La nova màquina invisible dels Mossos contra els conductors que no descansen
La policia catalana ha adquirit una eina per extreure la informació dels tacògrafs a distància
La Roca del VallèsTot és silenciós i dissimulat. Una furgoneta dels Mossos d'Esquadra passa pel costat d'un camió i tot se sap al moment. No ha de frenar, ni posar-se en paral·lel gaire estona, simplement ha d'avançar-lo. El detector, una antena ubicada a dins de la furgoneta que no aixeca cap mena de sospita, fa tota la feina. Connecta amb el tacògraf del camió (la caixa negra que controla les velocitats, les hores de descans, les revisions que ha fet, les últimes infraccions que ha comès, quan ha anat massa de pressa...) i obté tota la informació en pocs segons. De cop, la tauleta de l'agent dels Mossos s'obre i desplega una mena de formulari. Diu a la velocitat que anava el camió, quanta estona fa que el conductor està al volant (en el dia d'avui, però també en la darrera setmana i l'últim mes), però també si algú ha modificat la màquina, si el conductor ha fet una infracció (i quan) i moltes coses més. Fins i tot, si ha canviat l'hora. El camioner o el conductor d'autocar ni se n'adona. Quan l'agent ho acaba de llegir, el vehicle ja costa de veure pel retrovisor i la informació se superposa: arriben les dades d'una nova matrícula que en aquell moment estan avançant.
Abans tot això s'havia de fer manualment, a ull, calia anar parant camió per camió i "l'olfacte policial", expliquen els agents de Trànsit, era el que comptava. Des de fa uns mesos, els Mossos han adquirit nou antenes d'aquesta tipologia, amb un cost de 15.000 euros per detector, que els faciliten molt la feina. I la capacitat de detecció és molt més gran. Val tant per a camions com per a autobusos que portin tacògrafs digitals. Ara ja són la majoria, però a partir d'aquest gener tots estaran obligats a tenir-lo.
Tal com ha pogut comprovar l'ARA durant un matí amb el Grup de Transports dels Mossos de la Regió Metropolitana Nord, el procés és tan fàcil com anar avançant camions i revisar a distància els seus tacògrafs. Tan fàcil i alhora tan difícil, perquè no tot és blanc o negre i el detector "és una eina més". És a dir, que si hi ha alguna cosa sospitosa, sempre cal aturar el camió i revisar el tacògraf manualment, una màquina que imprimeix una mena de llista de la compra eterna amb molts codis i números que no són fàcils d'entendre. Després sí, que es pot multar. L'AP-7 és un anar i venir interminable de camions i l'antena no para mai de treballar.
La tauleta que porta l'agent s'encén quan avança el camió de l'Albert, que transporta gasoil. Tot està en ordre (els descansos, les revisions, les hores al volant...) menys la velocitat. Va a 90 quilòmetres l'hora i camions com el seu no poden passar de 80. Els Mossos es posen a davant seu i, quan estan a tocar de l'antic peatge de la Roca, s'aixeca del sostre un cartell lluminós demanant que els segueixi. L'aturen a l'antic peatge i ell de seguida ho admet: "Era baixada, sí". La seva actitud és simpàtica, agradable, fins al punt que podria arribar a semblar que intenta fer la pilota als agents per evitar una multa. El seu tacògraf imprimeix la llista de la compra i els Mossos revisen tots els seus pics de velocitat. L'agent és respectuós: sap que la cabina dels camions és un lloc "sagrat" per als camioners i només hi posa un peu, el just per aguantar-se. L'Albert explica que són les empreses que els "pressionen" per anar més de pressa del compte, o per no respectar els descansos. Finalment, els Mossos no el multen.
Multes
Els camioners poden conduir tres dies durant nou hores i dos dies durant deu hores. A la setmana, no poden ser més de 56 hores i cada 15 dies no poden superar les 90 (amb algunes excepcions quan, per exemple, són a prop de l'empresa o de casa seva). Per l'antena hi van passant banderes. Sobretot, l'espanyola, però també l'alemanya, la búlgara, la romanesa, i una d'italiana. Un d'aquests marca algun problema en les bateries del tacògraf i demanen que s'aturi en una àrea de servei. L'home transporta ferros fins a Castelló. Condueix descalç (que no està prohibit, tampoc en els turismes) i té una petita verge penjada. Aquí és on arriba la dificultat: els Mossos desxifren l'eterna llista que surt del tacògraf i descobreixen que el problema amb les bateries és causat per una revisió que li van fer a un taller. Però ha comès una infracció que comporta una multa de 800 euros: com que té un tacògraf dels antics, encara ha de posar manualment que ha travessat una frontera. Veient que fa relativament poc que l'ha creuat, els agents el deixen continuar. Encara que no multin, comenten que estan fent una feina de prevenció: "Saben que aquí els parem", comenten.
Les multes són elevades i, tot i que van dirigides a les empreses, els conductors expliquen que sovint les acaben pagant ells. Per exemple, manipular el tacògraf són sis punts de carnet i 1.000 euros de multa. Un dels casos que més recorden els agents és d'un turc que havia conduït durant 15 hores seguides. Avui no hi ha infraccions d'aquesta tipologia: durant unes tres hores per la tauleta hi han passat una cinquantena de camions, i tots complien el temps de descans. Només un conductor de Jaén que portava fruita s'havia passat per mitja hora. Però, al parar-lo, els agents han vist que estava compensant la jornada laboral del dia anterior i no estava cometent cap infracció.
En estàtic
Per a aquests agents dels Mossos fer servir els tacògrafs s'ha convertit en el seu dia a dia. Es dediquen exclusivament a això. També patrullen de nit quan, sobretot, passen camions que transporten fruita. Al final, fan dels camioners els seus propis "confidents". A vegades, són els primers que diuen que una empresa concreta no respecta les normes si ells tenen tants maldecaps per complir-les. Abans de l'alliberament dels peatges, aquest grup dels Mossos se solia situar en aquests punts i podia anar seleccionant camions de forma ordenada. Fins que no ha arribat aquesta eina, tot ha sigut una mica més caòtic. Fa poc que la Guàrdia Civil també n'ha comprat, però els agents dels Mossos asseguren que la policia espanyola només pot fer anar l'antena en estàtic. Ells, en canvi, ho fan en moviment perquè la seva és "més cara". En van provar unes quantes i van triar la d'una marca polonesa que ja es passa el dia funcionant per les carreteres catalanes.