Comarques Gironines 31/10/2014

Tres novel·les de luxe

Antoni Carrasco guanya el Casero amb 'La segona lluna', Jaume Puig queda finalista amb 'Germans' i Sílvia Gruart rep un accèssit amb 'Només un any'

Josep Pastells
4 min
Antoni Carrsaco, guanyador del premi Just Manuel Casero 2014 / ACN

Girona"Mai no s'havia decidit un primer premi tan ràpid", va destacar el màxim responsable de la Llibreria 22 de Girona, Guillem Terribas, després de llegir dijous a la nit el veredicte que proclamava com a guanyadora del 34è Premi de Novel·la Curta Just Manuel Casero l'obra 'La segona lluna', del barceloní Antoni Carrasco, que serà publicada per l'editorial Empúries. El portaveu del jurat, Vicenç Pagès, va corroborar les paraules del mestre de cerimònies: "El veredicte s'ha resolt per unanimitat, tant pel que fa a l'obra guanyadora com a les altres dues", va explicar. I és que, a més de la novel·la finalista –'Germans', del blanenc Jaume Puig, que a partir d'ara comparteix amb el banyolí Miquel Aguirre l'honor de ser les úniques persones que han quedat dues vegades finalistes del Casero–, el jurat va decidir premiar amb un accèssit l'obra 'Només un any', de Sílvia Gruart. "Aquestes tres obres tenen en comú que s'adrecen a un lector adult que no vol que l'hi expliquin tot. No són novel·les 'low cost', és literatura de 'luxe'", va remarcar Vicenç Pagès, que com els altres quatre membres del jurat –Mita Casacuberta, Josep Maria Fonalleras, Imma Merino i Eva Vàzquez– s'ha hagut de llegir quaranta-dues obres, una autèntica marató de pàgines en què, a més de les tradicionals novel·les negres, històriques, fantàstiques, memorialístiques, bèl·liques i nostàlgiques, de la regressió, de les eròtiques i l'increment de les que parlen de conflictes familiars, es detecta una última tendència, batejada provisionalment amb el nom de "novel·la senil", per Pagès: "Abunden les obres on apareix la tercera edat, gent amb problemes de mobilitat que és ajudada per una persona, que sol ser una noia, amb qui estableix algun tipus de relació. Ens fem grans!", va comentar entre les rialles del públic que omplia la sala La Planeta.

Delicadesa, complexitat i efectivitat

Vicenç Pagès va subratllar els mèrits de les tres obres seleccionades. L'accèssit, 'Només un any', de Sílvia Gruart, és un drama quotidià basat en l'atur, els conflictes generacionals i la necessitat de reinventar-se, "tot tractat amb molta delicadesa i amb personatges rics i complexos". Pel que fa a la novel·la finalista, 'Germans', de Jaume Puig, "té una estructura més complexa i un punt de vista ben pensat i realitzat. És un viatge enrere en què al final s'entén el començament". I l'obra guanyadora, 'La segona lluna', d'Antoni Carrasco, es divideix en tres capítols que poden ser independents però estan protagonitzats per un mateix personatge que entra en contacte amb la mort –hipotètica, anunciada o sobtada– d'una persona pròxima i sempre en dates assenyalades. "La mort és un dels temes més difícils d'escriure, i hem valorat que l'autor l'aborda amb contenció i naturalitat, sense efectismes i amb efectivitat", va assenyalar Pagès.

L'alegria dels premiats

"És la meva primera novel·la i és la primera vegada que em presento a un premi", va assegurar Sílvia Guart. No rebrà cap recompensa econòmica pel seu accèssit, però negociarà amb Empúries la possible publicació de 'Només un any'. És el mateix cas de Jaume Puig, premiat amb 600 euros. "Algú em va dir 'Torna't-hi a presentar, al Casero pot passar qualsevol cosa', però no preveia que passés això", va explicar, visiblement satisfet, el doble finalista del premi convocat per la Llibreria 22. "El jurat m'ha dit que aquesta els ha agradat més que la de l'any passat", li va dir Guillem Terribas. "Si no fos així em deixaries deprimit", va respondre ell. "No t'ho hauria dit pas", va replicar el llibreter. Antoni Carrasco tampoc era novell en el Casero. Ja s'hi va presentar l'any 2004 amb una obra que incloïa la primera narració de 'La segona lluna'. "Algú del jurat va dir que ja se l'havia llegit", va revelar Terribas. "M'hi he tornat a presentar perquè em consta que es llegeixen totes les obres", va comentar Carrasco, que va rebre 2.200 euros i una escultura d'Alfons Mateu.

Modest Prats i l'Orchestra Fireluche

El capellà, filòleg i teòleg Modest Prats, que va morir el 29 de març passat i durant molts anys va ser jurat del Casero, va rebre ahir un emotiu homenatge amb la projecció d'un audiovisual que va obrir la proclamació del veredicte. Entre el Prats enèrgic i rutilant de principis dels anys 80, que recordava les seves trobades amb Josep Pla en un acte a la 22, i el més apagat i quasi absent que assistia per Fires del 2011 a la presentació de les seves 'Homilies de Medinyà' a la residència Bisbe Sivilla, un munt de paraules i d'imatges que deixen clara la força del seu somriure, la potència intel·lectual del "capellà savi de Girona", com va anomenar-lo en certa ocasió Pasqual Maragall. Posteriorment, l'Orchestra Fireluche, originària de la Cellera de Ter, va oferir un espectacle, molt aplaudit, en què la seva peculiar música –feta amb instruments acústics i de joguina i amb altres d'inspirats en la tecnologia dels primers instruments electrònics, en fenòmens físics i en sensors– s'alternava amb la lectura de textos breus de Julio Cortázar, amb motiu del centenari del seu naixement.

'Il Gattopardo' i Pairolí

Un dels programes publicats aquests dies afirma que la projecció al cinema Truffaut d''Il gattopardo' de Visconti, en homenatge a Miquel Pairolí, es farà el diumenge 2 de novembre a dos quarts de deu del vespre. Un altre programa, però, indica que serà a les sis de la tarda. Cap de les dues hores és correcta, va precisar ahir Guillem Terribas. La pel·lícula es projectarà a les deu de la nit, va remarcar abans d'anunciar que l'espectacle 'Intensament Vinyoli', amb Toti Soler, Joan Massotkleiner i Gemma Humet, es durà a terme aquest divendres 31 a les vuit del vespre. "A les vuit no! A les nou!", va cridar des del fons de la sala de butaques Pere Puig, director de la Planeta.

stats