Suplements 28/02/2016

L’‘e-commerce’ guanya terreny

L’augment de confiança dels consumidors en el comerç electrònic i la innovació constant del sector fan incrementar les compres ‘online’

Berta Vilanova
6 min
L’‘e-commerce’ guanya terreny Qui s’hi adapta més bé?

Llibres, mòbils, entrades de cine, sabates, jerseis, el sopar d’avui i, fins i tot, els calçots per al dinar de diumenge, ara que és el temps. Tots aquests productes, i molts més, ja es poden comprar per internet d’una manera ràpida i senzilla. I a més, alguns es poden tenir a casa en menys d’una hora.

“Fins no fa gaire només compràvem per internet productes que no calia veure o tocar, com bitllets d’avió, llibres, etc., però ara s’hi compra de tot. Fins als productes més inimaginables, com ara els calçots, que fa només uns mesos s’han començat a vendre online. Un fenomen que s’ha donat a causa de la pel·lícula Ocho apellidos catalanes, explica Franc Carreras, professor de màrqueting online a Esade: “Segurament és una moda passatgera, però demostra fins a quin punt la gent confia en la compra per internet”.

Tot i que el comerç electrònic va entrar a Espanya amb una mica d’endarreriment, ara creix amb molta força. “El 2015 ha sigut un any extraordinari per a l’ e-commerce al nostre país, ja que el sector ha mogut 20.000 milions d’euros, una quantitat que suposa un increment del 20% respecte a l’any anterior”, diu José Luis Zimmermann, director general de l’Associació Espanyola de l’Economia Digital (Adigital).

A l’alça i amb marge

De fet, aquesta xifra situa Espanya com la quarta potència europea en l’ús d’aquest negoci, tot i que encara està molt lluny dels tres primers països de la llista: el Regne Unit, en què l’ e-commerce mou 90.000 milions d’euros; Alemanya, amb 80.000, i França, amb 50.000, com apunten les dades cedides per Adigital.

Segons aquest expert, l’oferta a la xarxa augmenta, d’una banda, perquè neixen noves empreses totalment digitalitzades i, de l’altra, perquè les botigues tradicionals cada vegada tenen més fàcil integrar el servei online : “Ara per 20 euros al mes pots estar venent productes per internet. Abans era molt complicat i suposava un cost molt elevat per a les empreses”.

El comerç online també s’ha tornat més accessible per al consumidor, ja que les eines que utilitza cada vegada són més eficaces i faciliten el procés de compra. “La innovació en aquest negoci es veu sobretot en la logística de distribució i en el procés de pagament”, diu Zimmermann, que assegura que el mòbil ha tingut un paper molt rellevant en l’ e-commerce i ha fet que l’usuari estigui més connectat. De fet, un 25% del total de les vendes que es fan per internet es fan a través del mòbil. Fa tres anys només era un 5%.

L’usuari ja no té por

Un dels altres factors que expliquen el creixement del comerç electrònic és la confiança que té el client a l’hora de comprar online. “Vam passar una etapa en la qual ens feia molta por el fet de pagar per internet. Però això es va acabar amb l’aparició dels cupons de descompte online, com Let’s Bonus, Groupon, Grupalia, etc. I també hi va ajudar que grans empreses com Inditex o el Corte Inglés comencessin a oferir aquest servei. A més de noves maneres de pagament, com PayPal”, assegura Carreras. La irrupció d’empreses com Amazon, que actualment lidera el mercat, també va marcar un abans i un després del comerç electrònic a Espanya, segons Zimmermann, que assegura que el seu desembarcament al país ha impulsat altres empreses a veure internet com un àmbit estratègic i no només com un canal més de venda.

L’entrega immediata

El fet que el comerç electrònic estigui en alça òbviament beneficia les empreses de missatgeria i logística, que són les que en molts casos s’encarreguen de la distribució de productes. Això ha provocat que sorgissin noves empreses dedicades exclusivament a aquest servei, però també que les empreses de missatgeria tradicional, com Seur o MRW, s’hagin digitalitzat.

Actualment bona part de l’estratègia empresarial de les grans empreses tradicionals de logística està basada en aquest negoci. “L’ e-commerce és una gran oportunitat per al sector de transport i missatgeria, però a la vegada també els posa molta pressió. Les empreses de comerç electrònic són molt més exigents que les tradicionals i posen molta atenció a la qualitat del servei de distribució. Això fa que les empreses de logística hagin de ser molt eficaces si volen fer-se un lloc dins d’aquest negoci”, explica Carreras.

