Publicitat
Publicitat

PRESIDENCIALS ALS EUA

Les victòries de Santorum i el resultat ajusta a Ohio mostren que la cursa republicana encara s'allargarà

Romney guanya el Superdimarts sense convèncer

La jornada del Superdimarts, la ronda de primàries republicanes en deu estats nord-americans per escollir qui s'enfrontarà a Barack Obama a les presidencials d'aquesta tardor, es va acabar amb una victòria ajustada per al candidat favorit, l'exgovernador de Massachusetts Mitt Romney, que va guanyar però no va convèncer.

A Ohio, un dels estats claus en aquestes primàries, Romney va guanyar per un marge estret, i tot i que va aconseguir més delegats que cap dels seus contrincants, el resultat ajustat va servir per evidenciar que la disputa entre els republicans està renyida i encara s'allargarà un temps més. L'ultraconservador Rick Santorum, en segona posició darrere de Romney, encara manté les opcions i va deixar clara la seva intenció d'aconseguir que la lluita es disputi fins al final.

Lluny d'aportar claredat en la cursa republicana, com alguns membres del partit conservador desitjaven, el Superdimarts va acabar donant arguments a tots els candidats perquè continuïn la batalla. Com a exemple, la victòria de Newt Gingrich a Geòrgia significa el cop d'efecte necessari perquè no abandoni la lluita.

Mitt Romney va guanyar pels pèls a Massachusetts, l'estat on va exercir de governador; a Virgínia, on ni Gingrich ni Santorum s'havien classificat per a la votació, i a Vermont, Idaho i Alaska. El seu principal rival, Rick Santorum, va guanyar a Tennessee, Dakota del Nord i Oklahoma.

Victòria però molt ajustada

Però totes les mirades dimarts estaven posades a Ohio, on la nit va ser llarga i emocionant. L'agència Associated Press va assegurar ja gairebé de matinada que l'exgovernador de Massachusetts hi havia guanyat, tot i que el recompte havia estat molt ajustat.

Assenyalant els seus propis errors durant les dues últimes setmanes, Romney va dir en el seu discurs davant dels seus seguidors en un to castigat: "He escoltat i he après. Considero que per aquest motiu sóc el millor candidat".

Un cop acabat el Superdimarts, Mitt Romney es va despertar ahir molt per davant en nombre de delegats respecte els seus rivals i a punt d'aconseguir un terç de la xifra necessària per arribar a la nominació republicana, per a la qual necessita un total de 1.144 delegats. Però que les primàries fossin tan renyides a Ohio -on Santorum havia fet una intensa campanya-, va deixar clara la vulnerabilitat persistent de l'exgovernador de Massachusetts, tant per raons geogràfiques com per raons ideològiques.

Els votants republicans s'enfronten en aquestes primàries a un dilema important: si prefereixen l'opció de Romney -que és el més ben situat per intentar derrotar Obama a les urnes- o bé es decanten per Santorum, que és l'home que té més interioritzades les causes republicanes.

Només 2 de cada 10 electors d'Ohio i Tennessee van respondre en una enquesta que l'exgovernador de Massachusetts era el candidat que millor entenia els problemes dels nord-americans, mentre que un terç van considerar que era Santorum el que sabia posar-se millor a la pell dels ciutadans.

La classe mitjana, amb Santorum

La batalla d'Ohio ha estat també una prova per mesurar la força que Romney i Santorum tenen entre la classe mitjana -els republicans amb ingressos ni gaire alts ni gaire modestos-, que no acaba de veure clares les receptes dels seus candidats. Finalment, Romney i Santorum van quedar empatats entre aquest sector social, segons les enquestes, tot i que Santorum va obtenir un petit avantatge sobre Romney.

Són detalls com aquests els que donen moral a Santorum, que ahir estava exultant, enaltint les seves victòries a tot el país i repetint una vegada i una altra que és el més ben preparat per lluitar contra la reforma sanitària d'Obama -un dels principals fronts de batalla amb els demòcrates- ja que ell, a diferència de Romney quan va ser governador de Massachusetts, "mai ha aprovat un sistema de salut públic d'àmbit estatal".

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT