MOBILITAT

Trànsit congela l’ofensiva de multes per la ITV

El Govern detecta un 3% d’errors a la base de dades de la DGT, retira la campanya i demana disculpes

En el preu que es paga per passar la ITV, 3,8 euros són específics perquè la DGT tingui el registre de vehicles sempre actualitzat.
Albert Solé
14/03/2014
3 min

BarcelonaLa campanya de sancions als vehicles sense la ITV del Servei Català de Trànsit (SCT) ha durat poc més de quatre mesos, amb 19.348 denúncies posades, 522 de les quals errònies (2,7%). Ahir el director del SCT, Joan Josep Isern, va aparèixer davant la premsa per anunciar: “Amb un 3% d’errors no podem seguir fent servir el registre de la DGT [la direcció general de Trànsit estatal]”. “No podem traslladar als conductors els errors del registre”, va dir Isern, que va demanar disculpes als conductors afectats que han rebut a casa una multa per no haver superat la ITV (inspecció tècnica de vehicles), quan en realitat sí que ho havien fet. Isern no va voler qualificar de fiasco la campanya.

El projecte del director de Trànsit

Des de l’arribada de Joan Josep Isern a la direcció de Trànsit, aquesta campanya de sancions als vehicles sense la ITV s’havia convertit en el seu projecte principal. Aquesta era la manera amb què creia que més bé es podia lluitar contra l’envelliment progressiu del parc automobilístic català per culpa de la crisi, ja que les estadístiques deien -i encara diuen- que en el 60% dels accidents amb víctimes hi havia un cotxe de més de 10 anys implicat. Isern es va passar més d’un any advertint de la importància de tenir la ITV en regla, i avisant que tard o d’hora començarien a multar. “No admeto el fiasco perquè, gràcies a les 410.000 cartes informatives que vam enviar, van pujar un 20% el nombre d’ITV superades”, explicava ahir Isern. A partir de l’1 de novembre Trànsit va començar a sancionar, però només els vehicles que eren caçats amb el radar de velocitat. Durant la primera fase van multar unes 5.000 persones, i es van presentar molt poques al·legacions i recursos. El 15 de gener ja es va sancionar també amb els lectors de matrícules, i és quan Trànsit ha començat a rebre una allau d’al·legacions per errors. En un 6,7% de les denúncies s’han presentat al·legacions. En un 2,7% (522) dels casos totals, Trànsit ha comprovat que té raó el conductor perquè ha demostrat que sí que disposen de la ITV superada, tot i que el registre de la DGT digui que no. Aquesta xifra podria augmentar perquè en la resta dels casos recorreguts encara s’ha de comprovar si l’al·legació és correcta. Trànsit culpa la DGT d’aquest problema, tot i que el servei estatal ho nega. “Hem parlat amb la DGT i els exigim que facin servir els 3,8 euros que cobren de cada ITV per tenir el registre actualitzat al moment. Aquests diners són precisament per a això”, va afirmar Isern, que va assegurar que, si el SCT fos el responsable del registre de vehicles catalans, això no passaria. “Quan es van traspassar les competències de Trànsit, Madrid es va quedar el registre de vehicles”, va recordar. Isern va explicar que posen a disposició dels conductors afectats quatre telèfons i la pàgina web de Trànsit per poder presentar el recurs per anul·lar les sancions errònies.

Dubtes sobre les multes

Algunes de les multes recorregudes són de conductors que certament no havien passat la ITV, però que en realitat tenien el cotxe aparcat al garatge, tot i que la multa digués que estava circulant. Segons Isern, aquestes multes no s’eliminaran, “perquè quan un cotxe està matriculat està obligat a tenir la ITV i l’assegurança, encara que no circuli”, fins i tot encara que a la multa hi hagi un error. Quan Trànsit va anunciar la campanya de sancions, no va fer explícit que també es podrien multar els cotxes sense ITV que estiguin aparcats i sense circular.

stats