Tot el que se sap fins ara del veto als cotxes i les motos contaminants a Barcelona

S'aplicarà de dilluns a divendres i les multes seran de fins a 1.800 euros

L'1 de gener del 2020, Barcelona i quatre municipis més de l'entorn aplicaran per primer cop una restricció de trànsit permanent.

Aquestes seran les noves regles de joc per als vehicles a la ciutat i el seu entorn més immediat:

-Què és la zona de baixes emissions i fins on arriba?

La zona de baixes emissions (o ZBE) de Barcelona és una àrea de 95 quilòmetres quadrats que engloba la ciutat de Barcelona -delimitada per les Rondes, exemptes de restriccions- i que inclou parcialment els municipis pròxims de l'Hospitalet, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. La superfície equival a 20 cops l'àrea de baixes emissions pioneres que havia posat en marxa Madrid, Madrid Central.

-Quins vehicles no podran circular per la ZBE?

Queden vetats de la circulació tots els vehicles -turismes, motocicletes, ciclomotors i vehicles lleugers de tres i quatre rodes- que no tinguin l'etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT). Són els vehicles de benzina anteriors a l'any 2000 i els dièsel previs al 2006.

Pots consultar l'etiquetatge que correspon al teu vehicle aquí.

-Quan i com funcionarà?

Els cotxes més contaminants no podran circular de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre. Els festius i caps de setmana s'aixecaran les restriccions i tots els vehicles es podran moure lliurement. Finalment, ha quedat descartada l'opció d'aixecar les restriccions el divendres a la tarda per facilitar les sortides del cap de setmana.

-Hi haurà excepcions per als conductors professionals?

La normativa que proposen els ajuntaments dona un any de marge a camions i furgonetes de repartiment que no compleixin els requisits ambientals i també als autocars per adaptar les flotes. Això vol dir que durant tot el 2020 podran circular sense restriccions i serà a partir del 2021 quan se'ls aplicarà la prohibició en els mateixos termes que a la resta de vehicles.

-Què passa amb les ambulàncies i els serveis d'emergències?

Les ambulàncies, els vehicles de mobilitat reduïda i els de serveis funeraris estan exempts de complir la nova normativa.

-Què passa si tinc una urgència i el meu cotxe no pot circular?

Cada conductor tindrà fins a 10 autoritzacions anuals per saltar-se el veto. Això vol dir que, prèvia sol·licitud a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), podrà agafar i circular amb el vehicle fins a 10 dies cada any. L'AMB prepara ara l'eina amb què es podran sol·licitar aquests permisos puntuals.

- Quina millora ambiental s'espera?

L'Ajuntament de Barcelona calcula que la zona de baixes emissions retirarà de circulació uns 50.000 vehicles en una primera fase i que, en quatre anys, la xifra creixerà fins a 125.000 vehicles, l'equivalent a un 20% del parc en circulació actualment per la ciutat.

A escala ambiental, això s'hauria de traduir en un descens del 15% de les emissions contaminants més perilloses per a la salut: les dels òxids de nitrogen (NOx) i les partícules en suspensió. Pel que fa al CO2, la reducció s'ha quantificat en un 6%.

-De quin import seran les multes per als infractors?

Saltar-se les restriccions comportarà una sanció a partir de l'1 d'abril del 2020. Durant tres mesos, els conductors que incompleixin la normativa només seran advertits, però no multats encara.

Les multes seran d'entre 200 i 499 euros les lleus, d'entre 500 i 1.000 les greus i les molt greus arribaran a 1.800 euros. L'import variarà depenent de si l'infractor va amb motocicleta (una sanció més baixa) o bé amb un camió, i també s'encariran si el dia que es detecta l'incompliment és un episodi declarat perquè els nivells de contaminació superen els límits.

-Quines alternatives de mobilitat hi ha?

L'entrada en funcionament de la zona de baixes emissions serà una prova de foc per al transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona, perquè les administracions esperen que rebi un increment del 20% de passatgers.

Tant l'AMB com la Generalitat asseguren que han treballat fins ara perquè es pugui absorbir aquest increment. Defensen que s'han reforçat els serveis d'autobusos interurbans i s'han creat línies noves, i informen que a partir de l'any que ve augmentarà la freqüència de pas dels Ferrocarrils de la Generalitat al Vallès i també es reforçarà el metro.

No se sap encara si Rodalies també es reforçarà ni què passarà a les hores punta, en què la mobilitat pot ser crítica. La Generalitat també ha de concretar com es reforçaran i s'ampliaran els aparcaments (Park & Ride) per deixar els vehicles privats prop d'estacions de fora de Barcelona per connectar amb transports públics.

Més continguts de