L’accessibilitat com a valor diferencial

Des del 2007 l’Agència Catalana de Turisme inclou en les seves principals línies estratègiques el turisme per a tothom

3 min
Les destinacions d'esquí a Catalunya han fet ja molta feina en incorporar l'accessibilitat com a element distintiu

Una oferta que s’adapta a tota mena de públics, sense cap tipus de limitació. Aquest és l’objectiu transversal que plana sobre la indústria turística del nostre país, sobretot des que el 2007 l’Agència Catalana de Turisme (ACT) va desenvolupar una metodologia pròpia basada en identificar i seleccionar aquelles destinacions que, a partir de l'accessibilitat dels seus recursos culturals o naturals i espais de lleure, presentaven una oferta d'equipaments i serveis turístics accessibles a tothom. Lluny de cenyir-se només a aquelles persones amb mobilitat reduïda i que es desplacen, per tant, amb crosses, bastó, caminador o cadira de rodes, que poden semblar el target principal, l'objectiu també inclou la gent amb diversitat sensorial i intel·lectual, la gent gran, famílies amb fills petits que es mouen amb cotxet, dones embarassades, etc.

En aquests 14 anys, tal com destaquen a l’ACT, “aquesta metodologia ha donat com a resultat un increment en el nombre de destinacions de turisme accessible, que ha passat de 16 a les 26 que actualment s'estan promocionant, a més del Camí de Sant Jaume per a Tothom, projecte referent a escala internacional en la implementació de solucions per facilitar l'accessibilitat a persones amb discapacitat sensorial (sords i cecs) en aquest tipus de rutes culturals” i que ofereix 400 quilòmetres de rutes amb audiosignoguies.

Gran potencial

Al mercat europeu i nord-americà hi ha 100 milions de persones amb mobilitat reduïda i discapacitat. D’aquestes, un 75% viatgen amb una mitjana de dos acompanyants. Conscient precisament d’aquest potencial del turisme accessible a casa nostra, l’ACT va preparar el Brief de mercats accessibles, així com unes càpsules de vídeo que el complementen, per tal que el sector turístic català, assenyalen, “pugui disposar de dades sobre el volum de mercat amb necessitats d’accessibilitat dels països emissors amb més potencial de demanda i eines per apropar-se a aquest segment de mercat, entre d’altres”. Abans del covid-19 els mercats de proximitat amb més potencial eren el Regne Unit, França i Alemanya, mentre que els emergents són Suïssa, Rússia i els EUA. Gairebé dos anys després, i havent comprovat que amb la pandèmia la proximitat ha esdevingut el vector clau més influent l’hora de triar destinació, els mercats de proximitat, com ara l'espanyol, França, els Països Baixos, Alemanya i el Regne Unit continuen sent claus.

Sobre si el covid-19 ha servit per posar encara més èmfasi en la necessitat d’aquesta mirada inclusiva, també en el turisme, des de l’ACT apunten que, “tot i sonar estrany, ara tothom sap què és la distància de seguretat d’1,5 metres i els codis QR”. I puntualitzen: “Precisament, un radi d’1,5 metres és el que els usuaris de cadira de rodes necessiten per maniobrar, i el codi QR et permeti llegir engrandint la lletra petita dels menús en paper, o bé facilitar la lectura mitjançant lector de text a les persones amb discapacitat visual més severa”.

Mirada global

El desig de millora constant és el que ha portat Catalunya a ser capdavantera a l'hora d'oferir experiències turístiques sense barreres, siguin arquitectòniques, comunicatives o cognitives. L’ACT destaca en aquest sentit “el gran esforç del patrimoni cultural i històric català, que ha implementat sistemes de percepció hàptica i auditiva (maquetes, plànols, làmines), subtitulació i interpretació en llengua de signes”. Igualment passa, apunten, en l’entorn natural, “en el qual la incorporació de noves tecnologies ha contribuït a la millora de l’accessibilitat per a tothom i en especial de les persones amb discapacitat sensorial”.

Cal respondre tanmateix a les necessitats relatives als viatges en família, les intoleràncies alimentàries i les restriccions religioses. I és que, com sostenen des de l’agència, “la mirada ha de ser global, de les necessitats tant visibles com ocultes de les persones”. Un servei de qualitat, per tant, “és aquell que detecta i està atent a les necessitats de les persones i ofereix solucions adaptades a aquestes necessitats”. Oferir una escolta activa i amb voluntat de millora constant és fonamental per a qualsevol negoci. I més, sabent, tal com reflexionen des de l’ACT, que “tard o d’hora, tots ens trobarem amb alguna discapacitat, bé temporal perquè ens hem torçat un peu, bé permanent, per l’avançament d’un glaucoma o la sordesa associada a l’edat”. És per això, conclouen, “que des de l’ACT sempre es vincula el turisme per a tothom en clau de turisme de qualitat, en què totes les persones, independentment de les seves capacitats, puguin gaudir del plaer de viatjar a Catalunya i dins de Catalunya de manera diversa”.

stats