Mobilitat

Pedro Sánchez anuncia un abonament mensual per viatjar en transport públic a tot l'Estat

Els detalls d'aquesta nova modalitat se sabran la setmana que ve, després del consell de ministres

Els usuaris s'han pres amb paciència la vaga de Renfe / MANOLO GARCÍA

Madrid / BarcelonaEl president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat durant el balanç de l'any d'abans de Nadal que a partir del 2026 hi haurà un abonament per poder viatjar en transport públic per tot l'Estat. L'anunci, que ja s'havia insinuat mesos enrere en boca del ministre de Transports, Óscar Puente, arriba quan falten només uns dies per tancar l'any i, per tant, abans que s'apugin les tarifes del transport i després d'un llarg debat polític sobre la idoneïtat de les rebaixes generalitzades als bitllets ferroviaris.

L'abonament serà de 60 euros al mes per als viatgers en general, i de 30 euros al mes per a joves de fins a 26 anys. La idea és que entri en vigor la segona quinzena del mes de gener. Encara s'ha de conèixer, però, la lletra petita d'aquesta nova modalitat de preus al transport: per exemple, quin paper hi tindran les comunitats autònomes o com quedaran els preus dels Avant (els trens d'alta velocitat però regulats a preus públics que a Catalunya també estan desbordats).

Sánchez ha anunciat que els detalls es faran públics a l'últim consell de ministres de l'any, que previsiblement serà el 23 de desembre. Aleshores, el govern espanyol publicarà un reial decret llei que, a més d'estendre les ajudes actuals al transport públic, recollirà aquest nou abonament "únic" per a "tot el país" i que afectarà la mitjana distància, Rodalies i el servei d'autobús estatal. El president espanyol ha posat com a exemple que un treballador que cada dia vagi de Vigo a Santiago o de Jerez a Sevilla es podrà estalviar fins a gairebé un 60% de la despesa mensual en transport públic.

"Estem parlant de 2 milions de persones a qui cada mes els costarà menys arribar a la feina o a casa, i també en el seu dia a dia", ha afegit Sánchez. "És una aposta molt rotunda per la mobilitat sostenible i també per la classe mitjana i treballadora", ha insistit. A més, Sánchez ha fet una crida a les comunitats autònomes i entitats locals perquè s’hi adhereixin i facilitin "l’accés assequible al transport públic a tot el país".

A l'espera dels augments i les rebaixes

L'anunci del govern espanyol arriba només uns dies abans de tancar l'any i quan encara falta per saber quina serà la pujada de tarifes per a l'any que ve i com queden definitivament les rebaixes que s'apliquen als preus del transport: uns descomptes que es van posar en marxa per compensar la pujada de preus que va provocar l'inici de la guerra d'Ucraïna.

A hores d'ara només hi ha una rebaixa garantida: la de la T-Jove, que mantindrà la bonificació del 50%, íntegrament pagada per l'Estat. La resta depèn de la negociació del Govern amb el ministeri de Transports i del percentatge de la rebaixa que aquest s'ofereixi a finançar. Així ho va explicar fa unes setmanes la consellera de Territori, Sílvia Paneque. "És un diàleg que sempre es produeix a finals d'any. Esperem tenir-lo a punt abans del 31 de desembre", va explicar Paneque. Per la seva banda, ERC i Comuns ja pressionen l'executiu català i li demanen que mantingui les rebaixes actuals, del 50% –un 30% de l'aportació és estatal, i la resta de les administracions, autonòmiques i locals.

Paneque va explicar que el seu departament és partidari d'actualitzar els preus en funció de l'IPC, per tal de garantir la sostenibilitat financera del sistema. El que paguen els usuaris representa actualment un terç del cost total del transport públic. De fet, fa pocs dies l'executiu va aprovar convenis de finançament amb les administracions públiques i contractes programa amb els operadors de transport privats i públics per valor de 106,9 milions d'euros "per cobrir les necessitats de funcionament i operació del sistema", afegeixen fonts de Territori.

Al mateix temps, el Govern és favorable a mantenir rebaixes per a alguns col·lectius, com ara els joves o les persones que estan a l'atur. "Hem de veure, en aquest model de cofinançament amb el ministeri, quina decisió prenem", va exposar la consellera. Cal tenir en compte que la Generalitat està sota la lupa d'Hisenda per haver superat el límit de la regla de despesa, un fet que condiciona el marge de decisió del Govern en aquest punt. Per tot plegat, Paneque va instar a fer una "reflexió" sobre la necessitat de garantir la sostenibilitat del sistema si es vol un transport públic millor i amb més freqüències.

Així, segons ha avançat aquest dilluns Pedro Sánchez, els detalls sobre les rebaixes es coneixeran a partir de la setmana que ve. Tant ERC com Comuns, socis d'investidura de Salvador Illa, pressionen i avisen que el manteniment de les rebaixes de la T-Jove, la T-Usual i la T-16 (que és gratuïta) és una petició que posen sobre la taula de l'executiu.

L'any passat, la rebaixa dels preus del transport va desencadenar un dels primers grans xocs entre el govern espanyol i Junts: els juntaires van tombar el decret òmnibus que aplicava els descomptes. Se'n va haver de renegociar un altre que va ajornar les rebaixes uns dies. Poc després que s'instaurés la tarifa plana de 20 euros per Rodalies, els usuaris dels trens de mitjana distància també van protestar pel que consideraven que era un greuge comparatiu i van obligar el Govern a rectificar i ampliar les rebaixes.

Aquests són els preus vigents del transport ferroviari
  • Tarifa plana a Rodalies

    Aquest 2025, després de molts estira-i-arronsa polítics, es va establir una tarifa plana de 20 euros al mes per viatjar, de forma il·limitada amb els trens de Rodalies. Això va provocar un greuge comparatiu amb els preus dels trens de mitja distància que finalment el Govern va reconduir ampliant la rebaixa dels trens de més llarg recorregut.

  • Mitja distància i regionals: descompte del 60%

    Actualment, a Catalunya tenen un descompte del 60% sobre el seu preu real. La Generalitat va decidir ampliar aquest marge de rebaixa (des del 40% previst inicialment) arran de les queixes dels usuaris.

  • Trens Avant

    Estan bonificats al 50%. Es tracta de trens d'alta velocitat però a preus regulats per l'Estat. A Catalunya, arran del descompte i el caos a Rodalies, aquest servei ha assumit bona part dels passatgers que han decidit no utilitzar Rodalies.

  • T-Usual: 22 euros

    La targeta més utilitzada per circular dins de la zona tarifària integrada, la T-Usual, té actualment un preu de 22 euros per a la zona 1. El seu cost va augmentant en funció de les diferents corones (fins als 62,55 euros de la zona 6) i té un descompte del 50% del seu preu real.

  • T-Casual: 12,55 euros

    Aquest bitllet de l'ATM està pensat per a viatgers menys recurrents i no té bonificació. El preu per una zona té un cost de 12,55 euros i va augmentant en funció de la zona de cobertura (les diferents corones).

  • T-Jove: 44 euros

    La T-Jove també té un descompte del 50% i de moment és l'únic que té la rebaixa garantida de cara el 2026, segons va informar fa uns dies la Generalitat. El seu preu, a més, és únic per a totes les zones i arriba als 44 euros amb el descompte inclòs.

  • Bitllet senzill: 2,65 euros

    Aquest 2025, el preu del bitllet senzill, que tampoc està bonificat, s'ha situat als 2,65 euros.

stats