Tot el que has de saber del veto als cotxes i les motos contaminants a Barcelona

La zona de baixes emissions funcionarà de dilluns a divendres i les multes seran de fins a 1.800 euros

El carrer Aragó en un tram pel centre de Barcelona / CRISTINA CALDERER

A partir de demà, 2 de gener del 2020, Barcelona i quatre municipis més de l'entorn començaran a aplicar per primer cop una restricció de trànsit permanent a alguns vehicles.

Aquestes són les noves regles de joc per als cotxes i motos a la zona de baixes emissions:

Què és la zona de baixes emissions i fins on arriba?

La zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona és una àrea de 95 quilòmetres quadrats que engloba la ciutat de Barcelona –delimitada per les rondes, que queden exemptes de restriccions– i que inclou part dels municipis pròxims de l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs. La superfície equival a 20 cops l'àrea de baixes emissions pionera que havia posat en marxa Madrid, Madrid Central.

Quins vehicles no poden circular per la ZBE?

Queden vetats tots els vehicles –turismes, motocicletes, ciclomotors i vehicles lleugers de tres i quatre rodes– que no tinguin l'etiqueta ambiental de la direcció general de Trànsit (DGT). A grans trets, són els vehicles de benzina anteriors a l'any 2000 i els dièsel previs al 2006. Els que tinguin distintiu és recomanable que el portin per evitar que els aturi la Guàrdia Urbana, però no obligatori.

Pots consultar l'etiquetatge que correspon al teu vehicle aquí.

Quan i com funciona?

La prohibició de circular anirà de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre. Els festius i caps de setmana s'aixecaran les restriccions per a tots els vehicles. Finalment, va quedar descartada l'opció d'aixecar restriccions els divendres a la tarda per facilitar les sortides del cap de setmana.

Hi ha excepcions?

Els comuns han acceptat una moratòria social proposada per ERC perquè les persones amb uns ingressos inferiors a l'Indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) més el 10% –és a dir uns 8.000 euros anuals– que necessiten el vehicle per treballar tinguin un any de moratòria per adaptar-se a la restricció. Es calcula que la mesura afectarà uns 2.000 vehicles, segons ha detallat el regidor d'Emergència Climàtica, Eloi Badia. 

També tenen un any de moratòria els  camions i furgonetes de repartiment i professionals que no compleixin els requisits ambientals i també als autocars per adaptar les flotes. Això vol dir que durant tot el 2020 podran circular sense cap restricció i serà a partir del 2021 quan se'ls aplicarà la prohibició en els mateixos termes que a la resta de vehicles.

-Què passa amb les ambulàncies i els serveis d'emergències?

Les ambulàncies, els vehicles de mobilitat reduïda i els de serveis funeraris estan exempts de complir la nova normativa.

-Què passa si tinc una urgència i el meu cotxe no pot circular?

Cada conductor té fins a 10 autoritzacions anuals per saltar-se el veto. Prèvia sol·licitud a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), podrà agafar el vehicle i circular-hi fins a 10 dies cada any. Cada autorització diària té un cost de 2 euros i hi ha bonificacions per a les rendes baixes.

-Com s'hauran de demanar les autoritzacions puntuals?

S'ha creat el registre metropolità, que ja permet iniciar els tràmits per inscriure vehicles que no tenen etiqueta o que duen matrícula estrangera perquè, un cop en marxa les restriccions, es puguin sol·licitar els permisos puntuals de dia per circular. 

Dels mecànics als ecologistes: el veto als cotxes que no satisfà ningú

-Quins altres tipus d'excepcions i d'autoritzacions es poden demanar?

En poden demanar els vehicles de transport de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de serveis (mèdics, funeraris, d'emergències, cossos de seguretat, bombers i protecció civil). També poden sol·licitar autoritzacions d'activitats temporals en dies esporàdics vehicles d'obres o que hagin d'ocupar la via pública per algun motiu. En el cas dels vehicles amb matrícula estrangera, els que tinguin dret a circular han de sol·licitar un certificat que equival a l'etiqueta ambiental i que costa 5 euros. La validesa del certificat és de dos anys.

-De quin import seran les multes per als infractors?

Saltar-se les restriccions comportarà una sanció a partir de l'1 d'abril del 2020. Durant tres mesos, els conductors que incompleixin la normativa només seran advertits, però no multats encara.

Les multes seran d'entre 100 i 499 euros les lleus, d'entre 500 i 1.000 les greus i les molt greus arribaran a 1.800 euros. L'import variarà depenent de si l'infractor va amb motocicleta (una sanció més baixa) o bé amb un camió, i també s'encariran si el dia que es detecta l'incompliment és en un episodi declarat en què els nivells de contaminació superen els límits.

La reincidència en la infracció comportarà un recàrrec extra del 30% en la multa. Un cop s'enxampi un vehicle saltant-se la restricció, es donarà 90 minuts al conductor per abandonar la zona de baixes emissions abans d'exposar-se a una altra sanció

La zona de baixes emissions no resol el problema de la congestió de trànsit

-Quina millora ambiental s'espera?

L'Ajuntament de Barcelona calcula que la zona de baixes emissions retirarà de circulació uns 50.000 vehicles en una primera fase i que, en quatre anys, la xifra creixerà fins a 125.000 vehicles, l'equivalent a un 20% del parc en circulació actual de la ciutat.

A escala ambiental, això s'hauria de traduir en un descens del 15% de les emissions contaminants més perilloses per a la salut: les dels òxids de nitrogen (NOx) i les partícules en suspensió. Pel que fa al CO 2 la reducció s'ha quantificat en un 6%.

Aquestes són les escoles més contaminades de Barcelona

-Quines altern atives de mobilitat hi ha?

L'entrada en funcionament de la zona de baixes emissions és una prova de foc per al transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona, perquè les administracions esperen que rebi un increment del 20% de passatgers. L'impacte de la mesura es valorarà, en part, amb l'increment de viatgers que hi hagi a la xarxa de transport públic a partir de demà, 2 de gener (el dia 1 és festiu i està exclòs de les restriccions). Es preveuen gairebé 170.000 desplaçaments més al dia en tren (Rodalies i FGC), autobús o metro, segons els càlculs de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), i l'increment s'haurà d'absorbir amb l'oferta actual, sense reforços addicionals d'entrada.

La zona de baixes emissions neix sense reforç addicional al transport públic

Més continguts de