Publicitat
Publicitat

EL TANCAMENT DE L'AEROLÍNIA CATALANA

L'aerolínia presenta concurs de creditors amb un deute de 474 milions d'euros

Spanair acomiada tota la plantillla

Spanair ha anunciat un expedient de regulació d'ocupació (ERO) d'extinció per a 2.075 empleats, la totalitat de la plantilla. La companyia aèria ha presentat concurs de creditors als jutjats de Barcelona.

Spanair avança en el seu desmantellament. L'aerolínia catalana, que té la Generalitat com a accionista majoritari, va deixar d'operar divendres i ahir va presentar al jutjat mercantil de Barcelona el concurs de creditors voluntari (antiga suspensió de pagaments). El deute de la companyia és de 474 milions d'euros.

A més, la direcció de la companyia, liderada pel conseller delegat, Mike Szücs, va comunicar als treballadors que es van reunir a la seu de la companyia a l'Hospitalet de Llobregat que ha presentat un expedient de regulació d'ocupació (ERO) d'extinció per a la totalitat de la plantilla, formada per 2.075 empleats.

Els treballadors afectats per l'ERO són 932 auxiliars de vol, 395 pilots, 325 persones adscrites a serveis generals, 192 que es dediquen al manteniment d'aeronaus, 196 que treballen en oficines de vendes i 35 de magatzems. El tancament també afectarà dos mil empleats de l'empresa de handling Newco que treballaven exclusivament per a Spanair.

Els responsables jurídics de l'empresa, representada pel bufet d'advocats Roca Junyent, van presentar la sol·licitud de concurs, que s'encarregarà de tramitar el jutjat mercantil número 10 de la capital catalana. La mateixa sala assumirà la sol·licitud de concurs necessari presentada també ahir pel sindicat de pilots Sepla en qualitat de creditors de la companyia.

Ryanair va als jutjats

Els jutjats barcelonins van rebre ahir un tercer requeriment: la low cost Ryanair ha presentat una demanda en la qual exigeix que s'impedeixi que Spanair rebi noves aportacions públiques en la fase concursal. El jutge ha convocat l'aerolínia catalana el 22 de febrer abans de prendre en consideració la demanda de Ryanair, informa Efe.

El passiu de Spanair, de 474 milions d'euros, es divideix entre els 260 milions que la companyia deu als seus accionistes (el principal creditor és l'escandinava SAS, amb préstecs per valor de 165 milions, i l'altre gran creditor és el Govern) i els 214 milions de deute amb altres creditors, entre els quals hi ha el crèdit de 40 milions signat el febrer del 2010 amb set entitats financeres -liderades per La Caixa- , l'ICO -l'agència creditícia del govern espanyol-, Aena, l'Agència Tributària i la Seguretat Social.

SAS, fundadora de Spanair que encara mantenia un 11% del capital, va anunciar ahir que el seu resultat brut per al 2011 serà negatiu a causa de la situació de la companyia. SAS ja havia informat tres dies abans que ha provisionat 28 milions com a conseqüència del que va qualificar de "fallida" de Spanair.

Protestes dels sindicats

Els comitès d'empresa de Spanair a Barcelona -que ahir es van reunir amb el president de la companyia, Ferran Soriano-, en els quals USOC té majoria, van anunciar mobilitzacions en contra dels acomiadaments i van demanar a la Generalitat i al ministeri de Foment que "evitin sancions que perjudiquin directament els treballadors". La companyia va ingressar diumenge a la nit 1.000 euros a cada treballador de la nòmina del gener.

Els treballadors de Spanair tenen por de tardar més d'un any a cobrar les indemnitzacions que els corresponen pels acomiadaments si se'n fa càrrec el Fons de Garantia Social (Fogasa), per la situació de falta de liquiditat de l'aerolínia. Els representants dels empleats es reuniran dimecres amb la direcció.

El cessament d'operacions de Spanair va afectar ahir 15.386 passatgers (8.860 al Prat). Des de divendres s'han recol·locat 12.000 persones en vols d'altres companyies i s'han atès 1.457 devolucions. La ministra de Foment, Ana Pastor, va reiterar que actuarà "amb contundència" per assegurar els drets dels viatgers afectats.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT