Cau una macroxarxa que portava cotxes robats a l'Àfrica
Els vehicles arribaven a Gàmbia per via marítima des de punts estratègics a Catalunya, Osca i Almeria
BarcelonaL'any 2023 la policia detecta un augment de robatoris del mateix model de cotxe, un esportiu de marca asiàtica. L'any següent, les denúncies per sostracció d'aquest tipus de vehicle s'enfilen fins a les 137 només a Catalunya, i a principis d'aquest any ja se'n registren 118 més. Els Mossos d'Esquadra s'adonen que l'interès per aquest model en concret i la desaparició de turismes no era una coincidència. I aquest dimecres el cos de seguretat català i el Servei de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària de Catalunya han explicat que tot plegat ho organitzava un grup que robava els vehicles a tot el país, i també a l'Aragó, Andalusia i a França, i els enviaven amagats en grans contenidors de ferralla per dificultar-ne la detecció en els controls. El destí? Gàmbia.
Els policies han arrestat nou homes d'entre 19 i 53 anys que formaven part d'un grup dedicat al contraban de cotxes. Tot i que la investigació encara està oberta i la policia no descarta més detencions, de moment s'ha pogut demostrar que aquestes persones actuaven en el marc d'una organització amb un modus operandi clar. Un cop tenien identificat el cotxe, hi accedien activant un sistema que el fa creure que s'està desbloquejant amb la clau original. Després els traslladaven a una nau llogada fora del nucli urbà i, posteriorment, els amagaven dins de contenidors de mercaderies de transport marítim. Finalment, salpaven majoritàriament cap a l'Àfrica.
El 22 de juliol passat els Mossos van localitzar una desena de vehicles sostrets en una nau industrial a Girona. L'objectiu era que fossin introduïts ben aviat al mercat il·legal i arribessin al port de Banjul, a Gàmbia. Així ho han pogut constatar els agents de la Divisió d'Investigació Criminal (DIC) gironina, que van poder relacionar-hi la càrrega d'un contenidor que va anar al port de Barcelona, va travessar el mar i va arribar a Tànger. En aquest cas en concret, la Interpol i la policia marroquina van aturar la seva arribada al continent africà. Agents de policia van escorcollar-la i hi van trobar quatre vehicles que constaven com a robats a la Ràpita, Roses i França.
Un equip d'investigació a dues bandes
No només s'investigaven aquestes sostraccions a Girona, sinó que a Lleida s'estaven mirant fets similars. D'aquesta manera es va poder constatar que al darrere hi havia una infraestructura molt activa i professionalitzada, que modificava o eliminava les identificacions registrals del vehicle, com el bastidor, la matrícula o la documentació tècnica. El principal centre logístic, però, no era a Catalunya, sinó a un polígon de Huércal-Overa (Almeria). Allà feien arribar els vehicles sostrets, que carregaven en contenidors marítims, normalment en caps de setmana i festius, amb l'objectiu d'evitar inspeccions.
Després de la primera troballa el 22 de juliol, unes setmanes després els investigadors van detectar quatre contenidors sospitosos de transport de mercaderia il·lícita a la seu de l'empresa vigilada. Al verificar-ho van localitzar quinze vehicles de la mateixa marca i model que constaven com a sostrets. Tenien un valor de mercat de 300.000 euros. Arran d'aquesta troballa, el mateix dia i amb la col·laboració de la Policia Nacional, van detenir tres persones de 32, 44 i 53 anys, a la nau identificada a Almeria.
Els agents van confirmar la gran capacitat logística de l'entramat després de localitzar-ne alguns membres en diversos punts de l'Estat. Un descampat de Riudellots de la Selva (Selva) o una nau de Montsó (Osca), per exemple, els servien de lloc per guardar els vehicles abans de carregar-los en contenidors i enviar-los cap als ports de Barcelona, Castelló i València, principalment. Tot i la primera explotació del cas, vint dies després, els investigadors van rebre l'avís d'un nou encàrrec logístic amb dades similars a les dels contenidors. En aquesta nova inspecció, els agents van localitzar dos vehicles més que havien estat sostrets a Balaguer i Lleida.
Tots els arrestats van passar a disposició judicial, juntament amb un últim detingut, el 2 d'octubre a Manresa, relacionat amb els mateixos fets. Se'ls atribueixen més d'una quarantena de robatoris de cotxes, un delicte de contraban internacional de vehicles i un delicte de pertinença a organització criminal.