INFRAESTRUCTURES

El Parc Central de Girona, vuit anys empantanegat

Els veïns de Sant Narcís penjaran avui 2.922 crespons negres, un per cada dia d’obres

La decadència de la zona del Parc Central, on abans hi havia un dels pulmons verds de Girona, indigna els veïns de la zona i els gironins en general.
Josep Pastells
18/08/2016
3 min

GironaAvui farà vuit anys que es van iniciar les obres del TAV a Girona, però malgrat que el servei d’alta velocitat funciona des de fa gairebé quatre anys el Parc Central continua empantanegat. “Estem desesperats”, confessa Jordi Mir, veí de Sant Narcís, davant l’enorme llosa de ciment que ocupa l’espai on abans hi havia un dels pulmons verds de la ciutat. “Ja fa massa temps que ens estan prenent el pèl”, exclama Eva Garcia, també veïna de la zona.

No són apreciacions aïllades. La mateixa Associació de Veïns de Sant Narcís parla obertament del “vuitè aniversari de la destrucció del Parc Central” i ha programat per avui una penjada de 2.922 crespons negres -un per cada dia d’obres- i altres accions “per fer memòria permanent del que han representat i representaran les obres del TAV per no tornar a caure en els mateixos errors”, explica Xavier Reyner, president de l’entitat. També han previst fer samarretes reivindicatives i començar un gran mural de denúncia “amb un llistat d’obres i actuacions de reposició pendents i un segon llistat amb les obres de reposició fetes fins avui i qui se n’ha fet càrrec”, apunta Reyner. Aquest mateix mural servirà per fer un grafiti i una gran recollida de signatures amb frases dels ciutadans.

Després d’una sèrie d’estira-i-arronses amb Adif relacionats amb el pagament de les obres, l’Ajuntament de Girona va atendre els precs dels veïns de Sant Narcís i a principis d’agost va aprovar el tràmit necessari per desencallar la remodelació del parc. Es tracta d’una modificació de crèdit que permetrà enderrocar el fínguer que uneix l’estació de tren convencional amb la del TAV i construir una marquesina que faciliti als viatgers l’accés a l’estació d’alta velocitat. L’alcaldessa, Marta Madrenas, ha informat que el consistori pagarà “el preu just que val l’obra”, uns 280.000 euros, i que els aniran abonant a mesura que els treballs avancin.

Treballs enllestits d’aquí mig any

En principi, els treballs per reconvertir aquest espai en una àmplia zona verda s’iniciaran a la tardor i haurien d’estar enllestits d’aquí mig any. “No m’ho acabo de creure”, admet la Judith, una veïna del barri. “Si continuen els incompliments penso que hauríem de fer alguna cosa més contundent, com ara tallar les vies del tren o saltar les tanques i pintar la llosa de verd”, afegeix.

Sense arribar a aquests extrems, l’Associació de Veïns de Sant Narcís està decidida a fer accions continuades de reivindicació i denúncia. Per això ha fet una crida perquè el dia 18 de cada mes, i fins que les obres finalitzin definitivament, una associació o entitat gironina pengi tants crespons negres com dies tingui el mes. “Volem que sigui un acte de ciutat, no només de Sant Narcís. El Parc Central és cosa de tots i estem així per l’estació del TAV, que és un bé de ciutat”, remarca Xavier Reyner. Segons ell, el seu objectiu principal és fer “una reivindicació continuada, que no quedi com a cosa d’un dia”. “Avui només serà l’inici”, assegura.

Un calvari per al municipi

Les discrepàncies entre Adif i l’Ajuntament de Girona sobre el pagament del desmuntatge del túnel que connecta l’estació de Renfe amb la del TAV i la posterior construcció de dues marquesines van apujar de tensió al mes passat, quan totes dues parts assenyalaven l’altra com a responsable del retard. L’organisme estatal va dir que començaria les obres quan el consistori es comprometés a finançar la demolició del fínguer i la seva substitució per una marquesina entre els dos edificis de l’estació. D’entrada l’Ajuntament va qualificar “d’inacceptable” la pretensió d’Adif i va recordar que “l’Estat s’havia compromès a pagar el cost de demolició del fínguer, mentre que el consistori s’havia compromès a fer-se càrrec del cost de la construcció de la marquesina”. Poc després, però, l’Ajuntament de Girona va decidir pagar l’enderroc del fínguer en considerar que aquesta opció assegurava que les obres del Parc Central poguessin començar amb més rapidesa. “És veritat que en aquest cas hi ha guanyat Adif perquè hem hagut de pagar nosaltres, però ho fem pel bé del barri, perquè el que volen els veïns és acabar amb aquest calvari”, afirma la regidora d’Hisenda, Maria Àngels Planas.

Per la seva banda, el regidor del projecte ferroviari, Carles Ribas, acusa l’Estat de no haver invertit ni un euro en el pas de l’alta velocitat per Girona. “Gairebé tot ho ha posat Europa”, afirma.

stats