Mobilitat

Formació per a camioners estrangers i nous límits de velocitat: així busca el Govern fer baixar l’accidentalitat a l’AP-7

La conselleria d'Interior augmenta els radars de velocitat i prohibeix als camions circular a més de 80 km/h al sud de l'autopista

Núria Parlon, consellera d'Interior, en roda de premsa.
20/11/2025
3 min

BarcelonaEs podrà anar menys de pressa i hi haurà més radars per comprovar que els conductors, especialment de camions, compleixen realment el límit de velocitat. Aquestes són dues de les principals mesures que aquest dijous ha anunciat el departament d'Interior per fer front a l'augment d'accidents mortals a l'AP-7, l'autopista catalana amb més trànsit de vehicles. Les dades d'aquesta artèria de la circulació del país no són bones: aquest any fins a 15 persones hi han perdut la vida, més del doble que l'any passat. "L'objectiu és millorar la seguretat viària per reduir víctimes mortals i ferits greus", ha afirmat la consellera d'Interior, Núria Parlon, en una roda de premsa aquest dijous al matí, en la qual també ha anunciat un reforç de la formació per als camioners extracomunitaris.

Des d'Interior, tal com va explicar l'ARA aquest cap de setmana, posen el focus en els camions i aquestes mesures s'acompanyaran d'un control més gran dels vehicles pesants. De fet, de cara al mes que ve no podran circular a més de 80 km/h pel tram de l'AP-7 que va des de Calafat (Baix Ebre) fins a Amposta (Montsià), precisament la zona on van tenir lloc dos accidents greus de camions –un dels quals mortal– ara fa 10 dies i que van provocar hores i hores de retencions a la via. En la mateixa línia, els turismes hauran d'abaixar la velocitat a 100 km/h. Aquestes limitacions només seran vigents en sentit sud i entraran en vigor previsiblement el mes que ve. El ministeri de Transports, propietari de la via, ja està treballant en la nova senyalització.

Aquesta estratègia tindrà una vigència inicial de sis mesos. El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha assenyalat que en aquest punt de l'Ebre s'ha detectat que darrere alguns accidents hi ha sortides de via, i per això han apostat per reduir la velocitat permesa. En aquest tram, els camions no poden avançar i han detectat que un 2% se salten aquesta prohibició. Amb tot, la limitació de la velocitat anirà acompanyada de més control de radars per comprovar si es compleix.

Trànsit resta a l'espera de sis nous carros radar –detectors mòbils però que alhora es poden quedar fixos en un lloc–, alguns dels quals es destinaran a aquest punt de l'Ebre. També hi haurà més radars en línia –les famoses caixes taronges, que aquesta setmana ja n'hi ha– i els dos helicòpters de Trànsit i els drons dels Mossos continuaran detectant infraccions des de l'aire. A més, els Mossos intensificaran els controls en moviment i també estàtics dels tacògrafs dels camions: tal com va explicar l'ARA, un nou sistema permet obtenir tota la informació a distància. Parlon espera que aquestes mesures facin baixar els accidents, però també les retencions.

Més formació davant els bescanvis de carnet

La consellera i el director de Trànsit també han posat el focus en els camioners estrangers, que, segons Parlon, a vegades tenen "certes dificultats per conèixer les característiques de les nostres vies". El posicionament de la titular d'Interior va en la línia del que va apuntar aquest diumenge l'ARA: s'ha detectat un augment dels accidents amb camioners extracomunitaris implicats. Concretament, alerten de l'impàs de temps en el qual el conductor inicia el bescanvi de carnet però ja pot conduir.

Ara Trànsit reforçarà aquesta formació específica abans que es produeixi el bescanvi. Parlon ha anunciat que començarà el 2026 i hi invertiran 200.000 euros. Lamiel ha afegit que la formació serà voluntària i que ja s'ha acordat amb el sector dels transportistes. De fet, ja s'havia fet una tanda de formació en una autoescola de Granollers, però ara es preveu ampliar a més punts del territori.

En paral·lel, també ha intervingut la sotscap de la Divisió de Trànsit, la inspectora Vanessa Bohé, que ha posat dades a l'augment de controls que estan fent els Mossos els últims mesos. Per exemple, les denúncies a vehicles pesants han pujat un 37%. I preocupa l'impacte de les drogues, després de registrar un 26% més de positius. També són un problema les ITV: Parlon ha explicat que, dels controls que han fet fins ara, un 45% dels vehicles tenien algun tipus de defecte.

stats