Publicitat
Publicitat

La Fira va dipositar 10 milions a Spanair, la mateixa quantitat que Turisme de Barcelona

La Generalitat enterra 140 milions en l'empresa

A través de diverses societats públiques com Cimalsa, Avançsa i el mateix Institut Català de Finances (ICF), la Generalitat ha desemborsat 140 milions d'euros al capital de Spanair en els últims tres anys. La inversió pública en l'aerolínia no acaba aquí, perquè entitats com Fira de Barcelona i Turisme de Barcelona, amb la col·laboració de l'associació empresarial FemCat, també hi van destinar un mínim de 20 milions més.

El 31 de gener del 2009 Iniciatives Empresarials Aeronàutiques (Ieasa), la societat formada per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, la Fira i altres petits empresaris, van adquirir el 80,1% de Spanair, mentre que SAS va passar a ser soci industrial amb un 19,9%. En l'actualitat Ieasa té prop del 85% de Spanair, mentre que SAS té un 11% de les accions i els treballadors un 3,5%. Les elevades necessitats de liquiditat de l'empresa van fer aflorar gairebé des del primer moment les tensions per trobar socis capitalistes. De fet, l'empresa va comptabilitzar unes pèrdues de 115 milions el 2010, pendents encara del tancament de l'exercici passat.

Spanair ha aconseguit ingressar un total de 230 milions des que va passar a mans espanyoles, quantitat en la qual estan inclosos els esmentats 140 milions de procedència pública, cosa que vol dir que més de la meitat del finançament de la companyia ha sortit d'aquests organismes públics.

Cal tenir present que des de Brussel·les s'ha anat seguint aquest procés de reflotament. Fa pocs dies la Comissió Europea (CE) va decidir obligar l'aerolínia Malév a tornar els diners rebuts pel govern d'Hongria.

Aquest precedent afegia més tensió a la col·laboració de la Generalitat amb Spanair, situació que posava en perill l'entrada de Qatar Airways al capital. De fet, des de Vueling sempre s'han qüestionat els ajuts rebuts per a l'empresa que presideix Ferran Soriano, que ha respost que Vueling també rep les deferències d'Iberia, que hi manté participació en el capital. També l'Associació d'Aerolínies Europees de Baix Cost (ELFAA, en anglès) va interposar uns requeriments el 2010 perquè la comissió de Competència investigués els ajuts a Spanair.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT