Mobilitat

El radar que més multa de Catalunya: “He de pagar més de 2.000 euros”

Els veïns demanen a l’Ajuntament de la Jonquera que perdoni les sancions d’un control de velocitat “mal senyalitzat”

El radar de la N-II al seu pas per la Jonquera
13/03/2025
4 min

Girona50.553 sancions en quatre mesos. Aquesta és la xifra de multes que ha captat un nou radar instal·lat a l'entrada de la Jonquera (Alt Empordà) entre el 21 d'octubre de 2024 i el 20 de febrer de 2025. L'Ajuntament d'aquest municipi fronterer el va col·locar el passat mes d'octubre en un tram de gestió municipal de la carretera N-II que travessa el poble, una via paral·lela a l'autopista. El radar se situa en una recta de dos carrils per direcció, entre dues rotondes, en una zona comercial amb supermercats i grans magatzems a banda i banda de la via. Cada dia detecta més de 400 infraccions i aquesta xifra el converteix en el radar amb més penalitzacions de Catalunya.

L'aparell sanciona els conductors que superen els 60 km/h en una carretera en què, habitualment, van a més velocitat, ja que venen de la nacional, on es pot anar a 80 o 90 km/h. Molts d'aquests multats són veïns de la Jonquera, on viuen 3.300 persones, o de pobles veïns, ja que el trànsit més habitual d'aquesta carretera és de vehicles de la zona que es desplacen –fins i tot més d'una vegada al dia– per anar a la feina o a comprar. Molts desconeixien fins fa poc que en aquest tram hi ha un radar.

Els afectats denuncien que la majoria acumulen 7 o 8 sancions, si bé n’hi ha que n’han tingut 20 o 30 seguides perquè no van ser conscients que calia moderar la velocitat en aquest tram fins que no van rebre la primera carta. I afegeixen que arriben amb setmanes de retard. Diego Montero és un dels conductors més castigats, amb 23 multes que va començar a rebre des del 31 de gener, corresponents als mesos de novembre, desembre i gener. “La persona de correus va arribar atabalada amb una muntanya de multes per a mi i per a la resta de veïns. No és normal. Són més de 2.000 euros i no els puc pagar de cop. He arribat a un acord per pagar-ne 400 ara i 240 cada mes, però són molts diners", diu Montero.

”Fa 20 anys que hi passo i no ho sabia”

La majoria de sancions són per passar-se 10 km/h dels 60 km/h permesos, amb un càstig de 100 euros, multiplicat pel nombre de vegades que s'ha comès la infracció. Si es paguen en un termini de com a màxim 20 dies, el preu es redueix a la meitat, però si el pagament es retarda, l'import va creixent amb interessos. “Esclar que també és culpa meva per anar a més de 60, però fa vint anys que passo per aquesta carretera i no ho sabia. Ara ja vaig a 40, però el problema és que les multes van arribar de cop i ens les hem menjat amb patates", explica Montero.

És per això els veïns de la zona s'han organitzat sota el nom Stop Radar La Jonquera, amb l'objectiu de fer pressió a l'Ajuntament perquè reconsideri la instal·lació del radar i perdoni totes les multes. El grup critica que el control de velocitat no està ben senyalitzat a la via; que, segons ells, es va instal·lar sense avisar degudament la ciutadania i que si les multes haguessin arribat al cap d'una o dues setmanes haurien pogut estalviar-se un munt de sancions. L'òrgan independent de la Diputació de Girona Xaloc gestiona el radar després d'un concurs públic i n’expedeix les sancions.

Margarita Sáez, de la Jonquera, és una altra de les afectades. Està jubilada, però habitualment va en cotxe cap a Figueres a comprar o cuidar el seu sogre. A principis de gener, va rebre 14 multes corresponents als mesos anteriors. "No estic en desacord que es posi el radar, però sí que em queixo de la manca d'informació, senyalització i la mala praxi a l'hora d'enviar les mutes, al cap d'un mes i escaig. És horrorós", critica. Sáez assegura que les ha anat pagant totes, a mesura que les anava rebent, "perquè gràcies a Déu" pot fer-ho, però adverteix: "Una persona que vagi justa de diners no sé com s'ho farà".

Des que van rebre les primeres notificacions a la bústia, veïns com la Margarita o en Diego ja estan alerta i moderen la velocitat, o, per si de cas, directament canvien de ruta i passen per l'autopista, tot i que està molt plena de camions.

Via mal senyalitzada per demanar la nul·litat

Els membres de Stop Radar La Jonquera apel·len a un defecte de forma del radar per tal que es retiri i es declari nul. La raó és que, segons l'inventari de carreteres del govern espanyol, es tracta d'un tram urbà en el qual s'hauria d'anar a 50 km/h. Ara bé, el senyal de la calçada marca el límit de 60 km/h, de manera que els conductors donaven per fet que encara no era via urbana i fàcilment anaven a més velocitat. "Si ens fan anar a 60 vol dir que la via està mal senyalitzada i tot el que s'ha construït a sobre, com el radar, s'hauria d'anul·lar", defensa Albert Cantenys, membre de Stop Radar La Junquera, que també ha rebut diverses multes.

L'alcaldessa de la Jonquera, Míriam Lanero, en un ple extraordinari celebrat aquesta setmana, s'ha negat a reconsiderar el cas i assegura que les multes i el radar es mantenen vigents, manifestant que tan sols ha sancionat el 2% dels 20.000 vehicles diaris que hi passen per davant. En el ple, els grups d'Esquerra i PSC, a l'oposició, han aprovat una moció per donar suport a les reivindicacions dels veïns, però, tot i això, el govern municipal es manté ferm en la seva decisió.

Anna Pérez (ERC), cap de l'oposició, considera que el radar s'ha posat amb una finalitat clarament recaptatòria i no per millorar la seguretat viària d'aquesta carretera. "Ens sorprèn que en els pressupostos municipals s'inclogués la previsió d'una entrada de més de 2 milions d'euros provinents d'aquest radar. Si realment s'està apel·lant a la seguretat de la zona, hi ha mesures molt més efectives, com ara semàfors amb llums, indicacions o passos de vianants", afirma.

stats