Entre tres i sis mesos d'espera per fer l'examen pràctic de conduir: "Hi ha avaluadors que no veiem mai"
Un 35% del personal amb plaça a Catalunya no està examinant
BarcelonaPresentar-se a l'examen pràctic de conduir pot ser un calvari a Catalunya. Hi ha més de 70.000 alumnes a les llistes d'espera i aquestes xifres van en augment. Encara que aquest nombre correspon als estudiants que han aprovat l'examen teòric i no vol dir que ja estiguin preparats per examinar-se del pràctic, és un indicador que el sistema no és capaç d'absorbir la demanda actual. “Entren més alumnes dels que s'examinen i aproven”, afirma el president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya (FAC), Raül Viladrich.
Es va parlar d'aquest problema dimecres passat al Parlament, quan el diputat de Junts Josep Rius va qualificar “d'insostenible” el sistema d'obtenció del permís de conducció a Catalunya, perquè en zones com Girona o Barcelona el temps d'espera per fer l'examen pràctic és superior als sis mesos. En resposta, la consellera d'Interior de la Generalitat, Núria Parlon, va anunciar l'arribada de 25 nous examinadors a Catalunya dins la convocatòria d'ampliació feta per la direcció general de Trànsit (DGT). Parlon va defensar que aquestes incorporacions han de permetre donar “una resposta més adequada a les llistes d'espera” sense tocar les competències.
Tot i que des de la FAC valoren positivament que la consellera hagi reconegut la problemàtica, creuen que enviar més personal a Catalunya no és la solució definitiva: “Sobre el paper tot quadra, però no es reflecteix en el nombre d'examinadors actius”, assenyala Viladrich. En aquest sentit, assegura que, dels 131 examinadors que hi ha a Catalunya, només 85 estan avaluant en aquests moments. Aquest desequilibri correspon, sobretot, a baixes i vacances del personal.
El president de la FAC denuncia que també hi ha casos d'examinadors que, un cop guanyen la plaça a Catalunya, agafen una baixa i demanen el trasllat a un lloc més pròxim a la seva localitat. "Tenim constància de casos recents a Lleida i Girona d'avaluadors que han estat mesos de baixa i només en sabíem el nom. Un cop han aconseguit el trasllat han marxat i no els hem arribat a veure la cara", explica. Per aquest motiu, des de la Federació demanen que hi hagi plantilles estabilitzades amb gent del territori i que no marxin. “Cada concurs de trasllat és un fracàs”, lamenta Viladrich.
Fonts de la DGT asseguren a l'ARA que aquests casos no són habituals, però reconeixen la problemàtica de les llistes d'espera i asseguren que estan treballant per situar els examinadors que guanyen la plaça.
Per aquest motiu, Viladrich defensa que augmentar les places a Catalunya –el que s'ha estat fent fins ara– no és efectiu perquè, tot i que es dota d'un nombre d'examinadors òptim sobre el paper, part del personal no està examinant. La situació a les demarcacions catalanes és la següent: a Lleida hi ha 6 examinadors actius dels 10 amb plaça consolidada; a Girona, 7 de 16; a Tarragona, 12 de 15; i a Barcelona, 60 de 91.
Malestar entre autoescoles i famílies
Viladrich afirma que caldria que la majoria d'avaluadors s'activessin per tal de començar a desencallar les llargues cues. “A això també se suma el fet que des de l'any 2017 els examinadors fan dotze proves al dia, en lloc de les setze que es feien abans", conclou.
Fa pocs dies una professora d'una autoescola de Girona va denunciar que havia patit una agressió per part d'un pare arran d'una discussió. El motiu de l'enfrontament tenia a veure amb el fet que la filla de l'agressor no podia presentar-se a l'examen de conduir de la setmana següent perquè no hi havia places. Segons Viladrich, aquest cas es va viralitzar perquè va arribar a la violència, però que només és la punta de l'iceberg. Denuncia que ja fa anys que el personal administratiu de les autoescoles està desbordat perquè, a causa del sistema de funcionament actual de la DGT, assumeixen més responsabilitats i són els que han de donar la cara davant l'alumnat i les seves famílies quan no poden absorbir la demanda.
Canvis en l'examen teòric
És important tenir en compte que en els pròxims mesos es faran dos canvis significatius en els models d'examen teòric per obtenir el permís de conduir. El primer està relacionat amb els nous senyals de trànsit que van entrar en vigor l'1 de juliol. Aquest nou contingut s'inclourà en el teòric a partir de l'octubre. L'altre és la inclusió dels vídeos sobre la percepció del risc. Aviat la DGT en començarà a publicar alguns exemples. Consistiran en un escenari simulat en què l'alumne haurà d'identificar els elements de risc que apareguin durant la conducció. Això s'inclourà dins els exàmens teòrics –serà una de les trenta preguntes– a partir del gener de 2026, cosa que obligarà totes les aules on es facin els exàmens a estar informatitzades.