El Suprem condemna ara el capità del 'Prestige' i l'empresa s'enfrontarà a indemnitzacions milionàries

Modifica la resolució de l'Audiència Provincial de la Corunya, que el 2013 va absoldre tots els acusats

Apostolos Mangouras, capità del vaixell 'Prestige', que va ser  absolt durant el judici del 2013, ha estat ara condemnat pel Tribunal Suprem, que fixa per a ell dos anys de presó i l'assenyala com a responsable civil del desastre ecològic.

La sentència, que recull Efe, canvia així la resolució de l'Audiència Provincial de la Corunya, que va absoldre tots els acusats. Aquesta nova sentència suposa que Mangouras, l'operadora del vaixell i l'asseguradora, London P&I Club, s'enfrontaran al pagament d'una indemnització per responsabilitat civil que podria superar els 4.000 milions d'euros.

El fiscal reclamava el reconeixement d'indemnitzacions per valor de 4.328 milions d'euros, que pagaria l'asseguradora del 'Prestige'

Aquesta nova sentència sorgeix arran de la petició al Tribunal Suprem per part del fiscal Luis Navajas. El fiscal demanava reconsiderar la decisió de l'any 2013 perquè no es van tenir en compte cinc documents que provaven, en la seva opinió, que el capità "havia de ser condemnat". Navajas reclamava el reconeixement d'indemnitzacions per valor de 4.328 milions d'euros, que hauria de pagar l'asseguradora del 'Prestige'.

Un d'aquests documents és un manuscrit del capità, Apostolos Mangouras, on assenyala que havia detectat fissures a la zona del vaixell que finalment es va esquerdar, amb 77.000 tones de fuel a dins. Els altres documents fan referència a escrits de renúncia per part d'un altre capità a comandar el buc per raons de seguretat. Per tots aquests motius, el fiscal del Suprem, Luis Navajas, denunciava "el caos al control de navegació", i qualificava l'anterior sentència "d'errònia, il·lògica i arbitrària".

Una estela de més de 5.000 tones de fuel

El novembre del 2002 es va enfonsar el petrolier 'Prestige' davant les costes de Galícia. El vaixell va patir l’accident a uns 50 quilòmetres del cap de Finisterre i el capità va demanar als serveis de rescat espanyols que els ajudessin a arribar a un port refugi, però tant les autoritats espanyoles com el director de la marina mercant van ordenar que s’allunyés de la costa.

Aquesta decisió va provocar que el Prestige anés deixant rere seu una estela de més de 5.000 tones de fuel. Quan el vaixell ja era a 250 quilòmetres de la costa es va partir en dos trossos i es va enfonsar, i va deixar anar en total unes 63.000 tones de combustible.

Més continguts de