Publicitat
Publicitat

TRANSPARÈNCIA A LES INSTITUCIONS EUROPEES

El Parlament vol girar full a l'escàndol dels suborns amb un codi que prohibeix els regals cars

L'Eurocambra es renta la cara

Més transparència. El Parlament Europeu tindrà un nou codi de conducta per evitar que es repeteixin casos de suborns. Els diputats hauran de declarar tots els seus interessos econòmics i empresarials.

El diari britànic The Sunday Times va destapar al març un escàndol de corrupció -el primer en tota la història de l'Eurocambra- que va acabar amb la dimissió de dos eurodiputats que havien acceptat suborns, segons denunciava el diari. El cas, que va suposar un autèntic terratrèmol polític a Brussel·les, va posar en evidència la manca d'un codi de conducta al Parlament Europeu per evitar abusos i per regular la relació entre els membres de la institució i els lobis o grups de pressió.

La resposta de l'Eurocambra ha estat impulsar noves normes per netejar la seva imatge i girar full a un dels capítols més vergonyosos de la seva trajectòria. L'1 de gener entrarà en vigor el nou codi de conducta per als eurodiputats, un decàleg de bones pràctiques que pretén fomentar la transparència, evitar els conflictes d'interès i regular la relació entre els membres de la institució i les empreses privades, els lobis i persones alienes al Parlament. Entre les normes, destaca la prohibició -fins ara inexistent- d'acceptar regals valorats en més de 150 euros i d'una cosa tan òbvia com són els diners en efectiu.

Amb el nou codi de conducta, el Parlament Europeu intenta que no es repeteixin escenes tan indignes com les que va fer públiques The Sunday Times. El diari d'un dels països més euroescèptics de la UE va publicar vídeos a la seva web gravats amb càmera oculta en què es veia tres membres dels Parlament acceptant suborns. Dos eren eurodiputats del Grup Socialista: l'exministre d'Exteriors de Romania Adrian Severin i l'exministre d'Exteriors d'Eslovènia Zoran Thaler. El tercer era del Partit Popular Europeu, l'austríac Ernst Strasser. Els tres acceptaven rebre grans sumes de diners com a consultors en una empresa a canvi d'esmenar una directiva europea sobre productes financers al gust dels seus clients.

Un espanyol, implicat

Tot plegat era una trampa del diari britànic per demostrar la manca d'ètica d'alguns eurodiputats disposats a cobrar de lobis a canvi de retocar normatives comunitàries. Un dels esquitxats en l'escàndol va ser l'eurodiputat espanyol del PP Pablo Zalba. El popular no va oferir cap resposta a l'oferta que li havia fet la suposada empresa però va introduir l'esmena que li havia demanat. Tot i que la seva actuació és èticament inacceptable, Strasser, Thaler, Severin i Zalba no van violar cap norma de l'Eurocambra. Simplement perquè fins ara no hi havia codi de conducta. Els dos primers, però, van dimitir pressionats pels seus companys. Severin va ser expulsat del seu grup polític i per a Zalba no hi va haver cap conseqüència.

La nova norma no preveu l'expulsió de diputats però sí suspensions temporals si no respecten el codi. A part de la prohibició expressa d'acceptar regals de més de 150 euros i diners a canvi d'influir en les decisions del Parlament, el codi obliga tots els eurodiputats a fer públics els seus interessos econòmics i activitats laborals actuals i durant els tres anys anteriors a l'entrada al Parlament. Hauran d'especificar si, per exemple, són o han estat membres de consells d'administració d'empreses o d'ONG per evitar que puguin legislar en matèries en què tinguin interessos directes. També hauran de fer públic el suport financer rebut per part de terceres persones o entitats.

El president del Parlament, el polonès Jerzy Buzek, considera que el nou codi de conducta "serà un escut fort contra el comportament antiètic i suposa una millora important respecte a la situació actual". Les organitzacions que fa temps que demanen més transparència a l'Eurocambra, com Alter-EU, també celebren l'adopció del codi però creuen que és molt poc ambiciós.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT