Mobilitat

Els transportistes, "farts" de ser assenyalats com els culpables de l'estat de l'AP-7

El sector reclama que els camions puguin tornar a utilitzar la N-340 per reduir el trànsit a l'Ebre

ARA
24/11/2025

BarcelonaEn ple debat sobre l'estat actual de l'AP-7, els transportistes hi han dit la seva i s'han defensat de les opinions que posen els camions al centre del problema. Concretament, les entitats de transportistes han reclamat aquest dilluns poder tornar a utilitzar la N-340 per tal de reduir el volum de trànsit del tram ebrenc de l'AP-7. Des de la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials de Transport per Carretera (Conetrans) i la Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona (Feat) han afirmat que estan "farts" que se'ls assenyali com els responsables de la sinistralitat i han assegurat que el problema és que les infraestructures són insuficients. Per això han demanat que es construeixi el tercer carril a l'autopista i que la N-340 s'ampliï i s'allargui l'A-7, que actualment s'acaba a Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant. Alhora s'han mostrat escèptics sobre el pla anunciat recentment per Trànsit per reduir la velocitat a 80 km/h.

Cargando
No hay anuncios

El president de Feat, Joaquim Riudeubas, ha exposat que "la solució provisional" que estimen els transportistes és eliminar la prohibició per als camions de gran tonatge de circular per la N-340. Una opció que beneficiaria especialment els vehicles que fan trajectes curts per dins la demarcació, i que els permetria estalviar-se quilòmetres i tombs. Aquesta mesura la voldrien aplicar fins que hi hagi un tercer carril a l'autopista en el tram "entre Salou i Alcanar". Paral·lelament, també han reclamat desdoblar la N-340 i convertir-la en autovia entre Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant i Torreblanca (Castelló), on comença la carretera CV-10. Tot plegat, segons Riudeubas, serviria per "aconseguir que el trànsit de camions sigui més lleuger" a l'autopista.

Aquest "alliberament" de la N-340, però, no sembla que s'hagi rebut amb entusiasme des de les administracions. Tal com ha reconegut el secretari general de Feat, Josep Lluís Aymat, la proposta ja l'han traslladada en diverses reunions i no hauria estat ben rebuda per raons de seguretat. "La N-340 ja no té els estàndards de carretera nacional" des que el 2018 es va obligar a passar els camions per l'autopista i s'hi van construir rotondes i carrils bici, ha reconegut Aymat. Van ser unes obres que es van fer, precisament, per reduir la sinistralitat d'un dels punts negres de la xarxa viària catalana.

Cargando
No hay anuncios

Manca d'inversions

Amb tot, els professionals del transport per carretera han remarcat que hi ha una "manca d'infraestructures" i d'inversions que han convertit el tram ebrenc de l'autopista en un embut. I davant d'aquest escenari, la reducció de velocitat per als camions de 100 km/h a 80 km/h anunciada pel Servei Català de Trànsit consideren que pot ajudar a reduir la sinistralitat però no a solucionar el problema. "Si poses un vehicle pesant en un carril i prohibeixes avançaments, en qualsevol pujada els camions aniran a 60 km/h i es formaran caravanes", ha advertit Javier Arnedo, president de Conetrans.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, Arnedo ha reiterat que ells no són els causants dels accidents i de la situació de col·lapse de l'autopista. "Si som els culpables, que ens retirin de la carretera", ha exclamat. Per tot plegat, han expressat que estan "molt farts" de la situació actual i no han descartat fer mobilitzacions i vagues si no se soluciona el problema i no se'ls deixa de responsabilitzar i "criminalitzar" pels accidents.