Societat 16/01/2014

Wert demana a la Generalitat una "alternativa" per als pares que opten per l'ensenyament en castellà

El ministre justifica la Lomce amb l'argument "no tenia sentit que la Història d'Espanya no s'estudiés de la mateixa manera a totes les comunitats autònomes"

Efe
2 min
El ministre d'Educació i Cultura, José Ignacio Wert, aquest dijous / EFE

MadridEl ministre d'Educació, José Ignacio Wert, ha afirmat aquest dijous que està obert que la Generalitat de Catalunya ofereixi alguna "alternativa" perquè els fills dels pares que ho desitgin puguin accedir a un ensenyament en castellà com a llengua vehicular "en una proporció raonable". El polèmic ministre ha afirmat que "no tenia sentit que la Història d'Espanya no s'estudiés de la mateixa manera a totes les comunitats autònomes".

Wert, que ha participat en un fòrum organitzat pel diari 'El Economista', ha estat preguntat per si finalment s'aplicarà el punt de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (Lomce) que obliga les comunitats autonòmes a pagar un col·legi privat a aquells alumnes que no puguin estudiar en castellà com a llengua vehicular en un centre sostingut amb fons públics. Es tracta d'un punt que, tot i que fa una referència genèrica a les "comunitats" amb més d'una llengua oficial, va ser introduït pensant de manera específica en Catalunya. El ministre d'Educació ha respost que "si no cregués que s'activarà, no l'hauria introduït", encara que ha afegit que està obert que la Generalitat, "l'única comunitat que ara per ara practica el sistema d'immersió en llengua cooficial", ofereixi alguna "alternativa" per oferir als pares que ho desitgin la possibilitat que els seus fills tinguin el castellà com a llengua vehicular de l'ensenyament.

El ministre ha explicat que calia introduir en la Lomce aquest "mecanisme supletori" per donar "efectivitat" al dret que, segons ell, assisteix els pares que ho desitgin perquè els fills puguin ser escolaritzats en castellà. Ha negat que es tracti d'"imposar monolíticament" el castellà com a única llengua vehicular, sinó que no quedi "exclòs".

Una història comuna

També el ministre d'Educació ha afirmat que no tenia sentit que la Història d'Espanya no s'estudiés de la mateixa manera a totes les comunitats autònomes, així que amb la reforma educativa hi haurà un canvi d'enfocament, al marge que després es pugui estudiar la història de cada autonomia. "No tenia sentit que hi hagués una Història d'Espanya no compartida" per totes les comunitats, ha emfatitzat Wert, que ha negat que estudiar la Història d'Espanya a totes les comunitats sigui "una recentralització".

Wert ha argumentat que el Ministeri "ha entès d'una manera diferent" l'articulació de les competències bàsiques que corresponen a l'Estat respecte a allò fet per anteriors governs i anteriors lleis educatives -totes elles aprovades per governs del PSOE. "L'Estat ha de garantir una sèrie limitada, però important, d'objectius d'homogeneïtat" del sistema educatiu que garanteixin una uniformitat suficient "per no parlar de 17 sistemes d'educació diferents", ha dit.

stats