Esperant l’arribada del turisme internacional

La incertesa predomina en l’estat anímic dels allotjaments de platja, que confien en el certificat verd i la millora de la mobilitat

3 min
Imatge de les platges de la Barceloneta, a Barcelona

Després d’un 2020 que passarà a la història com un dels més durs i complexos que ha viscut el sector turístic de platja de casa nostra, el 2021 es preveu com un any de transició que no arribarà encara als aforaments dels anys previs a la pandèmia. Els allotjaments que depenen en gran part del turisme internacional tenen la vista posada en els avenços respecte al passaport verd digital i en totes aquelles mesures que permetin una mobilitat segura a l'hora de viatjar: “Si tenim el passaport sanitari, la gent podrà viatjar amb seguretat”, explica Jaume Orteu, president de l’Associació Hotelera Salou - Cambrils - la Pineda. “El turisme estranger dependrà dels corredors, del passaport verd i d’un relaxament en les mesures tant en el país d’origen com en el de destí”, afegeix.

Aquesta situació d’incertesa provoca, segons part del sector, que els clients facin les reserves a última hora, fet que dificulta qualsevol previsió, com explica Ward Wijngaert, gerent de l’Associació de Càmpings Girona Costa Brava Pirineus: “L’any passat vam iniciar la temporada, tot i que curta, amb una gran part de reserves fetes. Aquest any iniciem una temporada sense reserves a causa de la incertesa en la mobilitat internacional, el ritme de vacunació i la poca informació respecte al carnet d’immunitat. Ens agradaria poder comptar amb els mercats internacionals, però ara mateix encara hi ha molts interrogants”.

Confiança en el turisme local

On sí que ja hi comença a haver alguna reserva de client estranger, tot i que testimonial, és a la Costa Daurada. Des de l’Associació de Càmpings Costa Daurada i Terres de l’Ebre, Joan Anton explica que han començat a tenir demanda d’alguns clients francesos i anglesos: “Si fa un any aquest client no hi va ser, tenim la previsió que aquest 2021 ja hi serà en part”, diu. Des de l’entitat, però, continuen confiant en l’important gruix de clients vinguts de l’àrea metropolitana i de la resta del territori, que suposen un 40% dels hostes, i que han incrementat respecte anys anteriors: “El 2020 va ser un any correcte gràcies al públic estatal i el català no habitual que ens va descobrir per primera vegada. Si el 2019 va ser excel·lent i el 2020 correcte, creiem que el 21 serà un any bo”, apunta.

Imatge d'una de les platges de Salou.

Des de Costa Brava Verd Hotels i Petits Grans Hotels de Catalunya, una associació d’establiments amb encant ubicats arreu del territori, la previsió és molt bona pel que fa al turisme català i confien poder consolidar el client francès i el britànic: “Esperem que el turista de França pugui venir amb el seu cotxe particular, i pel que fa al britànic tot dependrà de les mesures que hi hagi en relació a la mobilitat internacional. És important que venir de vacances a la Costa Brava no els suposi problemes afegits”, explica Carol Martin, directora de màrqueting i noves tecnologies de l’entitat. Les mateixes sensacions es respiren des de les Terres de l’Ebre. Gabriel Colomé, representant de les Terres de l’Ebre de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de la província de Tarragona (FEHT), té la convicció que el “turista familiar i amant de la natura provinent de la conurbació de Barcelona vindrà durant l’estiu". "No serà una temporada com la del 2019 però ens acostarem a aquelles xifres” apunta. El que sí que han perdut és el client estranger que visitava la zona durant la setmana, en temporada baixa, i que a l’estiu se sentia atret pel turisme ornitològic.

Flexibilitat en les reserves

Com ja es va fer l’any passat i com a mesura per atraure nous clients, molts dels allotjaments ofereixen mesures flexibles pel que fa a reserves i cancel·lacions. Des de l’Associació de Càmpings de Girona Costa Brava Pirineus s’ofereix la “màxima flexibilitat en les polítiques de cancel·lació i la màxima seguretat sanitària, avalats per un historial de cap rebrot dins un càmping de la zona”, segons apunta Ward Wijngaert. “També apostem pel turisme itinerant d’autocaravanistes i usuaris de càmpers i furgonetes amb serveis específics, com parcel·les amb desguàs directe, parcel·les més àmplies i tarifes de pernoctació“, explica.

Mentrestant, l’associació de Càmpings Costa Daurada i Terres de l’Ebre engega la campanya Més que mai, vida, dirigida al públic de l’àrea metropolitana, en la qual es donen a conèixer els atractius dels espais naturals de la zona i d’un turisme tranquil i en família. La campanya tindrà presència al metro de Barcelona, en 20 carreteres de la xarxa viària catalana i als mitjans de comunicació.

Experiències i activitats a la Costa Brava

El Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona i Descobrir impulsen Moments a la Costa Brava i Pirineu de Girona, un nou portal que aplega un centenar de propostes singulars, activitats i estades idònies per a les persones –famílies, parelles i grups reduïts– que desitgin adquirir una experiència turística a la demarcació de Girona. Entre les activitats i els paquets que s’ofereixen hi ha escapades, menús degustació, tasts singulars, experiències de benestar, activitats culturals o de natura i batejos de golf, entre altres. Aquest portal sorgeix per donar a conèixer l’oferta turística de qualitat de la Costa Brava i el Pirineu de Girona al públic de proximitat català i per donar suport al sector turístic de la demarcació de Girona.

Més autocaravanes, menys caravanes

El sector del caravàning preveu un 2021 similar al del 2020, quan molts turistes van optar per un model d’oci i turisme basat en el lloguer o compra d’un vehicle que “els permet moure’s amb molta llibertat i viatjar on volen, quan volen i de la manera que volen”, explica Ramon Terradellas, vicepresident del Saló Internacional del Caravàning i un dels principals distribuïdors del país a través de l’empresa AutoSuministres Motor. Aquest any el sector manté bones xifres en la compra dels vehicles, tot i que espera millorar dades en el lloguer. Pel que fa a les caravanes, el sector ha patit caigudes importants del 35%-40%, segons Terradellas, “perquè és un vehicle que depèn de l’obertura dels càmpings”, apunta. Amb tot, la millora de la situació epidemiològica i la vacuna ofereixen esperança al sector, que al mes d’octubre –del 16 al 24– celebrarà una nova edició del Saló Internacional del Caravàning.

stats