 1 i 2 –més properes a l'àrea metropolitana–, mentre que les més allunyades i que ja tenen preus més alts tindran un augment inferior.
Els nous preus, bitllet per bitllet
A la tarda, l'ATM ja no ha volgut esperar a ratificar la decisió al consell extraordinari de divendres i ha anunciat com quedaran definitivament els preus.
Així, la T-Usual –el títol més utilitzat, que permet fer viatges il·limitats durant un mes– passa dels 22 als 22,80 euros, un 3,64% més. El preu augmenta per a totes les corones al voltant d'un euro. La T-Casual –que és la targeta per als viatgers menys recurrents i que va prendre el relleu a la T-10– s'encarirà dels 12,55 als 13 euros rodons a la zona 1 i també augmenta en funció de les diferents zones. La T-Jove, el passi trimestral per als menors de 30 anys, passa dels 44 als 45,50 euros: un euro i mig més que, en aquest cas, es manté igual per a totes les corones.
L'increment més destacat és el del bitllet senzill, que augmenta més d'un 9% i passa dels 2,65 als 2,90 euros. Segons l'ATM, la pujada és "necessària" per "garantir la continuïtat, la qualitat i la cobertura del servei en un context d'increment generalitzat dels costos operatius del sistema de transport públic".
Aquesta nova manera de fer-ho "no lineal", sinó en funció de les zones, és una petició que les plataformes d'usuaris fa anys que reclamen. L'associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), per exemple, aplaudeix la decisió i considera que evita que els que més paguen (les corones més allunyades), se'ls apugi el preu cada vegada més. Tot i això, apunten que Espanya i Catalunya encara estan lluny de tenir un model tarifari progressiu com tenen altres països com Alemanya.
Les rebaixes es mantenen
Una de freda i una altra de calenta. Tot i que els preus pugen en consonància amb l'IPC, les rebaixes i els descomptes es mantenen. A primera hora d'aquest dimarts, el Govern i Comuns han arribat a un acord per blindar les bonificacions. Així, les rebaixes –que s'apliquen des de 2022, per compensar la pujada de preus que va provocar la guerra a Ucraïna– es mantenen i alleugeriran, sobretot, les butxaques dels usuaris més joves i dels que fan un ús més intensiu del transport públic.
Amb aquest acord, el preu de la T-Jove i de la T-Usual continuarà bonificat al 50% (a meitat de preu) en totes les zones de Catalunya. Albiach ha apuntat que "en principi" Generalitat i Estat assumiran la bonificació en un 30% i en un 20%, respectivament, tal com es feia fins ara. L'ATM també ha ratificat aquestes rebaixes, tot i que recorda que estan condicionades al fet que el govern espanyol aprovi definitivament la seva aportació econòmica.
Les negociacions per aquesta qüestió s'havien intensificat les últimes setmanes. De fet, aquesta ha estat una de les exigències del grup d'Albiach per poder negociar uns futurs pressupostos. Però el debat no ha estat fàcil perquè mantenir aquestes bonificacions suposarà, un any més, un "important esforç pressupostari per a les administracions que formen l'ATM", amb un cost addicional superior als 110 milions d'euros, assumit de manera conjunta, segons admet aquest ens.
Des de Madrid, el ministre de Transports, Óscar Puente, també ha confirmat en una entrevista matinal a TVE que els descomptes en la mobilitat actualment vigents es prorrogaran, malgrat la creació del nou abonament únic estatal i independentment de l'actualització dels preus.
El nou abonament conviurà amb els altres títols
A banda dels canvis de preus i de les rebaixes, ahir el president espanyol, Pedro Sánchez, va incloure un altre vector a l'equació: un nou abonament mensual únic per viatjar amb el transport públic estatal de forma il·limitada durant un mes i que costarà 60 euros mensuals (30 euros per als menors de 26 anys).
L'arribada d'aquest nou bitllet va generar moltes incògnites que el ministre de Transports, Óscar Puente, s'ha encarregat d'aclarir aquest dimarts al matí. Puente ha explicat que aquest títol no anul·la cap altre dels ja existents i, per tant, serà compatible, per exemple, amb la tarifa plana de 20 euros a Rodalies, que es va posar en marxa el juliol passat. Els usuaris podran triar. "Aquest és un producte addicional als que ja existeixen", ha explicat el ministre. "L'abonament de Rodalies continuarà existint amb els preus actuals. El bitllet únic, l'abonament únic, és un producte addicional que permet combinar diferents modes de transport", ha aclarit el ministre.
Puente també ha detallat que aquest nou bitllet es posarà en marxa el dia 19 de gener i servirà per combinar Rodalies, mitjana distància i autobusos estatals.
Així, les persones que facin recorreguts més llargs sovint, hauran de valorar si els surt més a compte la T-Usual de la corona 6 (que val 62,55 euros) o bé el nou abonament de Sánchez, de 60 euros. Els que circulin només amb Rodalies, podran continuar amb la tarifa plana de 20 euros, però els que facin canvis de transport potser també preferiran el nou títol. D'altra banda, a l'àrea metropolitana, els usuaris de la T-Casual (que no està bonificada i és una de les que més s'encarirà) hauran de valorar si, amb els viatges que fan o podrien fer, es passen o no a la T-Usual (que sí que està bonificada).