El curiós cas dels robatoris dels Seat Ibiza: "Són els millors per no aixecar sospites"
Els robatoris de diversos Seat Ibiza a la zona del Penedès podrien estar relacionats amb el tràfic de drogues
BarcelonaDimecres 19 de febrer de 2025 a la matinada dues persones van perdre la vida al caure per un barranc en una zona boscosa als afores de Cabrera d'Anoia. Després de les primeres investigacions, els Mossos d'Esquadra van concloure que eren les ocupants d'un vehicle accidentat a pocs metres que havia estat robat unes hores abans a Vilafranca del Penedès.
Els ocupants del Seat Ibiza de tercera generació, fabricat entre els anys 2002 i 2008, fugien de la policia després de saltar-se un control a Sant Pere de Riudebitlles (Alt Penedès) i estaven circulant per carreteres i pistes forestals secundàries amb els llums apagats i a altes velocitats. Els Mossos han donat per vàlida la hipòtesi d'una caiguda accidental durant la fugida a peu després d'haver estimbat el cotxe robat en una pista sense asfaltar. Les dues víctimes mortals eren de nacionalitat espanyola i al seu historial hi figuraven diversos antecedents per robatori i delictes contra el patrimoni, però la Divisió d'Investigació Criminal dels Mossos té la certesa que al vehicle hi circulava un tercer ocupant que hauria pogut fugir.
L'onada de robatoris del Seat Ibiza al Penedès
L'afer dels robatoris dels Seat Ibiza al Penedès va començar l'octubre de 2024 a Olèrdola. Des d'aleshores s'haurien comès més d'una desena de robatoris d'aquest tipus de vehicle en localitats com la Múnia, Moja, Guardiola de Font-Rubí, Banyeres del Penedès o Sant Pere de Riudebitlles. Tots els Seat Ibiza afectats eren de tercera generació, produïts entre els anys 2002 i 2008, populars en el seu moment i autèntics èxits de venda: van liderar el rànquing d'utilitaris durant més d'una dècada.
El modus operandi delictiu era clar: els lladres actuaven de nit o matinada en poblacions poc concorregudes amb cotxes estacionats al carrer. La policia ha trobat algun dels vehicles robats –com a mínim tretze– a punts tan diversos com el pantà de Foix o la muntanya de Santa Pau, a la vora de Vilafranca. Els lladres canviaven les matrícules, sovint estrangeres. Alguns van ser cremats o desmuntats i trossejats. Només el número de bastidor ha permès identificar-ne alguns.
En un primer moment, la policia va sospitar que alguns podien haver estat traslladats cap a la Catalunya central, en concret a la zona del Bages i el Berguedà. Un dels vehicles disposava d'un sistema de localització vinculat a l'infoentreteniment que en va revelar la ubicació als voltants de Calaf (on presumptament els lladres haurien comès un robatori en una ferreteria) per desplaçar-se amb posterioritat a Puig-Reig, on es va perdre el rastre.
El cotxe més robat d'Espanya
Aquesta onada de robatoris del Seat Ibiza no és un fet aïllat ni estrany. Va ser el més robat de l'any 2024 a Espanya, segons dades del ministeri de l'Interior. A certa distància el seguien el Volkswagen Golf, el Seat León, el Ford Focus i BMW Sèrie 3. La major part acostumen a ser desballestats per obtenir peces de recanvi pel mercat de segona mà, on també encapçalen tots els rànquings de més venuts. Molts dels seus elements modulars i mecànics són intercanviables i útils per a altres models del grup Volkswagen com el Polo o l'Skoda Fabia. Els fabricants només tenen l'obligació de fabricar recanvis d'un model concret fins deu anys després d'haver-lo deixat de fabricar. A més, malgrat tenir entre 22 i 15 anys d'antiguitat, aquest Ibiza manté un valor força elevat al mercat de segona mà gràcies a la seva fiabilitat, consum ajustat i manteniment assequible.
En aquest cas, però, el mòbil del robatori no seria per obtenir peces de recanvi. Fonts dels Mossos confirmen que es van destinar al transport i distribució de drogues procedents del sud peninsular. Un cotxe d'aquella època no és una tasca especialment complicada per a lladres especialitzats. Obren la porta del conductor amb un tornavís i per arrencar el cotxe sense clau fan servir un ordinador portàtil que es connecta al vehicle mitjançant el port OBD situat al costat del volant i mitjançant un programa específic “que es pot descarregar d'internet amb certa facilitat si saps on buscar”, explica en Marc (nom fictici), mecànic de Sant Andreu amb més de quinze anys d'experiència i especialitzat en models del grup Volkswagen. Llavors els lladres anul·len el sistema antirobatori i configuren l'accés per a una segona clau que ja porten físicament programada. Tota l'operació dura menys de cinc minuts.
