Comarques Gironines 25/03/2014

Crearan una tipografia a partir de les lletres que apareixen al Tapís de la Creació de la Catedral de Girona

Un equip de dissenyadors estudia les grafies medievals per construir la versió digitalitzada, que estarà disponible als ordinadors el setembre del 2015

Acn
2 min
Cristina Simon, Cristina Flores i Jesús del Hoyo, els responsables del projecte per digitalitzar les lletres del Tapís de la Creació / ACN

GironaEl Tapís de la Creació és una de les obres més importants de l'art tèxtil romànic que es conserven. L'obra està exposada al Museu del Capítol de la Catedral de Girona i, a banda de les escenes de la creació del món, al tapís també hi apareixen lletres.

El Col·legi Oficial del Disseny Gràfic de Catalunya impulsa un projecte que es diu 'Arrels del gràfic' i busca obres i documents que expliquin la història de les grafies a Catalunya. Per això, un equip d'investigadores (format per Cristina Simon i Cristina Flores) s'han centrat en estudiar les lletres que apareixen al Tapís de la Creació. "Es tracta de descobrir el tresor lletrístic del tapís i poder-lo digitalitzar perquè es trobi als ordinadors i puguem reivindicar Girona i les nostres arrels", ha explicat el degà del col·legi, Jesús del Hoyo.

399 lletres

La primera fase del projecte es basa en l'estudi de les lletres que apareixen a l'obra. Segons ha explicat Del Hoyo, tot i que al tapís hi ha fins a 399 lletres, la gran majoria estan repetides. Per crear una nova font tipogràfica i poder-la comercialitzar cal tenir 256 elements, dels quals el tapís només en representa un 8%. Per aconseguir tenir tots els elements, els investigadors han d'estudiar "l'esquelet de les lletres" per poder recrear els símbols i lletres que no apareixen al tapís.

Aquesta feina no és senzilla perquè, segons apunta Del Hoyo, cada lletra és diferent ja que són brodades. "No són lletres que neixen de la ploma o la linotípia, sinó que eren brodades i, a més, amb les posteriors restauracions s'hi ha anat afegint elements", ha descrit el degà dels dissenyadors gràfics. Del Hoyo destaca que aquests trets fan que les lletres del Tapís de la Creació siguin irregulars i que això els doni "un component de frescor i calidesa singulars", elements que volen aconseguir reflectir també en la versió digital.

Tot aquest primer treball d'investigació s'ha plasmat en una exposició que es pot visitar a la Casa de Cultura de Girona i que s'ha titulat "Les lletres del Tapís". La mostra es podrà visitar des d'aquest dimarts i fins el 7 d'abril.

Una tipografia encara sense nom

Del Hoyo ha explicat que un cop s'hagi conclòs la digitalització de les lletres l'objectiu és tenir tots els elements per poder comercialitzar una nova font tipogràfica al setembre del 2015. Els investigadors encara no han batejat la nova lletra però apunten que caldria que el nom de Girona i del tapís formessin part de la nomenclatura.

El degà dels dissenyadors ha explicat que, un cop estigui creada la font, es pot comercialitzar de manera directa o tancar un acord per incloure-la en algun sistema operatiu com Microsoft o Apple. També ha apuntat que serà una font pensada per escriure només en majúscules. També es podrien tancar acords amb institucions per fer-ne una cessió dels drets d'utilització.

Del Hoyo apunta que fins ara no s'havia fet un estudi tan exhaustiu d'un material tan antic com el tapís (datat entre finals del s. XI i principis del XII) i que, per exemple, les fonts més antigues que s'ofereixen al Word són del segle XVIII.

stats