Buscant l’escola 2.0
Pilar Soro
Les claus
Es va llicenciar en magisteri amb la il·lusió d’exercir en una escola sense llibres de text i on els alumnes fossin els protagonistes
Quan va néixer la seva primera filla es va traslladar al Pirineu de Lleida per donar-li una educació enmig
de la natura
Va crear Apptua
per fomentar
l’ús de les tauletes
i els dispositius mòbils a les escoles catalanes
Està convençuda que la resistència dels mestres a les noves tecnologies s’acaba quan descobreixen el seu potencial
Educació, tecnologia, inconformisme i vocació serien les quatre paraules per definir el perfil professional de Pilar Soro (Barcelona, 1963). Llicenciada en magisteri i apassionada pel que va aprendre a la carrera, va quedar frustrada el primer cop que va entrar a l’aula. “A la universitat es parlava de l’escola activa, on els nens tenen més protagonisme i no hi ha llibres de text, però quan vaig arribar a l’escola em vaig trobar amb un model molt tradicional: amb llibres, els nens asseguts escoltant el mestre, tot molt rígid”, confessa. És per això que no va reprendre la professió fins uns anys tard, quan va néixer la seva primera filla i va decidir traslladar-se al Pirineu de Lleida per donar-li una educació enmig de la natura. La casualitat va fer que s’acabés convertint durant uns anys en professora d’una petita escola rural, i des de llavors sempre ha exercit de mestra. Primer a Segur de Calafell i, ara, a Cunit.
Paral·lelament, l’esperit emprenedor propi de la seva família, així com la seva afició per les noves tecnologies, l’han portat a experimentar en diverses aventures professionals. Des de start-ups dedicades a l’educació fins a una plataforma de classes particulars online o un programa de ràdio en streaming on es debatien diverses experiències i mètodes d’ensenyament. Va ser el 2011, però, quan va engegar Apptua, el projecte al qual ha dedicat més esforços els últims anys. Es tracta d’una iniciativa de formació de professorat que té com a objectiu introduir les noves tecnologies -principalment tauletes i mòbils- a l’aula. “Un nen no pot estar davant d’un llibre omplint buits perquè s’avorreix”, afirma Soro, que afegeix que “la tecnologia dóna als estudiants la possibilitat de ser més creatius”.
La seva filosofia ha tingut èxit, i cada cop són més les escoles catalanes que contracten els seus serveis. Quan arriba a un centre planteja tot un seguit d’idees innovadores. Deixar tauletes als nens perquè facin fotografies del dia a dia a l’escola, redactin el que han viscut i “es converteixin en reporters”; crear una ràdio a partir d’una aplicació mòbil de podcasts, o penjar els continguts de les assignatures en un canal de YouTube són algunes de les propostes d’Apptua. Tot i que la resistència de molts professors a les noves tecnologies és encara molt gran, Pilar Soro assegura que fins i tot els que fa més temps que són a les aules “acaben encantats” quan descobreixen les potencialitats de tenir un blog o crear comptes i ser actius a les xarxes socials.
Convençuda que en l’àmbit de l’ensenyament català “hi ha moltes idees, innovació i creativitat”, també creu que “falta prendre decisions i obrir més les portes als que tenen ganes de fer coses”. “M’agrada molt l’educació, m’apassiona, però encara no he pogut viure l’escola que jo vull”. El temps dirà si un dia donarà classes en una escola activa com les que havia estudiat. “No sé si ho viuré, però ho estem intentant”.e