Successos

Crítiques als Mossos per l'actuació contra el kamikaze de l'accident mortal de l'AP-7

La policia catalana deté el conductor temerari que va provocar un sinistre amb una víctima mortal i set ferits

Les cues per sortir de l'AP-7 a Girona, a causa del tall de l'autopista per l'accident múltiple.
ARA
22/04/2025
3 min

BarcelonaEra Diumenge de Pasqua, un dels dies amb més mobilitat de l'any, cap a les 7 hores. De cop, un cotxe que circulava a una gran velocitat, per sobre els 200 quilòmetres per hores, va colpejar per darrere un grup de vehicles que estaven aturats a l'AP-7, a l'altura de Vilablareix (Gironès). En el sinistre va perdre la vida un home i van resultar ferides set persones, entre elles el conductor kamikaze i el seu acompanyant. Els Mossos d'Esquadra havien detectat amb anterioritat aquest vehicle que gairebé duplicava la velocitat permesa i van decidir implementar una tècnica coneguda com a "saturació dinàmica", segons fonts policials. Consisteix a alentir el trànsit de l'autopista per forçar el conductor temerari a sortir-ne i aconseguir-lo aturar. Fonts consultades per l'ARA apunten que es fa servir sovint i que també es fa servir en altres països.

Ara bé, el moviment no va sortir bé: el cotxe no es va desviar i va acabar xocant contra altres vehicles. Això ha aixecat crítiques entre les famílies que estaven en aquell moment a l'autopista i es van sentir exposades. En declaracions a l'ACN, Jaume Moro, un dels conductors que fa de portaveu de dues famílies, assegura que la policia els va "posar en perill". "Volien alentir la marxa, però hi ha prou cotxes de policia [per fer-ho] i no haver de posar en perill els de la ciutadania", retreu.

En Jaume i la seva família havien quedat amb uns altres amics per anar a Tarragona. Segons relata, sortien en dos cotxes quan, a l'arribar a la rotonda d’accés a l’entrada de Girona Sud, es van trobar dues patrulles de la policia que els van deixar passar. Quan van incorporar-se a l'autopista es van trobar la circulació alentida i, al cap de 200 o 300 metres, "una patrulla dels Mossos va aturar la circulació". "Van moure un camió que estava davant de tot, el van fer creuar en transversal i al darrere estàvem tot ple de turismes", ha indicat Moro. Va ser aleshores quan van veure arribar el cotxe del conductor temerari a gran velocitat i va impactar de ple contra un altre vehicle que estava a la darrera fila. Arran del xoc, recorda en Jaume, diverses parts d'aquell turisme van sortir volant per l'autopista. "Podríem haver estat nosaltres", lamenta.

Després de donar l'avís a l'Empordà per un cotxe conduint a alta velocitat, diverses patrulles dels Mossos es van activar per intentar obligar-lo a abandonar la via per alguna de les sortides. Amb aquest objectiu, precisen els Mossos, van alentir el pas dels vehicles a l'altura de Vilablareix i van començar les maniobres per deixar el carril de la dreta lliure perquè el conductor temerari sortís de l'autopista. Per contra, però, Jaume Moro assegura que això no va ser així perquè "tots els carrils eren plens de vehicles". La investigació dels Mossos està oberta i precisarà aquests detalls.

Antecedents semblants a França

Després d'estar pendents de la seva evolució a l'hospital, finalment els Mossos han detingut el conductor temerari aquest dimarts a l'Hospital de Girona Doctor Josep Trueta. Li atribueixen homicidi per imprudència greu, dos delictes de lesions per imprudència greu, conducció temerària i possible conducció sota els efectes de begudes alcohòliques o estupefaents. A conseqüència del xoc, un veí de Cardedeu va morir i set persones més van resultar ferides. Les van traslladar a diversos centres hospitalaris i tres ja han rebut l’alta. Els quatre restants continuen ingressats.

El detingut, un home de 28 anys, no era novell en aquestes pràctiques. Segons fonts consultades per l'ARA, tenia diversos antecedents per fets semblants a França, país del qual és originari. Fonts policials alerten d'una tendència a l'alça d'aquests tipus de conductors, que baixen al Principat perquè aquí les penes són més baixes.

stats