SALUT

Parlen els nutricionistes: "La carn vermella i processada ha de ser de consum ocasional"

Els experts destaquen que l'OMS no prohibeix el consum de carn, que també té beneficis sobre la salut, ja que és una font de ferro i vitamina B

Després que l' OMS hagin confirmat que el consum elevat de carn processada i de carn vermella s'associa amb més risc de càncer colorectal, els nutricionistes consultats per l’ ARA expliquen que la clau és consumir-ne amb moderació i no pas deixar d'ingerir carn.

Posen l’accent en la quantitat i la freqüència. “El consum moderat no comporta perill, comporta perill el consum excessiu”, diu el professor emèrit de nutrició i bromatologia de la UB Abel Mariné, que explica que un estudi fet en el marc de la càtedra carn i salut ja fixava el límit en 100 grams diaris. “Per sobre, es considera consum excessiu”.

50 grams

L'OMS fixa el límit de consum en 50 grams diaris de carn processada i 100 grams de carn vermella

L'OMS fixa el límit en 50 grams de carn processada al dia i en 100 grams de carn vermella al dia. “Per a un individu, el risc de desenvolupar càncer colorectal pel seu consum de carn processada segueix sent petit, però aquest risc augmenta amb la quantitat de carn consumida”, va destacar ahir Kurt Straif, cap de monografies de l’IARC, l'agència dependent de l'OMS que ha elaborat l'estudi.

Un grup de 22 experts de deu països diferents han avaluat 800 estudis científics i han conclòs que hi ha “evidències suficients” que el consum en excés (més de 50 grams diaris) de carn processada està relacionat amb el càncer colorectal. També han acordat classificar la carn vermella dins del grup 2A de substàncies “probablement cancerígenes”. “Han comparat persones que en consumeixen molta en relació a persones que en consumeixen poca, no que no en consumeixin gens”, apunta Carmen Cabezas, subdirectora de Promoció de la Salut.

Menjar carn vermella 2 o 3 cops per setmana

La clau és en la freqüència i la quantitat que es consumeix. “La nostra piràmide d’alimentació ja diu que la carn vermella i processada ha de ser de consum ocasional: 2 o 3 cops per setmana”, afegeix Cabezas. No és nou, de fet, el Codi Europeu contra el Càncer ja recomana limitar la carn vermella i els aliments amb un alt contingut de sal així com evitar la carn processada. I ja fa temps que els experts aconsellen consumir més fruita, verdura i peix.

“L'OMS no diu que no en mengis, sinó que el consum ha de ser ocasional”, diu Cabezas. La mateixa OMS reconeix que menjar carn té beneficis per a la salut. Aporta zinc, vitamina B i proteïnes. “La carn en si no és dolenta. És una font extraordinària de ferro i té aminoàcids d’alta qualitat que serveixen per construir teixits i fabricar neurotransmissors, com la serotonina”, explica la nutricionista Pilar Senpau. La recomanació és una dieta equilibrada i variada. “La gent ha de menjar amb moderació i sense por. Qui vulgui menjar una mica de carn ho ha de poder fer sense culpabilitzar-se”, conclou Mariné.