Publicitat
Publicitat

EL PRAT COP A LA INTERNACIONALITZACIÓ

Hi ha 22.700 persones que havien d'agafar un dels seus vols entre avui i demà; Les companyies alternatives oferiran els mateixos trajectes a canvi d'una tarifa extra

Cinc aerolínies 'rescataran' els passatgers que Spanair deixa a terra

La suspensió d'activitat de Spanair afecta 22.771 passatgers únicament aquest cap de setmana. La mateixa companyia desconeixia ahir a la nit quantes persones tenien reserves fetes per als dies següents. Per intentar minimitzar el nombre de persones que es quedin sense volar, les administracions van començar a negociar amb diverses aerolínies des d'ahir a les deu del matí. La reunió es va allargar diverses hores fins que, a mitja tarda, s'hi va incorporar Aviació Civil.

Què s'haurà de pagar per poder volar?

Finalment, la Generalitat i el ministeri de Foment van acordar amb cinc aerolínies (Vueling, Iberia, Air Europa, Ryanair i Easyjet) les tarifes perquè aquestes companyies rescatin els passatgers perjudicats. Vueling i la seva matriu, Iberia, van anunciar que aquesta tarifa serà de 60 euros en el cas de vols interns, de 90 euros si es tracta d'un vol a les illes Canàries i de 100 euros si és per un vol internacional. Per la seva banda, Ryanair i Easyjet van anunciar una tarifa única de 50 euros. L'aerolínia irlandesa va aprofitar l'ocasió per criticar Spanair amb duresa: "La fallida demostra el risc de volar amb una companyia que no és estable financerament". Air Europa no va informar de les seves tarifes. A aquests preus se'ls han de sumar les taxes aeroportuàries, que varia en funció de l'aeroport de destinació.

Previsiblement, la majoria de passatgers afectats quedaran coberts per aquest dispositiu especial. De totes maneres, hi ha alguns vols per als quals de moment no hi ha substitut. Spanair volava a ciutats com Beirut (Líban), Belgrad (Sèrbia) o Tel Aviv (Israel) i, al tancament de l'edició d'ahir, no hi havia cap aerolínia que s'encarregués d'aquestes rutes.

Es poden reclamar els diners del bitllet?

Si en comptes de volar algú vol que li tornin els diners, ho pot reclamar, segons va informar ahir la Generalitat. Si el pagament s'ha fet amb targeta de crèdit o dèbit, l'usuari s'haurà d'adreçar a la seva entitat financera i cancel·lar el pagament. En el cas que la compra s'hagi fet en una agència de viatges, el client s'ha d'adreçar a l'agència. Si hi ha algun problema amb el cobrament, els afectats també poden recórrer a l'Agència Catalana de Consum, ja sigui a través de la web (www.consum.cat) o del telèfon 012.

Es poden reclamar indemnitzacions?

Sí. Tots els passatgers que no hagin aconseguit recol·locar-se en un altre vol poden exigir que els tornin els diners del bitllet i, a més, una indemnització d'entre 250 euros i 600 euros, segons va informar ahir la Federació d'Usuaris-Consumidors Independents (Fuci).

Què passarà amb els treballadors?

La seva situació és incerta. No se sap ni tan sols si cobraran aquest últim mes treballat. Ahir el president de la companyia, Ferran Soriano, no va voler pronunciar-se sobre aquest punt perquè, segons va dir, "són qüestions que encara s'estan tractant". La companyia donava feina a prop de 4.000 persones, entre treballadors directes (una mica més de la meitat) i empleats de Newco, l'empresa de handling (serveis d'assistència a terra) que treballava en pràcticament en exclusiva per a Spanair. Tres de cada quatre empleats de Newco treballaven per a l'aerolínia catalana. Els treballadors de Spanair ubicats a Madrid es van tancar ahir a l'aeroport de Barajas per reclamar que "algú rellevant" de la companyia els garantís el cobrament de les seves nòmines.

Què passarà amb els avions?

Spanair tenia 31 avions que han quedat bloquejats al lloc on eren ahir a la nit. Les normes de seguretat aèria són estrictes i obliguen a mantenir els aparells a terra. Alguns dels avions eren propietat de Scandinavian Airlines (SAS), la companyia a qui els inversors catalans van comprar Spanair l'any 2008. Segurament aquests avions tornaran a SAS. La resta estan en règim de leasing (arrendament) i són de bancs o fons d'inversió. És probable que alguna aerolínia estigui interessada a quedar-se'ls.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT