Madrid Central torna a funcionar per decisió del jutge

L'Ajuntament no reactivarà les sancions fins dilluns perquè al·lega que aquest cap de setmana la major part de la zona està tallada per la celebració del Pride

Madrid Central, la zona de baixes emissions on s'apliquen restriccions a la circulació de vehicles, torna a estar plenament vigent. Només vuit dies després que el nou Ajuntament de Madrid del PP i Ciutadans suspengués les multes als cotxes no residents que circulessin a la zona, un jutge va donar divendres a la tarda la raó als ecologistes i va reinstaurar el sistema de restricció de vehicles. La moratòria queda ara suspesa de manera cautelar després que Ecologistes en Acció i Greenpeace presentessin un recurs hores abans. El consistori té tres dies per presentar al·legacions a la decisió del jutge i la recorrerà. L'Ajuntament ha explicat aquest dissabte que no reactivarà les sancions fins dilluns perquè al·lega que aquest cap de setmana la major part de la zona de Madrid Central està tallada al trànsit per la celebració de la festa LGTBI+ Pride.

Per tant, a partir de dilluns, ja no podran circular lliurement cotxes de no residents per aquesta àrea, que es va activar per reduir els alts nivells de contaminació al centre de la ciutat el mes de març passat i abasta més de cinc quilòmetres quadrats i sis barris per on només poden circular vehicles de residents, comerciants amb autorització i elèctrics o híbrids. La moratòria del nou consistori liderat pel popular José Luis Martínez Almeida -que portava al programa acabar amb Madrid Central- no només permetia que s’omplissin de cotxes els barris en què l’equip de la seva antecessora, Manuela Carmena, havia restringit el trànsit. Quan el govern d’esquerres va aprovar Madrid Central, va incloure-hi a dins zones que ja tenien una restricció similar des del 2004 (veure gràfic), quan l’Ajuntament, llavors del PP, la va aprovar amb el nom d’Àrees de Prioritat Residencial.

Pels carrers empedrats de Lavapiés o de Letras feia 15 anys que no es veien passar gairebé cotxes. “El soroll és terrible i el fum també, es nota molt”, diu l’Ana, una veïna de Lavapiés. “Estic tan acostumada a caminar pel mig del carrer que l’altre dia gairebé m’atropellen”, s’hi suma la Luiza, de Letras. “Jo crec que gairebé no es nota i als comerciants ens complicava les entregues”, la contradiu la María Asunción, des d’una botiga de llençols, mentre el seu marit afegeix des del fons de la botiga que “això no és igualtat: si ho volen restringir que ho facin a tots els barris”. El primer incís coincideix amb els arguments de la Plataforma d’Afectats per Madrid Central, formada per agrupacions de comerciants que es queixen d’afectacions en les vendes. “No estem en contra de Madrid Central, però s’ha de fer amb participació i disminuint els danys”, expressa Begoña Perlines, que creu que la moratòria és simplement una solució transitòria “per trobar una solució millor”.

A la pràctica, però, la moratòria ha fet augmentar el trànsit, el fum i els embussos en la setmana que ha sigut efectiva i ha indignat sobretot els ecologistes, que a més del recurs presentat ahir van encapçalar una protesta amb 10.000 manifestants, segons fonts del govern, per la Gran Via dissabte passat.

Els alts nivells d’emissions a la capital van ser el motiu que va impulsar la mesura. Aquesta, juntament amb les que es prenen a Barcelona, van permetre que la Unió Europea frenés, de moment, la sanció econòmica derivada de l’expedient que Espanya té obert des del 2017 per incomplir els nivells màxims de contaminació atmosfèrica. Quan podria caure aquesta multa si, com vol Almeida, es reverteix Madrid Central? “Tinc la impressió que pot ser molt aviat”, responia la setmana passada la ministra de Transició Ecològica en funcions, Teresa Ribera, que havia mantingut recentment una conversa amb un comissari de la Unió Europea que li havia traslladat que estava “molt preocupat”. “Ningú s’explica que un pas tan tímid com Madrid Central es tiri enrere en contra de la tendència d’Europa”, deia Ribera, que ho considerava una provocació d’Almeida, que encara no ha explicat com vol redefinir Madrid Central.

Els experts en urbanisme i medi ambient alerten dels riscos: “Si hi ha més cotxes hi ha més contaminació, perquè els cotxes són el que més contamina”, recorda Carolyne Daher, coordinadora de planificació urbana, medi ambient i salut de l’institut ISGlobal. Els índex de contaminació, en efecte, han baixat al centre de la capital durant el segon trimestre de l’any als millors nivells des que es va començar a registrar el 2010. “Ens plantejàvem una segona fase per ampliar mesures i ens trobem amb aquesta involució”, lamenta Álvaro F. Heredia, encara gerent de l’Empresa Municipal de Transport i un dels responsables de dissenyar Madrid Central. Dilluns serà cessat.