Educació
Societat 08/01/2023

Nou trimestre amb més professors, però amb desgavell organitzatiu

Professors d'anglès i orientadors són els més demanats per cobrir la reducció de l'hora lectiva

Diana Silva
4 min
Les competències clau és un dels canvis que inclou la nova llei educativa a l’aula.

BarcelonaEl segon trimestre escolar comença amb canvis organitzatius en tots els centres catalans. L’arribada de 3.566 docents que s’incorporen aquest dilluns a les aules permetrà fer efectiva la reducció d’una hora lectiva per docent que el departament i els sindicats van pactar al mes de setembre i que va permetre desconvocar les aturades previstes per a l’inici de curs. A efectes pràctics, la seva aplicació implicarà que els mestres de primària passin a fer 23 hores de classe a l'aula, en lloc de 24, i els d'ESO en faran 18 i no 19 com fins ara. Una mesura que el sector veu amb bons ulls i que feia més de deu anys que reclamava, però que s'ha desdibuixat pel moment del curs en què s’ha decidit començar a aplicar-la.

La USTEC-STEs, el sindicat majoritari dels mestres, i Comissions Obreres valoren positivament que hi hagi nous docents, però critiquen que començar la reducció de l'hora lectiva al mes de gener i no al setembre ha provocat un trasbals organitzatiu en molts centres que han hagut de refer els horaris a mig curs, intentant complir la nova normativa amb el mínim impacte pedagògic per als alumnes.

Des de CCOO consideren que les instruccions del departament per aplicar la reducció horària han estat insuficients i alerten que, com que el càlcul de nous docents necessaris s’ha fet a la baixa, alguns centres s’han quedat amb fins a 7 hores sense professor assignat. Una opinió que també comparteixen des de Clam Educatiu. El col·lectiu, que aplega més de 200 professionals del sector, adverteix que fer el canvi amb els horaris ja definits pot fer impossible generar espais de coordinació docent, que era un dels propòsits de la mesura. 

Menys guàrdies de pati i més professors d'anglès

Tot i que dos de cada tres nomenaments per cobrir els canvis horaris dels docents s’han fet ampliant la jornada de professionals que ja estaven al centre o allargant substitucions, els centres han sol·licitat que l’augment de plantilla serveixi, sobretot, per reforçar l’anglès, l’orientació educativa i les ciències socials. A l’educació primària s’ha optat per demanar 646 mestres generals, 267 de pedagogia terapèutica i 180 d'anglès. Des d'USTEC expliquen que els canvis a les escoles han estat més fàcils d’aplicar perquè els centres poden demanar un docent que pot fer totes les classes a primària o optar per un especialista en pedagogia terapèutica que pot portar tots els grups, inclosos els d’educació infantil. En el cas dels instituts, els professionals més demanats han estat els d'anglès (241) i els d'orientació educativa (194), seguits dels de ciències socials (185) i tecnologia (151).

Més enllà de demanar els reforços, el principal maldecap a l’hora de reestructurar els horaris dels professors ha estat decidir d’on es retallava l’hora lectiva de cada docent per afectar al mínim els programes educatius iniciats al setembre. A infantil i primària, una de les opcions més escollides ha estat reduir les guàrdies de pati, que en aquesta etapa educativa es consideren hores lectives. Una solució que no comparteixen des dels sindicats i que titllen de despropòsit. “A efectes pràctics l’hora del pati, sobretot en el cas de l’educació infantil, no és ni mitja hora. Encara que no surtis a fer la vigilància, entre que entres i surts de l’aula o atens la necessitat de qualsevol alumne, no et queden ni 20 minuts. Per tant, els docents que es treguin les vigilàncies de patis no reduiran de veritat l’hora lectiva”, critica la portaveu d’USTEC, Iolanda Segura. Per aquest motiu, des del sindicat consideren que Educació hauria d’haver detallat que la reducció només pogués ser d’una hora lectiva de classe a l'aula.

A secundària els canvis d'horari han estat més complicats perquè les vigilàncies de pati no han estat una opció, ja que no es consideren hores lectives i, com que cada docent té una especialitat concreta, no hi ha un perfil tan transversal. La dificultat ha fet que alguns centres optin per solucions poc regulades com fer que als docents que ja tenien una reducció horària per tenir un càrrec de coordinació no se’ls apliqui la nova reducció. També hi ha centres que directament han decidit, per votació del claustre, no aplicar el canvi horari. Unes situacions que infringeixen la nova normativa i que els sindicats ja han fet arribar al departament perquè es recondueixin.

Més docents que mai

El departament d'Educació ha reivindicat que, amb la incorporació dels nous professionals, Catalunya tindrà la xifra més alta de docents en la història del sistema educatiu. Aquest increment de professors en plantilla també farà que es redueixi la relació d'alumnes per docent, que per primera vegada estarà per sota de 10. Tot i això, USTEC i CCOO critiquen que aquest canvi no implica una baixada de ràtios real, ja que és una relació que no es pot calcular per unitats de docents i d'alumnes. Alerten que el nou professorat haurà de cobrir la reducció d’hores lectives d’altres docents i, per tant, no serà possible desdoblar grups i el nombre d'alumnes a classe continuarà sent alt.

L’últim dia de curs abans de les vacances de Nadal USTEC va anunciar una convocatòria de vaga els dies 25 i 26 de gener, coincidint amb l’aturada del sector sanitari. Tot i que la crida no compta amb el suport de la resta de sindicats educatius, la portaveu, Iolanda Segura, justifica que no han trencat la unitat sindical perquè han comunicat la seva intenció a la resta d'associacions. Segura justifica que no els quedava altra opció perquè havien promès que, si no s’aconseguien nous acords el primer trimestre, es tornarien a mobilitzar. Una visió que, de moment, no comparteixen des de Comissions Obreres, que, a falta de posicionar-se a través d’una consulta interna, asseguren que la convocatòria és precipitada, ja que la negociació amb la conselleria d’Educació continua viva.

stats