Seguretat

Marlaska diu que el seu equip no coneixia la condemna del policia nacional cessat a Lleida

La destitució, motivada per una sentència antiga per assetjament sexual, arriba només una setmana després de nomenar-lo

Marlaska en una imatge d'arxiu
ARA
16/12/2025
2 min

BarcelonaMoviment en fals del ministeri de l'Interior. La cartera liderada per Fernando Grande-Marlaska cessarà el comissari Antonio José Royo Subías com a cap de la Policia Nacional a Lleida poc després d'haver-lo nomenat fa una setmana, el passat 9 de desembre, segons confirmen fonts del ministeri. Aquest alt dirigent policial va ser condemnat per assetjament sexual ara fa dues dècades. El ministre ha assegurat aquest dimarts que el seu departament no coneixia la pena per assetjament sexual perquè ja no figurava al seu expedient quan el van nomenar per a aquest càrrec, ja que passat un temps la llei obliga a esborrar aquests antecedents.

Segons ha explicat el ministre al Senat, a preguntes de la parlamentària d'ERC Sara Bailac, la persona competent per fer aquests nomenaments (el director general de la Policia) no coneixia aquesta condemna, però gràcies a "terceres persones" va sortir a la llum i es va poder cessar immediatament el comissari. Després d'expressar el compromís d'Interior "amb la lluita contra tota mena d'agressió sexual", Marlaska ha reconegut que la circumstància que s'ha produït li pot fer "molt mal" perquè pot afectar la confiança de les víctimes de violència sexual o de gènere en les polítiques en aquesta matèria.

De fet, no és la primera vegada que Interior cessa aquest comandament. L'any 2018, estava al capdavant de la Brigada Regional de Policia Judicial de l'Aragó, de la qual depenia la unitat de Família i Dones. Va ser nomenat per l'anterior ministre de l'Interior, Juan Ignacio Zoido, i el seu successor va acabar cessant-lo del càrrec, un fet que també va generar polèmica en el seu moment, segons va informar el Periódico de Aragón.

La condemna

L'assetjament es va produir als anys 90, quan era inspector en cap de la Unitat d'Intervenció Policial –els antiavalots de la policia– a Sant Sebastià, al País Basc. L'Audiència de Guipúscoa va considerar provat que des del moment de la seva incorporació va començar a "requerir" a la víctima que "mantingués relacions sexuals amb ell". "Si accedia a les seves pretensions –afegia la sentència– "s'encarregaria que obtingués" dietes, dies de descans, permisos i facilitats per ascendir, però, "en cas contrari, li assenyalava que es convertiria en el seu enemic", cosa que l'abocava a "pitjors serveis".

L'Audiència relata altres episodis, com la plantofada al cul que l'actual comissari va clavar a l'agent –que va demanar el trasllat a Barcelona– durant un dinar amb més funcionaris policials a Pamplona. Amb tot plegat, el tribunal va declarar provat l'assetjament sexual i va imposar a Royo una multa de 1.080 euros i una indemnització de 3.000 euros a l'agent assetjada. El Tribunal Suprem també va confirmar la sentència. Tot i que va ser condemnat, mai va arribar a ser inhabilitat, segons confirmen fonts d'Interior.

stats