Segons Carreras, la principal debilitat de l’ e-commerce és que no pugui entregar el producte de manera immediata: “Això perjudica el client per l’espera i també perquè ha de pagar el cost que suposa la distribució. Per això el repte d’ara és fer-ho tan ràpid com sigui possible i s’està innovant molt en aquest sentit”.

La majoria d’empreses disposen d’un servei de logística extern, però n’hi ha algunes que ja han començat a oferir-lo de manera interna per aconseguir més velocitat en la distribució. “Només poden internalitzar aquest servei les grans empreses com Amazon, perquè el seu volum de vendes és tan gran que justifica de sobres la inversió necessària que cal fer. A les petites no els surt a compte”, explica Carreras.

Un exemple de logística interna molt potent és la marca Zappos, una botiga online nord-americana de calçat. També es produeix a la inversa, els grans operadors logístics estan integrant-se en empreses de comerç electrònic o, fins i tot, comprant-les.

‘Online’ i ‘offline’

Tot i l’augment de vendes per internet, a Espanya la majoria de compres es continuen fent en botigues físiques, subratlla Carreras: “Encara hi ha productes que no es poden vendre online per qüestions de distribució o perquè la llei no ho permet, com ara el tabac o els medicaments que necessiten recepta, entre altres”. A més, encara hi ha un segment de la població que no confia a comprar segons quins productes per internet, explica el professor: “Hi ha sectors que encara han de fer un treball molt gran per convèncer els consumidors”.

Malgrat això, les empreses veuen Espanya com un mercat atractiu. “El nou territori adquirit al Prat per Amazon n’és un exemple i és una bona notícia per a nosaltres -assegura Carreras-. Generarà llocs de treball i molta feina indirecta. A més, posiciona Barcelona com un lloc interessant per a empreses tecnològiques, estudiants, inversors i start-ups ”.

Segons l’expert, és inevitable que hi hagi gegants com l’empresa Amazon. “La qüestió és que aquí no hem invertit en empreses com aquesta. Estem cada vegada més a l’alçada però encara ens falta temps”. Un dels factors que entorpeix el ritme accelerat de l’ e-commerce, segons Zimmermann, és el fet que el mercat d’Europa està molt fragmentat normativament. “Hi ha 28 països i cadascun té la seva regulació, que en àmbits com la fiscalitat varia molt. Això és un fre per al mercat global que és internet i per a les empreses que s’hi volen desenvolupar -comenta-. Ara, des de la Comissió Europea, s’està treballant per un possible mercat únic digital”.

El comerç que funciona més bé a Espanya per ara és el que combina la via online i la offline. “Les empreses on pots anar a emprovar-te alguna cosa i després comprar-la per internet, o comprar-la i després anar-la a canviar a la botiga, etc. -explica Carreras-. És la que dóna més opcions al consumidor, que el que vol és poder escollir. Dubto que arribi un moment en què un negoci substitueixi l’altre, més aviat crec que s’acabaran complementant”.

Qui s’hi adapta més bé?

El sector del turisme i l’allotjament és el que té més activitat en el negoci online, ja que gairebé no té mercat offline. De fet, un 45% del total de les vendes que es fan per internet correspon a productes d’aquest sector: bitllets d’avió, reserves d’hotel, etc. El segueixen altres sectors com el de la moda, el de l’oci i continguts digitals i el de l’electrònica de consum, amb un 10% cadascun.

Però el sector que creix a un ritme més accelerat és el de l’alimentació, al qual fins ara se li resistia la venda per internet, segons Zimmermann: “Han aparegut noves firmes online, com Ulabox i Tudespensa a Catalunya, i els supermercats amb botigues físiques també han apostat per obrir-se a internet, com Caprabo o Bon Preu”, explica. A més, en aquest camp estan sorgint molts serveis nous que dinamitzen les vendes. “Hi ha empreses que tenen acords amb agricultors, o productors que directament venen als consumidors prescindint dels intermediaris. Això agrada molt el client, que cada cop mira més per la sostenibilitat i vol el producte directe del camp -diu Zimmermann-. Fins i tot hi ha empreses que et fan la compra i te la porten a casa. El més probable és que aquestes tendències s’estenguin també a altres camps”.

stats