Passar desapercebuts
“Els Ibiza antics són cotxes que permeten passar desapercebuts i no aixecar sospites”, explica el Malaguita, un noi de barri de la perifèria metropolitana de Barcelona que no aixeca els ulls de la màquina escurabutxaques del bar on fem un cafè. “A més, els Ibiza dièsel consumeixen molt poc i poden fer molts quilòmetres –explica–. És molt important seguir la ruta marcada i aturar-se en els llocs on et diuen que són segurs. El que no sap, o no vol dir, és de qui rep les ordres i quin sistema de comunicació manté amb els membres de l'organització. Les fonts dels Mossos en donen més detalls: normalment hi ha un cotxe guia o avançat –uns trenta o quaranta quilòmetres– que avisa els que porten les mercaderies de possibles controls policials a l'AP7 o de la presència policial en les àrees de descans i les sortides i entrades de l'autopista.
Al Malaguita, que tot just deu superar la vintena i mostra afició per l'ornitologia, li diuen així al barri perquè s'ha fet famós fent viatges d'anada i tornada a la Costa del Sol i altres zones d'Andalusia. Amb els diners guanyats, és generós amb els amics. Cervesa en mà, assegura que ja ho ha deixat de fer, i no en vol parlar gaire més, però rebla el clau: “És molt fàcil circular per l'AP-7 sense que ningú sospiti si compleixes les normes de circulació amb un Ibiza vell”. Hi ha, això sí, una cosa que al Malaguita li fa més por que la policia: una banda rival. “Si t'enxampa la policia acabes al calabós, però si t'agafen els d'una banda rival, pot ser que no et tornin a veure mai més”. El seu perfil encaixa a la perfecció amb el retrat robot dels conductors i transportistes que cerquen les bandes criminals: nois joves i autòctons, de barris marginals, sense estudis ni feina.
El corredor mediterrani, des de les costes de Cadis, Màlaga, Almeria, Múrcia i Alacant fins a la Jonquera, és una de les principals rutes d'entrada de l'haixix, la cocaïna i altres drogues provinents d'Àfrica i d'Amèrica del Sud i que circulen a bord de cotxes cap al centre d'Europa. Catalunya és, bàsicament, una zona de pas i, en molts casos, de descans i de relleu. Si tot va bé, un Ibiza robat amb la matrícula canviada transporta la càrrega fins a París, Berlín, Roma o Varsòvia.
El Penedès és un dels amagatalls naturals de les organitzacions criminals que operen a l'AP-7. L'Anoia i el nord del Baix Llobregat són zones que ofereixen un entorn tranquil i amb proximitat a l'autopista, però també al tren i a les connexions amb el port i l'aeroport de Barcelona.
Tradicionalment, els traficants de drogues han fet servir cotxes d'alta gamma, però últimament també estan optant per no cridar l'atenció: camions, autocaravanes (especialment en època d'estiu) i turismes convencionals com l'Ibiza de tercera generació. “Amb el mateix ordinador i el connector OBD els lladres poden modificar la potència i el consum del motor. Poden incrementar uns 30-40 CV extres i uns 80 Nm el parell motor, i poden reduir el consum fins al llindar dels 4 litres als 100 quilòmetres”, explica el mecànic. “El motor 1.9 TDI és una roca, és el millor dièsel mai fet al grup Volkswagen”, diuen fonts internes de Seat.
La gran pregunta és què fan amb els vehicles robats un cop utilitzats. Segons apunten diverses fonts policials, així com alguns tallers mecànics i de desguassos, la major part dels Ibiza, un cop fets servir per fer un o dos enviaments, són cremats pels mateixos grups criminals, que no revenen les peces. “Seria un perill moure's massa temps amb el mateix cotxe i la mateixa matrícula”, explica el Malaguita.
Ara, però, hi ha un temps de treva en el robatori d'aquests vehicles, ja que, tal com confirmen els Mossos, “no s'ha produït cap més robatori d'Ibiza al Penedès des de fa mesos”. La mort de dues persones relacionades amb els robatoris ha posat aquests grups criminals al focus. Mentrestant, la droga seguirà circulant per l'AP7 per satisfer la demanda creixent del nord i del centre d'Europa.